۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
تعداد بازدید: ۱۱۳۹۸۵
به گفته وزیر کار اگر خانوارهای ۵ دهک ابتدایی، از ۱۱ قلم مشمول کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند، به آنها ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی داده می‌شود.
کد خبر: ۳۳۷۲۴

یارانه تشویقی شامل چه کسانی می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، آنطور که امروز صولت مرتضوی- وزیر کار اعلام کرده قرار است یارانه تشویقی شامل یارانه‌بگیران شود. پیشتر روابط عمومی وزارت کار از افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه برای‌ خانوارهای دهک اول تا سوم خبر داده بود، حالا قرار است طبق گفته مرتضوی، تعداد دهک‌های مشمول افزایش یارانه از سه به پنج دهک ابتدایی تغییر کند. البته وزیر به طور مشخص نگفته که این امر دقیقا در چه روزی اجرا خواهد شد و فقط به ذکر «روزهای آینده» اکتفا کرده است.

آنطور که وزیر کار در هیات دولت خبر داده اگر خانوارهای ۵ دهک ابتدایی، از ۱۱ قلم مشمول کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند، به آنها ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی داده می‌شود.

مرتضوی همچنین خبری هم برای معترضان داشته، او گفته کسانی که به هر طریقی یا ثبت‌نام نکرده‌ و یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند و یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد و یا نسبت به دهک‌بندی‌شان اعتراض دارند، می‌توانند به سامانه مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.

مردم یارانه می‌خواهند یا کالابرگ؟

حالا در حالی وزارت کار از افزایش مبلغ یارانه در قالب کالابرگ الکترونیک خبر می‌دهد که پیشتر نظرسنجی‌هایی که انجام شده بود، نشان می‌داد مردم بیشتر به دریافت یارانه نقدی راغب هستند تا استفاده از کالابرگ.

اخیرا این موضوع را از محمدتقی فیاضی- تحلیلگر مسائل بودجه- پرسیده بودیم که مردم یارانه نقدی را انتخاب می‌کنند یا کالابرگ؟ او در پاسخ گفته بود: «مطالعات و شواهد امر نشان می‌دهند که درمجموع مردم برای سبد مصرفی خودشان بهتر از دولت می‌توانند تصمیم بگیرند. بنابراین، هم مردم راغب هستند که یارانه نقدی دریافت کنند و هم بهتر است دولت یارانه را به شکل نقدی پرداخت کند.»

وی افزوده بود: «در مجموع باید گفت هرچند این یارانه‌ها کمک چندانی به جبران رفاه از دست ‌رفته خانوار نمی‌کنند، اما وقتی دولت بخواهد مبلغ یارانه‌های نقدی را بالا ببرد، قیمت مواد غذایی و کالاها را افزایش می‌دهد که تا حدودی بتواند از کسری بودجه خودش جلوگیری کند.»

بنابراین، باز هم به نظر می‌رسد پای کسری بودجه در میان است و این معضل است که مسیر حرکت دولتمردان را در برخی تصمیمات تغییر می‌دهد. هرچند مقامات اقتصادی یا منکر وجود کسری بودجه طبق برآوردهای کارشناسان شده یا حتی در مواردی به کاهش کسری اشاره کرده‌اند./تجارت نیوز

 

برچسب ها: افزایش یارانه نقدی کالابرگ الکترونیک
ارسال نظر
آخرین اخبار