۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
تعداد بازدید: ۶۴۰۲۰
رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی؛
رئیس هیأت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی، گفت: ایران در تولید ماده اولیه دارو، قدرتمند شده و قیمت های ما خیلی پایین تر از چین و هند است.
کد خبر: ۳۳۵۶۱

در تولید مواد اولیه دارویی به شدت قدرتمند شده ایم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، فرامرز اختراعی، در حاشیه دومین نشست شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه فارمکس، با عنوان این مطلب که رشد و سرعت تولید در صنعت مواد اولیه دارویی به شدت بالا است، افزود: با توجه به روندهایی که داشته‌ایم به سرعت در پی تفکر خودکفایی در تولید هستیم، و واقعاً سرعت تولید به شدت رو به بالا است، به حدی که خود ما دیگر به لحاظ آماری از تولیدکنندگان جدید و قدیمی، عقب می‌افتیم.

وی ادامه داد: در حوزه طرح‌های توسعه‌ای به جایگاهی رسیدیم که اکنون عمده مسائلی که در سندیکا طرح می‌شود، مباحث رقابتی بین خودِ تولیدکنندگان است.

در تولید ماده اولیه قدرتمند شده‌ایم

اختراعی گفت: در گذشته وقتی یک قلم ماده مؤثره تولید می‌شد، روحیات ما متحول می‌شد، الان بحث بر سر این است که چندین شرکت با هم آن قلم ماده اولیه را تولید می‌کنند و بعد اینها در حوزه مارکت و بازار و تعاملی که باید با هم داشته باشند با سندیکا به عنوان حَکَم ارتباطشان را محکم‌تر می‌کنند.

وی افزود: ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که واقعاً یک کشور تولیدکننده قوی شده‌ایم و هر قلم ماده موثره را شاید چندین کمپانی به‌طور موازی تولید می‌کنند.

اختراعی تاکید کرد: قیمت‌های بسیاری از اقلام ما خیلی پایین‌تر از هند و چین است.

وی افزود: الان طوری شده که قیمت‌های بسیاری از اقلام ما حتی خیلی پایین‌تر از قیمت رفرنس است و این یک افتخار ملی است. کاملاً هم علت آن بدیهی است مواد پایه خصوصاً حوزه نفتی و پتروکمیکال ما بسیار ارزان‌تر است، انرژی بسیار ارزان‌تر است، نیروی کار ارزان است. بدیهی است که باید قیمت تمام شده ما نیز ارزان‌تر باشد.

اختراعی گفت: امروز شرایط فوق‌العاده‌ای را داریم تجربه می‌کنیم و من واقعاً احساس می‌کنم تا دو سه سال دیگر و شاید زودتر، به یک درجه بزرگی از حوزه صادرات خواهیم رسید.

وی ادامه داد: الان بسیاری از خارجی‌ها که تأمین مواد واسط را می‌کردند خودشان می‌گویند شما بیاید و این را تولید کنید و ما از شما بخریم یعنی دارد جای این دو عوض می‌شود. به طوری یکی از شرکت‌های داخلی‌، سه آنزیم جدید را به مرحله صادرات به اروپا رسانده است.

اختراعی با عنوان این مطلب که دستاوردها باید توسط کسانی که به آن رسیده اند، عرضه و بیان شود، افزود: نمایشگاه مواد اولیه دارویی را به عنوان یک نمایش پیشرفت واقعی می‌بینم و فکر می‌کنم همه کسانی که می‌آیند بسیار به آینده صنعت دارو امیدوار خواهند شد.

وی گفت: البته به نظر من کار خوبی نیست که سندیکاها هر کدام مستقل نمایشگاه داشته باشند. من نه تنها نمایشگاه دارویی تمام‌شده و مواد موثره را، بلکه تجهیزات پزشکی و سایر خدمات حوزه سلامت را فکر می‌کنم که بایستی در یک نمایشگاه واحد بسیار بزرگ برگزار کنیم./مهر

برچسب ها: صنعت داروسازی دارو تولید دارو فرامرز اختراعی
ارسال نظر
آخرین اخبار