۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
تعداد بازدید: ۱۹۳۷۵۰
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم امتحانات برخی از دروس را نهایی برگزار کنیم، ارزش برخی از دروس را از بین می بریم. لذا پیشنهاد می‌شود امتحان همه دروس به صورت نهایی برگزار شود.
کد خبر: ۳۴۱۵۷

امتحان همه دروس به صورت نهایی برگزار شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، هزار و سی و یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادهای خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله: تهیه گزارش از وضع دروس عمومی در مدارس کشور و توجه جدی به کیفیت و اثربخشی آنها و… بیان کردند.

در این جلسه وزیر آموزش و پرورش با ارائه گزارشی از فعالیت‌های آموزش و پرورش با طرح چند سوال گفت: دیپلم آموزش عمومی به مثابه چیست؟ آیا تصدیقی برای ورود به دانشگاه و یا گواهی داشتن چند مهارت برای زندگی؟ اگر بخواهیم شش ساحتی عمل کنیم آیا برنامه‌های آموزشی ما برای شش ساحت آماده شده است؟

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دستور کار شورای عالی اضافه کرد: اگر بخواهیم امتحانات برخی از دروس را نهایی و برخی را غیر نهایی برگزار کنیم با این کار ارزش برخی از دروس را از بین می بریم. لذا پیشنهاد می‌شود امتحان همه دروس به صورت نهایی برگزار شود.

صحرایی اظهار کرد: آیا می‌توان فرآیند سنجش را از آموزش جدا کرد؟ سنجش جزئی از آموزش است و هر جا سنجش استاندارد باشد آموزش را متحول می‌کند. باید از طریق سنجش از آموزشی که در مدارس ارائه می‌شود بازخورد گرفته شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آیا تاکنون از آزمون‌هایی که برگزار شده برای ارتقای آموزش و پرورش بازخوردگیری شده است؟ تصریح کرد: تأثیر سنجش بر ارتقای کیفیت، جهت دهی، کمیت آموزش و خیلی از مسائل دیگر آموزشی را می‌توان مشخص کرد.

وی با اشاره به توجه جدی به افزایش کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی ابراز داشت: ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و آزمون جز لاینفک آموزش است و نباید آن را برای دانش آموزان سخت کرد.

صحرایی با اشاره به اینکه برنامه درسی ملی تعدادی هدف دارد که آموزش و پرورش باید بر اساس آنها عمل کند اظهار کرد: آیا ما می‌خواهیم با اولیا و دانش آموز هماهنگ باشیم یا اولیا با ما؟ آیا ما می‌خواهیم با برنامه درسی

هماهنگ باشیم یا برنامه درسی با ما؟ این بحث‌ها برای این است که همه ما باید خود را با برنامه درسی ملی هماهنگ کنیم.

وزیر آموزش و پرورش معلم، مدرسه و کتاب مرجع نظام آموزشی دانستند که بدون توجه به آنها روند انتقال معلومات به دانش آموزان انجام نمی‌شود.

وی ابراز داشت: در برنامه درسی ملی شایستگی‌هایی وجود دارد که دانش آموز در هر درس باید به آن شایستگی‌ها برسد و اینجاست که نقش امتحان و سنجش برجسته می‌شود.

آموزش و پرورش درس تفکر و سواد رسانه‌ای را جدی نگرفته است

وزیر دولت مردمی افزود: دوره دبیرستان باید به دوره کاملی که مرجعیت با برنامه درسی ملی، معلم، کتاب و مدرسه است، تبدیل شود.

صحرایی با اشاره به لزوم توجه جدی به دروس مهارتی گفت: حتماً دروس مهارتی خوشه‌ای در امتحانات آورده شود. چرا بعضی از دروس مانند تفکر و سواد رسانه‌ای در مدرسه تأثیر کمتری دارد چون آموزش و پرورش آن‌را جدی نگرفته است.

وی با اشاره به لزوم تعامل و ارتباط مؤثر بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: توجه جدی به دروس مهارتی و فرآیندهای سنجش آنها از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه همکاران محترم قرار گیرد.

وی تاکید کرد: وظیفه همه ما در آموزش و پرورش تلاش برای بهبود روند آموزش و پرورش و افزایش کیفیت و اثربخشی نظام تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: باید چگونه زندگی کردن را به دانش آموزان یاد بدهیم تا بتوانند در برخورد با مسائل اجتماعی مسئولانه رفتار کنند.

وزیر دولت مردمی گفت: نوشتن یک مهارت خلاقانه است و لازمه نوشتن هم فکر کردن است ما باید چگونه فکر کردن را به دانش آموزان یاد بدهیم تا بتوانند هم خوب تجزیه و تحلیل و هم خوب بنویسند.

وی بیان داشت: ارتقای علمی و آموزشی همکاران یکی از برنامه‌هایی است که با جدیت تمام پیگیر آن هستیم البته دانشگاه فرهنگیان این کار را شروع کرده است.

صحرایی تاکید کرد: زنجیره پژوهش، برنامه ریزی و آموزش باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد تا کارها و برنامه‌ها بر اساس یافته‌های علمی و پژوهشی انجام شود. باید فرهنگ کار کردن با یکدیگر را یاد بگیریم چون کارهای ما در آموزش و پرورش مانند زنجیر به یکدیگر وابسته‌اند.

وی با اشاره به لزوم جهت دهی شورای عالی به آموزش و پرورش تاکید کرد: مسائل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش باید در این شورا به بحث و بررسی گذاشته و درباره آنها تصمیم گیری شود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر اینکه معیار و ملاک عمل مدیران در مدرسه، آئین نامه اجرایی مدارس است، گفت: باید از دخالت‌های برخی از دوایر ادارات مناطق در امور مدارس جلوگیری شود. رؤسای ادارات و معاونان

آنها بر اساس ضوابط و مقررات، علی الخصوص آئین نامه اجرایی مدارس می‌توانند برای مدرسه تعیین تکلیف کنند و دوایر دیگر حق دخالت در امور مدرسه را ندارند./ مهر

برچسب ها: امتحانات نهایی وزیر آموزش و پرورش رضا مراد صحرایی
ارسال نظر
آخرین اخبار