۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
تعداد بازدید: ۱۵۲۶۹۶
گروه‌های مرجع در هر جامعه‌ای نقش مهمی را بر عهده دارند، به دلیل منزلت و جایگاهی که دارند و مقبولیت میان افکار عمومی در تغییرات سیاسی - اجتماعی جامعه تاثیرگذارند، خود آنان الگو و سرمشق برای مخاطبان جامعه هدف محسوب می‌شوند، در افزایش اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی - سیاسی از جمله انتخابات تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارند.
کد خبر: ۳۳۶۲۹

گروه‌های مرجع

دکتر علی دارابی، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: گروه‌های مرجع در هر جامعه‌ای نقش مهمی را بر عهده دارند، به دلیل منزلت و جایگاهی که دارند و مقبولیت میان افکار عمومی در تغییرات سیاسی - اجتماعی جامعه تاثیرگذارند، خود آنان الگو و سرمشق برای مخاطبان جامعه هدف محسوب می‌شوند، در افزایش اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی - سیاسی از جمله انتخابات تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارند و بالاخره آنکه گروه های مرجع برسبک زندگی و حتی رفتارهای روزمره کنشگران تاثیر می گذارند.

در چند دهه اخیر عوامل مختلفی همچون؛ رشد سریع جمعیت، مهاجرت‌های گسترده و توسعه شهرنشینی، توسعه ارتباطات اجتماعی، تنوع و تکثر رسانه‌ها و تحولات فرهنگی - اجتماعی جوامع و دگرگونی دیدگاه‌ها و ارزش‌ها،تاثيرات جدى در جابجایی گروه‌های مرجع داشته است.

در جدیدترین نظرسنجی‌های معتبر مراكز افکارسنجی وضعیت گروه‌های مرجع به ترتیب زیر است؛۱. اعضای خانواده۲. پزشکان و مهندسان۳. معلمان و فرهنگيان۴. استادان دانشگاه۵. نویسندگان۶. دانشجویان۷. سخنرانان علمی -مذهبی۸. ورزشکاران۹. مراجع تقلید۱۰. نظامیان۱۱. دوستان و آشنایان۱۲. هنرمندان۱۳. چهره های مشهور۱۴‌. مداحان۱۵.

روحانیون همانطور که ملاحظه می‌فرمایید جابجایی برخی گروه‌های مرجع در ایران امروز قابل تامل و مداقه است. مثلاً "روحانیون و مراجع تقلید" که در گذشته در رتبه‌های ۱ تا ۷ جای داشتند تنزل کرده‌اند و یا اعضای خانواده که در رتبه نخست جای گرفته‌اند که بس جای خوشحالی دارد‌ قبلاً در رتبه‌های پایین‌تری قرار داشتند.

آسیب شناسی گروه‌های مرجع و اتخاذ راهکارهای افزایش نفوذ و مقبولیت آنها بیش از هر نهاد يااشخاص متوجه خود نهاد مربوطه است.گروه‌های مرجع نقش مهمی در " جمع کردن "، " انسجام بخشی " و کمک به برون رفت از چالش‌ها و بحران‌های جامعه دارند. *حکمرانی مطلوب در فکر تقویت گروه‌های مرجع می‌باشد*.

برچسب ها: وزارت میراث فرهنگی علی دارابی روحانیت
ارسال نظر
آخرین اخبار