۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
تعداد بازدید: ۸۵۶۶۰
مدیر کل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: روستاییان و عشایر بیمه شده از نیمه دوم سال از طریق مراکز بهداشت تحت حمایت بیمه حوزه بهداشت روان و تغذیه قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۳۴۱۰۵

بیمه بهداشت روان و تغذیه ۱۶ میلیون روستایی و عشایر از پاییز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مسعود مشایخی، با اشاره به جذب ۴۰۰ نفر از کارشناسان بهداشت روان و تغذیه در سال جاری برای پایش وضعیت اختلالات بهداشتی، افزود: پیش بینی ما این است که از نیمه دوم سال این کار شروع شود و پس از جذب این افراد توسط دانشگاه علوم پزشکی حدود ۱۶ میلیون نفر تحت پوشش قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در تفاهم نامه‌ای که بین سازمان بیمه سلامت و حوزه معاون بهداشت وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضا شد مقرر گشت، خدمات بهداشت روان و بهبود تغذیه برای اولین بار برای روستاییان و عشایر تحت پوشش قرار بگیرد.

مشایخی افزود: در تعریفی که سازمان بهداشتی جهانی از سلامت انسان دارد؛ چهار بعد سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف شده لذا سلامت روان از این منظر که مهم است که اختلال در سلامت هر قوا، سبب اختلال در قوای دیگر هم می‌شود. مثلاً اگر کسی نتواند استرس‌هایی که در محیط وجود دارد را مدیریت کند، باعث می‌شود که استرس‌ها تبدیل به اضطراب بشود و کارکرد انسان مختل و درنهایت منجر به بیماری شود.

 

وی گفت: نوع تغذیه افراد، میزان مصرف کالری با توجه به هرم غذایی و همینطور کالری که باید دریافت کند از مواردی است که باید کنترل شود. ممکن است برخی افراد اختلالاتی در غذا خوردن داشته باشند مثل بی اشتن‌هایی، پرخوری و وعده غذایی نیمه شب، یا مصرف مواد غذایی غیر طبیعی که در این طرح این اختلالات بررسی می‌شود.

مدیر کل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به لزوم بررسی هر دو عامل مهم بهداشت روان و تغذیه توسط کارشناسان، افزود: علت این که این دو خدمت با هم در طرح آورده شده این است که مسائل و اختلالات تغذیه کاملاً با شرایط روحی و سلامت روان شخص مؤثر است.

وی با اظهار امیدواری در خصوص پوشش بیمه‌ای این دو خدمت برای جمعیت ۱۶ میلیون نفری روستاییان و عشایر، گفت: با توجه به اینکه هر کارشناس ۴۰ هزار نفر را می‌تواند تحت پوشش داشته باشد می‌توان افرادی که دچار اختلال در سلامت روان و تغذیه هستند، از طریق پزشک خانواده به کارشناسان تغذیه ارجاع داده و شناسایی شوند.

مشایخی در پایان گفت: پیش بینی ما این است که این کار از نیمه دوم سال شروع شود و پس از جذب این افراد توسط دانشگاه علوم پزشکی، در پایان سال کارنامه موفقی داشته باشیم./مهر

برچسب ها: بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت بهداشت و درمان سلامت روان بیمه‌های پایه
ارسال نظر
آخرین اخبار