۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
تعداد بازدید: ۸۰۳۳۶
حسین سلاح‌ورزی در نشست با سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران؛
رئیس اتاق ایران، تقسیم‌کار ملی و ساماندهی تشکل‌ها را اولویت اتاق دهم عنوان کرد و گفت: تلاش اتاق ایران و تشکل‌ها، اثرگذاری بر مسیر سیاست‌گذاری‌ها، پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد در جهت تقویت بخش خصوصی و اقتصاد ملی است.
کد خبر: ۳۴۱۳۲

اتاق ایران به‌دنبال پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد کشور است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران در نشست با سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران گفت: اتاق ایران برای تحقق اهداف توسعه اقتصادی، منافع ملی را که برآیند نظرات و رویکرد تشکل‌ها و عملکرد فعالان اقتصادی است، مطرح و پیگیری می‌کند.

سلاح‌ورزی گفت: اتاق ایران در مسیر توسعه اقتصادی، تقسیم‌کار و ساماندهی تشکل‌ها و تقسیم‌کار ملی را ملاک عمل قرار داده و در این مسیر از تشکل‌های تخصصی، سندیکاها و فدراسیون‌ها خواسته می‌شود بخشی از نیازهای اقتصادی کشور را در مسیر توسعه پیگیری کنند.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: همتایابی تشکل‌های تخصصی یکی از مسائلی است که در نشست با سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران مطرح شد؛ معاونت بین‌الملل اتاق ایران می‌تواند بانک اطلاعاتی‌ای از تشکل‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایران و کشورهای هدف را فراهم کند. این بانک اطلاعاتی کمک خوبی به فعالان اقتصادی خواهد بود.

سلاح‌ورزی ادامه داد: مؤثر بودن اتاق ایران و تشکل‌ها در مسیر اثرگذاری بر سیاست‌گذاری‌ها تعریف می‌شود؛ باید برای بهبود فضای کسب‌وکارها، توسعه و رونق تولید گامی برداشته شود.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: یکی از مسائل روز اقتصاد کشور، بی‌ثباتی فضای کسب‌وکار و تأثیر این بی‌ثباتی بر برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی است؛ اما اتاق ایران چگونه می‌تواند در این مسیر مؤثر عمل کند؟ بی‌ثباتی اقتصادی به عوامل داخلی و خارجی ارتباط دارد که حذف و بهبود عوامل خارجی در اختیار فعالان اقتصادی نیست ولی درباره فضای کسب‌وکار ما می‌توانیم متناسب با مأموریت و وظایف خود اثرگذار باشیم.

او ادامه داد: بی‌ثباتی اقتصادی در وجوه مختلف اقتصادی خود را نشان می‌دهد و اقتصاد و منابع اقتصادی را در مسیر بحران، کمبود و فقدان قرار می‌دهد که نتیجه این وضعیت تهدید تولید است. برای همین من معتقدم که موضوع 10 سال آینده ما، تولید رقابت‌پذیر است.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: جهت‌دهی اتاق ایران در دوره دهم هیات نمایندگان، تدوین رهیافت بخش خصوصی قوی و دولت توانمند است. نتیجه رابطه دولت و بخش خصوصی قوی، تولید با ارزش‌افزوده بالاست و اتاق ایران به دنبال این چارچوب فکری است.

سلاح‌ورزی تأکید کرد: اتاق ایران در این دوره چند برنامه در دستور کار دارد؛ مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به دنبال تدوین جدول داده و ستانده اطلاعات اقتصادی است. ما می‌خواهیم اطلاعات زنجیره‌های مختلف اقتصادی را با جزئیات هر صنعت در یک جدول جمع‌آوری کنیم. موضوع دیگری که اتاق ایران در این دوره به دنبال آن است ایجاد مدل و پلتفرمی است که قدرت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی را برای بنگاه‌ها در حوزه‌های مختلف افزایش می‌دهد.

