۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
تعداد بازدید: ۱۲۰۲۳۵
محققان در تحقیقات خود ۲ ژن را شناسایی کردند که با خاموش کردن آنها احتمال درمان سرطان سر و گردن در بیماران بیشتر می شود.
کد خبر: ۳۴۱۵۹

ژن‌های مقاوم به درمان سرطان شناسایی شدند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، برای نخستین بار محققان دو ژن NEK2 و INHBA را مشخص کردند که نسبت به شیمی درمانی سرطان های سر و گردن مقاوم هستند. آنها متوجه شدند با خاموش کردن این ژن ها درمان سرطان ها تاثیرگذارتر خواهد بود.

این ژن ها که به مقاومت در برابر سرطان سلول های سنگفرشی گردن و سر (HNSCC) منجر می شوند، را احتمالا بتوان خاموش کرد تا درمان های موجود تاثیرگذار واقع شوند.

ته مویتگ محقق ارشد پژوهش از دانشگاه کویین مری لندن در این باره می گوید: متاسفانه افراد زیادی وجود دارند که بدنشان نسبت به شیمی درمانی یا اشعه درمانی واکنش نشان نمی دهد. تحقیق ما حاکی از آن است که حداقل در سرطان های سر و گردن این دو ژن عامل جلوگیری از درمان است. می توان این ژن ها را هدف گرفت.

حدود ۹۰ درصد سرطان های سر و گردن در نتیجه HNSCC و نرخ زنده ماندن این بیماران کمتر از ۲۵ درصد است که دلیل اصلی آن مقاومت به درمان است.

محققان ۲۸ ژن را روی ۱۲ سویه از رده‌های سلولی سرطانی مقاوم در برابر شیمی درمانی آزمایش کردند و در نهایت روی چهار رده سلولی که نیاز به بررسی بیشتر داشت، تمرکز کردند.

آنها همچنین از طریق یک کتابخانه شیمیایی که برای توسعه داروهای جدید استفاده می شود، بررسی کردند و دریافتند که ژن های NEK2 و INHBA را می توان با استفاده از سم قارچی Sirodesmin A و Carfilzomib که از باکتری ها منشأ می گیرد، سرکوب کرد.

محققان توانستند در ۲ مورد از این ۴ ژن (NEK2 و INHBA) از Sirodesmin A و Carfilzomib استفاده کنند تا سلول‌های سرطانی HNSCC را در هنگام درمان با داروی رایج شیمی‌درمانی سیس پلاتین، تقریبا ۳۰ برابر آسیب‌پذیرتر کنند.

نتایج این تحقیق گامی نوید بخش برای بیماران سرطانی است که در آینده می توانند درمان های شخصی سازی شده بر اساس ژن هایشان و نوع تومور دریافت کنند و نرخ بهبود آنها از سرطان بیشتر می شود./ مهر

برچسب ها: درمان سرطان ژنتیک نوآوری
ارسال نظر
آخرین اخبار