۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
تعداد بازدید: ۲۴۵۶۵۰
کلیه پروژه‌های جاری این شرکت دارای تأخیرات قابل ملاحظه‌ای بوده و ادعای پیشرفت‌های چند برابری یا حتی نزدیک به برنامه زمانبندی پروژه صحت ندارد. در چنین شرایطی تأخیر در اتمام پروژه‌ها کاملاً قابل پیش بینی می‌باشد. به عنوان مثال چنانچه پروژه اردبیل با سرعتی مشابه ۹ ماه گذشته ادامه داشته باشد (حدود ۱.۲ درصد پیشرفت ماهانه) احتمالاً تا ۴ سال دیگر نیز نمی‌توان انتظار اتمام این پروژه را داشت.
کد خبر: ۳۳۸۹۹

چرا ظرفیت‌های بزرگ دانشگاه عملیاتی با ظرفیت ۱۱۰۰ نفر متخصص هرز رفته و نیروی انسانی آن به چنین وضعی دچار شده است؟


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط به نقل از بولتن نیوز، در خصوص صورت وضعیت‌های تایید شده سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، با فرض تحقق درآمد اعلامی برای سال ۱۴۰۲ (۲۰ هزار میلیارد ریال)، با چه حساب و کتابی این عدد سه برابر درآمد ۲۰ ماهه گذشته خواهد بود؟! در حالیکه درآمد اعلامی برای (۲۰ ماه گذشته) سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰۰ میلیارد ریال و برای سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال بوده است. از وزیرصمت، تا رئیس ایمیدرو باید پاسخگو باشند و عملکرد ایریتک را بررسی نمایند که چرا پروژه‌های بزرگ و مطرح فولاد کشور را با تأخیر مواجه کرده است؟

مدیرعامل ایریتک در مصاحبه اخیر خود با خبرنگاران، اعلام کرده که پروژه‌های بزرگ و ملی نظیر فولاد سازی قائنات (از سال ۸۶) و واحد فرآوری سنگ آهن سنگان (از سال ۹۴) و واحد آهن اسفنجی در جنوب کشور و ... در دست اجرا است، پروژه‌ها و قرارداد‌هایی که دو سال اخیر منعقد و آغاز شده است، ضمن اینکه طی هشت ماه گذشته پیشرفت فیزیکی طرح‌ها به میزان ۳ برابر دولت‌های گذشته رسیده است.

در این رابطه باید توجه داشت که شرکت ایریتک در حال حاضر پروژه تولید آهن اسفنجی در جنوب کشور نداشته و تنها یک پروژه مخازن ذخیره سازی آهن اسفنجی توسط ایریتک در جنوب کشور در حال اجرا می‌باشد.

چرا ظرفیت‌های بزرگ دانشگاه عملیاتی با ظرفیت ۱۱۰۰ نفر متخصص هرز رفته و نیروی انسانی آن به چنین وضعی دچار شده است؟

رشد ۵ درصدی قائنات
همچنین در خصوص پیشرفت پروژه‌ها در ۸ یا ۹ ماه اخیر، بر اساس آمار و اطلاعات موجود از پیشرفت پروژه‌های صنعتی کشور و نظر کارشناسان، پروژه فولاد سازه قائنات می‌بایست تاکنون به اتمام رسیده و در حال تولید محصول باشد. پیشرفت فیزیکی این طرح در زمان ورود مدیر عامل جدید ایریتک حدود ۷۰ درصد بوده و در حال حاضر به زحمت این عدد به ۷۵ درصد میرسد.

چرا ظرفیت‌های بزرگ دانشگاه عملیاتی با ظرفیت ۱۱۰۰ نفر متخصص هرز رفته و نیروی انسانی آن به چنین وضعی دچار شده است؟

رشد پایین اکسیژن پلنت
پروژه اکسیژن پلنت فولاد خوزستان چنانچه بر اساس برنامه زمانبندی استاندارد نظیر دیگر پروژه‌های اکسیژن پیش می‌رفت تاکنون می‌بایست بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد که این عدد در واقعیت کمتر از ۳۰درصد می باشد.

