۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
تعداد بازدید: ۱۰۳۱۸۷
تا پایان خرداد ماه 1402 تعداد بیمه‌نامه‌های صادره 2.9 درصد افزایش و تعداد خسارات پرداختی 4.1 درصد کاهش یافت. نسبت خسارت صنعت بیمه نیز به 40.5 درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۳۳۵۸۶

جزییات عملکرد صنعت بیمه در بهار 1402

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، شرکت بیمه مرکزی در پایان هر ماه با انتشار چکیده‌ای از آمار و ارقام مربوط به صنعت بیمه کشور، عملکرد این بخش مهم را بررسی و برای عموم منتشر می‌کند. جدیدترین گزارشی که بیمه مرکزی در این زمینه منتشر کرده نیز به خرداد ماه سال جاری مربوط می‌شود که در آن، عملکرد صنعت بیمه در سه ماهه ابتدایی سال 1403 بررسی شده است.

گزارش منتشرشده از سوی بیمه مرکزی حاکی از آن است که تا پایان خرداد ماه سال جاری، مجموع مبلغ حق بیمه‌های تولیدی در مقایسه با سه ماه ابتدایی سال گذشته 63.5 درصد رشد کرده و مبلغ خسارت‌های پرداخت شده نیز با افزایشی 82.9 درصدی مواجه شده است.

به علاوه، در این مدت، رشته بیمه درمان با 44.7 درصد، بخش عمده حق بیمه‌های تولیدی را به خود اختصاص داده و همچنین بیشترین سهم از خسارت‌های پرداختی معادل 44.3 درصد از کل خسارت‌ها نیز در این رشته بیمه‌ای پرداخت شده است.

افزایش خسارت‌های پرداختی با وجود کاهش تعداد خسارات

گزارش بیمه مرکزی که بر اساس داده‌های خوداظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب جمع‌آوری شده‌اند، نشان می‌دهند که در سه ماه ابتدایی امسال، تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده توسط کل شرکت‌های بیمه رشدی 2.9 درصدی را تجربه کرده و به حدود 16 میلیون فقره رسیده است. ارزش این بیمه‌نامه‌های تولیدی نیز در این مدت به 69.3 هزار میلیارد تومان رسیده است.

از سوی دیگر نیز شرکت‌های بیمه در بهار 1402 در مجموع 18.3 میلیون فقره خسارت پرداخت کردند که مبلغ آن به بیش از 28.1 هزار میلیارد تومان می‌رسید. با این وجود، مبلغ خسارت‌های پرداختی در حالی با رشد 82.9 درصدی نسبت به بهار سال گذشته همراه شده که تعداد خسارت‌های پرداختی 4.1 درصد کاهش یافته است.

به علاوه، بر اساس گزارش بیمه مرکزی، در بازه زمانی مورد بررسی، سهم بخش غیردولتی از حق بیمه‌های تولیدی و خسارت‌های پرداختی صنعت بیمه، به ترتیب 81 درصد و 76 درصد رقم خورده است.

افزایش نسبت خسارت به 40.5 درصد

یکی از شاخص‌های مهم صنعت بیمه که در گزارش بیمه مرکزی مورد بررسی قرار گرفته، نسبت خسارت است. این نسبت که حاصل تقسیم مبلغ خسارت‌های پرداختی به حق بیمه تولیدی است، نشان می‌دهد که چند‌ درصد از حق بیمه‌‌‌ها بابت خسارت ریسک‌ها تحت پوشش به بیمه‌‌‌گذاران برگشت داده‌‌‌ شده یا خواهد شد.

طبق گزارش بیمه مرکزی، نسبت خسارت در پایان خرداد ماه 1402 به رقم 40.5 درصد رسیده و افزایشی 4.3 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بوده است. همچنین نسبت خسارت تنها در دو رشته بدنه اتومبیل با 71.6 درصد و شخص ثالث مازاد با 47.1 درصد، بالاتر از میانگین سطح بازار بود.

البته بیمه مرکزی در گزارش خود تاکید کرده است که رقم نسبت خسارت در یک مدت سه ماهه نمی‌تواند تصویر خوبی را از وضعیت صنعت بیمه نشان دهد؛ چراکه با گذشت تنها سه ماه از سال، حق بیمه‌های مربوط به برخی از بیمه‌نامه‌های صادره به طور کامل دریافت نشده و این مبلغ تا پایان سال وصول خواهد شد.

علت کاهش خسارت‌های پرداختی چه بود؟

بررسی عملکرد صنعت بیمه تا پایان خرداد ماه به تفکیک رشته‌های بیمه‌ای نشان می‌دهد که چهار رشته بیمه درمان، شخص ثالث مازاد، زندگی و بدنه اتومبیل، بیشترین سهم از حق بیمه‌های تولیدی و خسارت‌های پرداختی را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین مهم‌ترین عامل رشد 2.9 درصدی تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده، متأثر از رشد این تعداد در دو رشته حوادث راننده و شخص ثالث-مازاد، با سهم در مجموع با 70.4 درصدی از کل بیمه‌نامه‌ها و نرخ رشدهای 5.8 درصد و 5.2 درصدی در تعداد صدور آنها بوده است.

به علاوه کاهش 4.1 درصدی تعداد خسارت‌های پرداختی نیز به‌واسطه افت 5.9 درصدی این خسارت‌ها در بخش بیمه درمان با سهم حدود 94 درصدی از کل تعداد خسارات است./تجارت نیوز

برچسب ها: صنعت بیمه عملکرد صنعت بیمه بیمه مرکزی بیمه درمان حق بیمه تولیدی بیمه خسارت
ارسال نظر
آخرین اخبار