او تأکید کرد: در دیدار اتاق ایران، خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران تفاهم شد که تشکل‌های متعدد و موازی ذیل فدراسیون تجمیع شوند. اگر تشکل‌ها در حوزه زنجیره ارزش‌ها در یک تشکل بزرگ تجمیع شوند، در آن صورت می‌توان ادعا کرد که نظام تشکلی کشور سامان‌یافته است.

صنعت کاغذ در ایران چه شرایطی دارد؟

در بخش دیگری از این نشست ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران از کاغذ و صنعت بسته‌بندی به‌عنوان دماسنج اقتصادی یاد کرد و گفت: کاغذ جایگاه مهمی در رشد و توسعه اقتصادی، GDP و فرهنگ دارد. سرانه مصرف کاغذ در ایران حدود 21 کیلوگرم است و این عدد در اروپا 50 کیلوگرم و در آمریکا 165 کیلوگرم است. مقایسه اعداد نشان می‌دهد که مصرف کاغذ در ایران از متوسط جهانی پایین‌تر است و این ازآن‌جهت مهم است که مصرف کاغذ بسته‌بندی نماد مهمی در سنجش رشد و رونق اقتصادی است، هرقدر کاغذ بسته‌بندی بیشتر شود، یعنی تولید کالا بیشتر انجام می‌شود.

روغنی گلپایگانی ادامه داد: در ایران به 900 هزار تن کاغذ بسته‌بندی یعنی مقوا، کاغذ تست لاینر، کرافت‌لاینر، مقواهای متعدد و غیره نیاز داریم که 1600 هزار تن ظرفیت‌سازی شده و 2800 هزار تن مجوز تولید کاغذ بسته‌بندی صادر شده است. ایران تا سال 1394 واردکننده کاغذ بسته‌بندی بود و از سال 1394 به این طرف، صادرات کاغذ به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی انجام می‌شود و کاغذهای صادر شده به لحاظ تنوع و کیفیت قابل‌رقابت است.

او ادامه داد: 360 میلیون تن کاغذ در دنیا تولید می‌شود و استفاده از کاغذ بسته‌بندی به دلیل مسائل زیست‌محیطی و کنار گذاشته شدن پلاستیک بیشتر شده و ایران هم به این سمت‌وسو می‌رود. کاغذ بسته‌بندی بیشتر از نیاز کشور تولید می‌شود و مازاد آن به عراق صادر می‌شود. اما ازآنجاکه کشور عراق تا دو سال آینده وارد مدار تولید خواهد شد و از طرفی صادرات ترکیه به این کشور زیاد شده و ما جایگاه خود را در این بازار از دست خواهیم داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره شرایط کاغذ تحریر و روزنامه گفت: آمار ده سال ایران نشان می‌دهد که 380 هزار تن کاغذ تحریر وارد می‌کردیم، اما نیاز واقعی کشور 200 هزار تن است و 180 هزار تن اضافه واردات داشتیم که به افغانستان و عراق صادر می‌شد.

او تصریح کرد: دولت سیزدهم به دلیل تحریم و گران شدن نرخ ارز، از تولید کاغذ تحریر حمایت می‌شود؛ بعد از انقلاب، کاغذ تمام کتاب درسی و دفتر مشق دانش‌آموزان که حدود 45 هزار تن است، در کشور تولیدشده است.

او تصریح کرد: دسته دیگر کاغذها، کاغذ سنگین است که در تولید کاغذ سنگین از آهک استفاده می‌شود که نیاز به فیلتراسیون مجدد دارد. اگرچه این کاغذ در بسته‌بندی‌های سنگین استفاده می‌شود ولی در دنیا از این صنعت استفاده نمی‌شود. 30 درصد مواد اولیه کاغذ سنگین پلیمر است و این جذب نمی‌شود.

روغنی‌گلپایگانی گفت: در کشور 108تولیدکننده کوچک و بزرگ و متوسط کاغذ داریم؛ با ورود تکنولوژی جدید داخل کشور، کاغذ تحریر، جلد کتاب، بسته‌بندی دارو در کشور تولید می‌شود و تقریباً نیازی به واردات نداریم. مواد اولیه کاغذ پسماند کشاورزی، چوب‌های جنگلی، O.C.C است که در استان‌های شمالی و جنوبی وجود دارد. استفاده از آهک هم به دلیل مشکلات زیست‌محیطی استفاده نمی‌شود.

