۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
تعداد بازدید: ۱۲۵۲۳۹
کارشناس مسائل سیاست خارجی عنوان کرد؛
قهرمان پور گفت: گزارش اتحادیه اروپا مقداری تعجب برانگیز بود و می‌توان حدس زد که سیاستی در پیش است مبنی بر اینکه  اروپا تحریم‌هایی را که قرار است در اکتبر ۲۰۲۳ لغو کند به بهانه این گزارش لغو نکند.
کد خبر: ۳۴۳۷۸

اروپا در تلاش است تا تحریم‌های اکتبر ۲۰۲۳ را تمدید کند

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، رحمان قهرمان پور کارشناس مسائل بین الملل  درباره تحریم های اتحادیه اروپا بیان کرد: این موضوع ادامه روندی بود که آژانس انرژی اتمی در پیش گرفته بود. البته لحن گزارش آژانس ملایم بود و معلوم بود که قطعنامه ای را منتشر نخواهند کرد اما بیانیه این سه کشور اروپایی در موضوعاتی تاکید داشت که گزارشات آژانس چندان به آنها بها نداده بود ؛ به بیانی دیگر باید گفت که آژانس این موضوعات را مباحثی می‌داند که نظر واحدی بر روی آنها وجود ندارد در حالی که در گزارشات سه کشور اروپایی بر روی این موضوعاتی که از نظر فنی مورد اختلاف هست تاکید شده است. اگر گزارش های آژانس را مورد مطالعه قرار دهید متوجه خواهید شد که آژانس اعلام کرده است که دامنه آگاهی ما از فعالیت هسته ای ایران رو به کاهش است و اگر دوربین ها نصب شود بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اما این گزارش توضیح بیشتری نمی‌دهد که منظور از کاهش دامنه نظارت چیست اما در کل این رویه‌ای در گزارش آژانس بوده و در تلاش است به مواردی بپردازد که بر روی آن‌ها اختلاف نظر زیادی وجود ندارد، اما بیانیه سه کشور اروپایی عمدتا به مواردی پرداخته است که بر روی آن‌ها اختلاف نظر وجود دارد ؛ برای مثال موضوعاتی نظیر ساخت و تحقیقات فلز اورانیوم و مواردی از این قبیل از همین رو نیز می‌توان گفت که گزارش اتحادیه اروپا مقداری تعجب برانگیز بود و می‌توان حدس زد که سیاستی در پیش است مبنی بر اینکه  اروپا تحریم‌هایی را که قرار است در اکتبر ۲۰۲۳ لغو کند به بهانه این گزارش لغو نکند.

قهرمان پور درباره واکنش کشورمان به این تحریم ها نیز گفت: ایران طرف حساب خود را آژانس انرژی اتمی می‌داند و در تلاش است تا بر روی این مواردی که بیانیه سه کشور اروپایی قید کرده چندان مانور ندهد، زیرا می‌تواند دامنه اختلافات را گسترش دهد. باید منتظر ماند و دید که آیا ایران به این تحریم‌ها واکنش نشان خواهد داد یا خیر.

او افزود: این گزارش مقدمه‌ای است که طرف اروپایی لغو تحریم‌ها را به تاخیر بیاندازد اروپایی‌ها در این گزارش گفتند که ما از ایران خواستیم تا بر روی موارد نقض برجام صحبت کند، اما ایران از پذیرش این امر سرباز زد و اگر اتحادیه اروپا این اقدام را انجام دهد در حقیقت اروپا هم بدعهدی کرده است و ما اکتبر حساسی خواهیم داشت، زیرا از سویی آمریکا در شرف مذاکره با ایران است و از سوی دیگر اتحادیه اروپا نمی‌تواند تحریم‌ها را لغو کند بنابراین مساله پیچیده‌ای خواهد بود و باید دید که در آینده ایران چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.

/باشگاه خبرنگاران جوان 
برچسب ها: اتحادیه اروپا تحریم های هسته ای
ارسال نظر
آخرین اخبار