۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
تعداد بازدید: ۱۰۷۹۱۳
با افت 10 هزار میلیارد تومانی سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز، تزریق پول نیز در این بازار کاهشی شد. مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی اما افزایش یافت.
کد خبر: ۳۴۱۷۶

کاهش تکاپوی بانک‌ها در بازار باز/ بانک مرکزی 106 همت در شبکه بانکی تزریق کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مرتبط با عملکرد خود در بازار باز و بازار بین بانکی را در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، اعلام می‌کند، امروز نیز داده‌های مربوط به هفته منتهی به 13 شهریور ماه را منتشر کرد؛ داده‌هایی که نشان می‌دهند که میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها و تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز در هفته جاری، بار دیگر کاهش یافته است.

بانک مرکزی این هفته نیز در بازار بین بانکی مداخله کرد و برای تامین بخشی از نیاز دو بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی به وجوه نقد، حدود سه هزار میلیارد تومان از منابع خود را در این بازار عرضه کرد. از سوی دیگر اما چهار هزار و 380 میلیارد تومان از منابعی که بانک مرکزی، پیش‌تر به بانک‌ها قرض داده بود، در این هفته سررسید شد و به این بانک بازگشت.

فعالیت 24 بانک در حراج این هفته بازار باز

مطابق داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی از عملیات بازار باز در دومین هفته شهریور ماه، 24 بانک و موسسه اعتباری در بیست و چهارمین حراج سال جاری شرکت کرده‌اند.

جزئیات و شرایط بازار باز در حراج این هفته نیز تفاوتی با هفته‌های اخیر نداشت؛ طوری که موضع عملیاتی بانک مرکزی همچنان توافق بازخرید بوده و مدت توافق بازخرید نیز هفت روزه است.

به علاوه، حداقل نرخ معامله بین بانک‌ها و بانک مرکزی در این بازار که در ادبیات اقتصادی، بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز همچنان در سطح 23 درصد تثبیت شده است.

کاهش 10 هزار میلیاردی سفارش‌های ارسالی بانک‌ها

بانک‌ها در هفته جاری 106 هزار و 300 میلیارد تومان سفارش را از طریق سازوکار بازار باز برای بانک مرکزی ارسال کردند تا به این ترتیب، بخشی از نیاز خود به منابع نقدی را برطرف کنند. سفارش‌های ارسالی بانک‌ها برای دومین هفته متوالی کاهش یافت و با افت حدود 10 هزار میلیارد تومانی در مقایسه با حراج هفته گذشته مواجه شد. البته بیش از 116 هزار میلیارد تومان از استقراض‌های گذشته بانک‌ها در این هفته سررسید شد و این منابع به بانک مرکزی بازگشت تا خالص عملیات بانک مرکزی در بازار باز بار دیگر منفی شود.

بانک مرکزی نیز همچون 12 هفته گذشته، همه سفارش‌های دریافتی را پذیرفت و مبلغ موردنیاز بانک‌ها را از این طریق تامین کرد.

عملیات بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز یکی از سازوکارهایی به شمار می‌رود که بانک‌ها می‌توانند با استفاده از آن، بخشی از نیاز خود به وجوه نقد را از طریق استقراض از بانک مرکزی برطرف کنند.

بانک مرکزی در این عملیات، اوراق قرضه‌های دولتی در اختیار بانک‌ها را خریداری می‌کند و بانک‌ها متعهد می‌شوند مبلغ دریافتی را به اضافه نرخ بهره آن که همان نرخ توافق بازخرید است، به بانک مرکزی برگردانند./تجارت نیوز

برچسب ها: بازار باز بازار بین بانکی بانک مرکزى
ارسال نظر
آخرین اخبار