او تأکید کرد: اتاق ایران در مسیر تأسیس فدراسیون تولیدکنندگان صنعت کاغذ، این صنعت را حمایت کند.

 

آمار و اطلاعات موردنیاز صنعت تدوین شود

در این نشست امیرسامان اسفندیاری، علی برزن و سید ابوطالب مؤمنی اعضای هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران از اهمیت صنعت استراتژیک کاغذ گفتند: ما نیاز به آمار داریم ولی متأسفانه به‌جز شرکت‌هایی که در سامانه کدال ثبت‌شده‌اند، دسترسی به اطلاعات نداریم. انتظار داریم در دوره جدید اتاق ایران، برای تدوین این اطلاعات اقدام کند. پایه هر کسب‌وکاری دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق است.

اعضای هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران درباره ظرفیت اشتغال‌زایی در صنعت کاغذ هم گفتند که این صنعت ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی دارد؛ مثلاً با هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت کاغذ، می‌توان تعدادی اشتغال مستقیم ایجاد کرد و اشتغال غیرمستقیم آن بسیار بالاتر است. این صنعت نیازمند توجه ویژه است. هرچه رشد اقتصادی بالاتر باشد، نیاز به کاغذ بسته‌بندی بیشتر خواهد شد.

رفع تعهدات ارزی یکی از مشکلات مهم صنعت کاغذ است؛ در این نشست عنوان شد که رفع تعهدات ارزی این صنعت کوچک و متوسط با رفع تعهدات ارزی صنایعی مانند پتروشیمی و دیگر صنایع بزرگ یکسان است و این رویه درستی نیست و نیازمند اصلاح است؛ باید نگاه تخصصی به صنایع داشت.

در این نشست تصریح شد که اقتصاد دنیا بخصوص اقتصاد چین و هند، کشورهای آفریقایی در حال رشد است و نیاز به کاغذ بسته‌بندی در دنیا بیشتر خواهد شد؛ لازم است در این زمینه به‌صورت تخصصی عمل شود. از طرفی برای توسعه صنعت کاغذ نیازمند توجه به زیرساخت‌های لازم است.

تشکل‌های تخصصی با همتایان خارجی تعامل داشته باشند

مهشید پورداد، دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران هم در ادامه این نشست از نگاه هیات رئیسه به جایگاه تشکل‌ها گفت و اینکه لازم است از تشکل‌ها در جهت توانمندسازی حمایت شود. یکی از این مسیرها ارتباط تشکل‌های تخصصی با همتایان خود در کشورهای منطقه و دنیا و به‌نوعی همتایابی است. در این مسیر اتاق ایران و اتاق‌های بین‌الملل می‌توانند مسیر همکاری را هموار کنند تا تشکل‌های تخصصی سطح دانش و تجربه خود را در اثر تعامل و همتایابی بهبود بخشند.

 تقویت تشکل‌ها برای حضور در بازار هدف

محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران در ادامه این نشست گفت: در ایران به 900 هزار تن کاغذ بسته‌بندی نیاز داریم که 1600 هزار تن ظرفیت‌سازی شده و این آمار نشان می‌دهد که آینده این صنعت قابل دفاع است. اینکه صنعت کاغذ در مسیر استفاده از تکنولوژی‌های نوین گام برمی‌دارد، قابل‌تقدیر است. مثلاً در آینده صنعت کاغذ، استفاده از مواد معدنی کربنات کلسیم جایگاه خاصی خواهد داشت و باید به این مسیر تحول توجه ویژه‌ای شود.

بهرامن گفت: اتاق ایران در کنار تشکل‌های تخصصی است تا در بازار هدف و بازار بین‌الملل جایگاه خود را پیدا کنند. صنعت کاغذ ایران هم می‌تواند از طریق ارتباط با تشکل‌های تخصصی و بازار بین‌المللی ارتباط و جایگاه خود را تقویت کند و اتاق ایران هم در این مسیر در کنار تشکل‌ها خواهد بود.