چرا ظرفیت‌های بزرگ دانشگاه عملیاتی با ظرفیت ۱۱۰۰ نفر متخصص هرز رفته و نیروی انسانی آن به چنین وضعی دچار شده است؟

پیشرفت ۳۵ درصدی اردبیل
پروژه احیاء مستقیم اردبیل با پیشرفت بیش از ۲۵ درصدی تحویل مدیر عامل جدید شده و در حال حاضر و با گذشت حدود ۹ ماه از مدیریت جدید شرکت ایریتک پیشرفت فیزیکی این پروژه با افزایش ۱۰ درصدی تقریباً ۳۵ درصد شده است.

موارد مشابه در خصوص پیشرفت اندک پروژه‌های احیاء اقلید، فولاد سازی و نورد ورق گرم فولاد قروه، استحصال طلای کردستان و ... همگی دال بر عدم صحت ادعای اخیر می‌باشد.

درآمد عملیاتی ایریتک
در بخشی دیگر از گزارش این نشست، مدیرعامل شرکت ایریتک چنین ادامه می‌دهد که: درآمد عملیاتی شرکت بین المللی مهندسی ایران در سال ۱۴۰۰، حدود ۹۰۰۰ میلیارد ریال بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال رسید و برای سال جاری درآمدی حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برای این شرکت پیش بینی کرده ایم، که گویای مثبت بودن عملکرد و اجرای پروژه‌های مهم در کشور است. در این زمینه می‌توان گفت که پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مختلف در ماه‌های اخیر و بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم بر اساس صورت وضعیت‌های تایید شده حدود ۳ برابر نسبت به ۲۰ ماهه قبل از آن رشد داشته است.

در خصوص صورت وضعیت های تایید شده سال های 1400 ، ۱۴۰۱ و 1402، با فرض تحقق درآمد اعلامی برای سال 1402 (20 هزار میلیارد ریال)، با چه حساب و کتابی این عدد سه برابر درآمد 20 ماهه گذشته خواهد بود؟! در حالیکه درآمد اعلامی برای (20 ماه گذشته) سال 1400 حدود ۹۰۰۰ میلیارد ریال و برای سال 1401 حدود 15000 میلیارد ریال بوده است.از وزیرصمت، تا رئیس ایمیدرو باید پاسخگو باشند.



در رابطه با درآمد عملیاتی ایریتک نیز باید به چند نکته توجه شود.

چنانچه در خصوص پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ذکر شد، کلیه پروژه‌های جاری این شرکت دارای تأخیرات قابل ملاحظه‌ای بوده و ادعای پیشرفت‌های چند برابری یا حتی نزدیک به برنامه زمانبندی پروژه صحت ندارد. در چنین شرایطی تأخیر در اتمام پروژه‌ها کاملاً قابل پیش بینی می‌باشد. به عنوان مثال چنانچه پروژه اردبیل با سرعتی مشابه ۹ ماه گذشته ادامه داشته باشد (حدود ۱.۲ درصد پیشرفت ماهانه) احتمالاً تا ۴ سال دیگر نیز نمی‌توان انتظار اتمام این پروژه را داشت. لازم به ذکر است چنین تأخیری با توجه به تورم جهانی و نیز تورم موجود در ایران موجب افزایش قیمت تمام شده طرح‌های پیشران دولت گردیده و نیز موجب ضرر و زیان این شرکت خواهد شد.

درآمد سه برابر نشده است
بر اساس اعداد ذکر شده در این بخش توسط مدیر عامل شرکت ایریتک در خصوص صورت وضعیت‌های تایید شده سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، با فرض تحقق درآمد اعلامی برای سال ۱۴،

۰۲ (۲۰ هزار میلیارد ریال)، با چه حساب و کتابی این عدد سه برابر درآمد ۲۰ ماهه گذشته خواهد بود؟! در حالیکه درآمد اعلامی برای (۲۰ ماه گذشته) سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰۰ میلیارد ریال و برای سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال بوده است.

