۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
تعداد بازدید: ۱۱۶۲۶۴
با گذشت حدود ۲ ماه از دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به کندی اینترنت در راستای رسیدگی به مطالبه و گلایه مردم در این زمینه، وضعیت این موضوع همچنان تعیین تکلیف نشده است.
کد خبر: ۳۳۷۸۵

مشکل کندی سرعت اینترنت همچنان ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، موضوع اینترنت، کندی و در دسترس نبودن آن، چندماهی است نقل محافل و اقشار مختلف جامعه شده است. از کسب و کارها تا دانشجویان که کار و زندگی شأن به این مهم وابسته است، بهبود وضعیت اینترنت را از مسئولین کشور خواستار شده اند.

در همین راستا رئیس جمهور در تاریخ ۶ تیرماه سال ۱۴۰۲ در جلسه شورای عالی فضای مجازی دستور داد کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات تشکیل شود تا گلایه‌های مردمی درباره کندی اینترنت را بررسی کنند.

رئیس جمهور در این جلسه با تاکید بر اقدامات خوب صورت گرفته برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و سکوهای ایرانی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به برخی گلایه‌های مردمی در سفرهای استانی در رابطه با کندی اینترنت اشاره و کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مأمور کرد تا موضوع را بررسی و حداکثر تا یک‌ماه آینده نتیجه بررسی و راهکارهای رفع دغدغه‌های مردم را ارائه کند.

پس از این جلسه، زمان آغاز فعالیت و جزئیات در مورد چگونگی تشکیل کارگروه رفع گلایه‌های مردمی از کندی اینترنت را از مرکز ملی فضای مجازی پیگیر شدیم و بدین ترتیب امیر خوراکیان سخنگو و معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی در ۱۴ تیرماه سال ۱۴۰۲ از تشکیل کارگروه و آغاز فعالیت رسیدگی به وضعیت اینترنت خبر داد و گفت: به منظور رسیدگی به وضعیت اینترنت، رئیس جمهور کشورمان در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی دستور دادند تا در کنار گزارشهایی که از توسعه شبکه و تحولات فنی در این حوزه داده می‌شود، کارگروهی به بررسی نگاه عموم کاربران و کسب و کارها به وضعیت اینترنت و نحوه استفاده از آن و کیفیتش اعم از سرعت و کیفیت بپردازد و بتواند گزارشی را در این زمینه برای شورای عالی فضای مجازی تهیه کند که در حال حاضر این کارگروه با محوریت مرکز ملی تشکیل و فعالیتش شروع شده است و امیدواریم به زودی بتوانیم بررسی‌ها و گزارش‌های لازم را در این زمینه تهیه کنیم.

وی در ادامه در خصوص چگونگی بررسی وضعیت اینترنت در کارگروه تصریح کرد: ساز و کار بررسی در همان کمیته مشخص خواهد شد احتمالاً به صورت نظر سنجی های مستقیم و غیر مستقیم از کسب و کارها و از عموم مردم، گزارش‌های فنی از مراکز مرتبط در کشور در اپراتورها و وزارت ارتباطات و از طریقی که این کار گروه تشخیص دهد قطعاً این گزارش‌ها تهیه می‌شود.

خوراکیان در ادامه در خصوص اینکه نتیجه این کارگروه چه زمان به رئیس جمهور و مردم ارائه می‌شود افزود: زمان مشخصی در مصوبه وجود ندارد اما این کارگروه در حداقل زمان ممکن این گزارش‌ها را تهیه می‌کند و به محض تهیه شدن در دستور شورای عالی فضای مجازی قرار می‌گیرد.

تمدید مهلت رئیس جمهور

از آنجا که پس از طی مهلت تعیین شده از سوی رئیس جمهور، کار کارگروه نیمه تمام مانده و گزارش نهایی نشده بود، یک ماه بعد و در جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی که در ۳ مردادماه برگزار شد، از سوی رئیس جمهور مهلت بررسی موضوع تا یک ماه دیگر تمدید و مقرر شد کارگروه بررسی کیفیت خدمات شبکه تا جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی به بررسی کیفی شبکه ادامه دهد.

همچنین مصوب شد کارگروه ضمن اخذ نظرات تکمیلی متخصصین جهت حل مسائل فنی به بررسی موضوع ادامه داده و به‌صورت هم‌زمان راهکارهای عملیاتی رفع مشکلات احصا شده را طراحی و تدوین کرده و اجرای این اصلاحات نیز از سوی مسئولین دستگاه‌های ذی‌ربط آغاز شود.

اکنون پس از گذشت دو ماه از دستور اولیه رئیس جمهور، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات گزارش خود را از بررسی وضعیت اینترنت ارائه نکرده اند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد در جدیدترین جلسه شورای عالی فضای مجازی که سه شنبه هفته جاری برگزار شد نیز گزارشی مطرح نشده و یا در صورت مطرح شدن به اطلاع عموم رسیده نشده است.

در جلسه اخیر شورای‌عالی فضای مجازی که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، پس از بحث و بررسی درباره وضع کسب و کارهای اینترنتی، برای توسعه و حمایت از این کسب و کارها تصمیماتی درباره ارائه خدمات جدید به آنها و همچنین پایداری خدمات‌شان برای مردم اتخاذ و مقرر شد این تصمیمات با محوریت معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری و اجرایی شود.

پیگیری‌ها از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات دراین باره تا لحظه تهیه این گزارش بی جواب مانده است و در حالی که مهلت تعیین شده به اتمام رسیده است، «اینترنت» همچنان تعیین تکلیف نشده و گزارشی از سوی نهادهای ذیربط ارائه و به اطلاع مردم نرسیده است./مهر

 

برچسب ها: اینترنت سرعت اینترنت فیلترینگ شبکه ملی اطلاعات
ارسال نظر
آخرین اخبار