سیاست اتاق ایران حمایت از تشکل‌های تخصصی است

عبدالله مهاجر دارابی، عضو هیات رئیسه گفت: صنعت کاغذ صنعتی استراتژیک است؛ تحریم‌ها در کنار اینکه مشکلات زیادی برای صنعت کاغذ پدید آورد ولی در همان زمان فرصت خوبی برای تولید داخل و توجه به ظرفیت تولید داخل ایجاد شد. همان‌طور که در این نشست عنوان شد، در حال حاضر کاغذ موردنیاز کتب درسی در کشور تولید می‌شود؛ باید به ظرفیت تولید داخل توجه ویژه‌ای شود. 70 درصد ظرفیت موردنیاز کتب درسی از چوب کاغذ تأمین می‌شود و این حوزه یکی از ظرفیت‌های صادرات کشور است.

او تاکید کرد: اتاق ایران به تشکل‌ها نگاه حمایتی دارد و در مسیر رشد در کنار همه تشکل‌ها و صنایع خواهد بود.

از تشکیل فدراسیون‌ها حمایت می‌کنیم

در ادامه کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: زمانی نگاه کشور به کاغذهای خارجی و رتبه‌بندی آن کاغذها بود و معیار قضاوت روی کاغذ خارجی بود. بعد از انقلاب فقط کاغذ پارس را داشتیم ولی در این چند سال اخیر، وضعیت صنعت کاغذ خیلی فرق کرده است. ما آلان در حوزه کاغذ بسته‌بندی به خودکفایی رسیده‌ایم و این بسیار ارزشمند است و باید به این نکته قوت تأکید شود.

کاشفی گفت: معاونت بین‌الملل اتاق ایران، وظیفه تسهیل‌گری دارد و باید تشکل‌ها را با همتایان خارجی خود مرتبط کند ولی این بخش در اتاق ایران هم تابعی از وضعیت کشور است. به دلیل تحریم‌ها ارتباط با هیات تجاری کشورهای خارجی کمتر شده و این در فعالیت معاونت بین‌الملل هم اثر گذاشته است. تبعات تحریم بر تمام تار و پود کشور اثر گذاشته و باید برای حل مشکلات در این مسیر گام برداشت. از طرفی در اتاق ایران سعی می‌کنیم از تشکیل فدراسیون‌ها حمایت کنیم و از این منطق دفاع می‌کنیم.

ریل‌گذاری برای حرکت منسجم تشکل‌ها

جواد زمانی، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار گفت: طبق این قانون، اتاق ایران موظف است از موازی‌کاری بین تشکل‌ها جلوگیری کرده و انسجام‌بخشی در این حوزه را جدی دنبال کرده و به سمت ساماندهی تشکل‌ها حرکت کند.

او ادامه داد: قرار دادن همه تشکل‌ها روی یک ریل و منسجم کردن آن‌ها، موضوع کار معاونت استان‌ها و تشکل‌هاست. ما رد این دوره به دنبال تغییرات ماهیتی تشکل‌ها هستیم نه تغییر شکلی و برای همین بر ظرفیت‌افزایی تشکل‌ها تمرکز داریم.

به همراهی و حمایت تشکل‌ها نیاز داریم

قدیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق ایران هم در ادامه این نشست تصریح کرد: ما در دوران استهلاک سرمایه بنگاه‌های اقتصادی هستیم و صنعت‌گران کار خیلی دشواری در 10 سال آینده پیش روی دارند. لازم است که خطوط تولید را برای آینده بهسازی کنیم. انتظار داریم در این دوره با همراهی تشکل‌ها و هیات رئیسه اتاق ایران در مسیر توسعه اقتصادی هم‌نوردی کنیم و همراهی صرف کافی نیست.

برچسب ها: اتاق بازرگانی تشکل‌های اقتصادی بازار کاغذ حسین سلاح ورزی صنعت کاغذ صنایع کارتن و کاغذ
ارسال نظر
آخرین اخبار