چنانچه ادعای این مدیر عامل صحیح بوده و شرکت ایریتک حدود ۲ میلیارد دلار پروژه پیشران داشته باشد و با احتساب متوسط ۴ سال مدت زمان مورد نیاز ساخت هر طرح و درصد پیشرفت متوسط ماهانه نزدیک به ۲درصد در هر پروژه، مبلغ تخمینی صورت وضعیت‌های مربوط به سال ۱۴۰۲ جهت اتمام پروژه‌ها طبق برنامه زمانبندی شده، حدود ۲۲۵۰۰۰ میلیارد ریال خواهد شد، که این عدد با رقم اعلامی عزیز محمدی بسیار متفاوت بوده و این موضوع نشانگر این است که حتی در حساب و کتاب کردن و تخمین زدن نیز دقت لازم را نداشته است! چنانچه فرض را بر حقیقت یک میلیارد دلار پروژه فعال در شرکت ایریتک بگذاریم نیز باز می‌بایست رقم صورت وضعیت‌های سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۱۰۰۰۰ میلیارد ریال باشد.

چرا ظرفیت‌های بزرگ دانشگاه عملیاتی با ظرفیت ۱۱۰۰ نفر متخصص هرز رفته و نیروی انسانی آن به چنین وضعی دچار شده است؟


پروژه‌های آلومینیوم و سنگ آهن
مدیرعامل در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرده که دو پروژه زیر نظر این شرکت در خارج از کشور در حوزه آلومینیوم و تأمین سنگ آهن وجود دارد.

طبق گزارشات موجود در وب سایت‌های مختلف، در زمان مدیرعامل اسبق شرکت بین المللی مهندسی ایران، تلاش‌هایی جهت تأمین سنگ آهن از کشور‌های آفریقایی و نیز کشور ارمنستان صورت پذیرفت که نتیجه آن تلاش‌ها نیز موجود می‌باشد. مشتاقانه منتظر گزارش پیشرفت کار در طول ۹ ماهه گذشته از جانب مدیران این شرکت هستیم چرا که معضل بزرگ کمبود سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولادی موجب ایجاد نگرانی کلیه فعالین و مدیران ارشد این صنعت شده است. همچنین از آنجایی که که هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص وجود پروژه آلومینیم در خارج از کشور موجود نمی‌باشد، انتظار می‌رود چنانچه اطلاعات و گزارش عملکردی در زمینه پروژه آلومینیوم در خارج از کشور وجود دارد به نحو روشنی اطلاع رسانی گردد.

وزارت صمت و ایمیدرو عملکرد ایریتک را بررسی کنند
جهت جمعبندی موارد مطروحه در نقد اخیر نشست خبری مذکور، موارد مهمی وجود دارد که پاسخ به آن‌ها گره گشای مشکلات شرکت ایریتک و برخی شرکت‌های مشابه خواهد بود.

با توجه به موارد ذکر شده و عدم پیشرفت پروژه‌ها و به عبارتی رخوت بوجود آمده در شرکت بزرگ ایریتک که به گفته مدیرعامل آن دانشگاهی عملیاتی با ظرفیت ۱۱۰۰ نفر متخصص می‌باشد سؤال مهمی مطرح می‌گردد که چرا می‌بایست چنین ظرفیت بزرگی که قابلیت ایجاد طرح‌های عظیم را دارد هرز رفته و نیروی انسانی آن به چنین وضعی دچار گردد.

بر اساس عملکرد شرکت ایریتک و مدیرعامل آن در ماه‌های اخیر، اکنون باید از وزارت صمت و ایمیدرو خواست که نه تنها نسبت به عملکرد ایریتک ارزیابی دقیق و بررسی‌های فنی و کارشناسی و اقتصادی داشته باشند بلکه رؤسای قبلی و وزیر قبلی نیز پاسخگو باشند که بر چه اساس و با کدام قاعده مدیریتی، شخصی را برای مدیرعاملی ایریتک معرفی کرده اند که عملکردی ضعیف از خود برجای گذاشته و در عین حال ادعا کرده که رشد پیشرفت طرح‌ها و درآمد‌ها سه برابر شده است؟ از وزیرصمت، تا رئیس ایمیدرو باید در مقابل عملکرد مدیرعامل ایریتک پاسخگو باشند و عملکرد ایریتک را بررسی نمایند که چرا پروژه‌های بزرگ و مطرح فولاد کشور را با تأخیر مواجه کرده است؟


برچسب ها: ایمیدرو وزیر صمت ایریتک گزارش تحلیلی
ارسال نظر
آخرین اخبار