۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
تعداد بازدید: ۱۹۳۵۷۱
کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: ضروری است که سطح تماس ایران و روسیه در مسئله قفقاز تقویت شود تا مانع هر نوع شیطنت جریان غربی شویم.
کد خبر: ۳۴۶۸۶

حضور غربی‌ها و ناتو در «سیونیک» خط قرمز ایران روسیه است

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، روح الله مدبر کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مناقشه آذربایجان و ارمنستان گفت: آنچه که امروز در منطقه قفقاز و ارمنستان  مشخص است  نقش غربگرایانه  دولت ارمنستان در تنش‌های ایجاد شده است. دولت آذربایجان هم نباید سیاست کشورگشایی داشته باشد و باید مسائل خود را با روش پیشنهادی روسیه و با حضور ایران پیش ببرد.

وی افزود: او همکاری‌های مخفیانه خود را با طرف غربی، آلمانی، فرانسوی و آمریکایی انجام داده و‌ امروز قفقاز یک کلان پروژه چند بعدی است و صرفا یک یا دو کشور  در این حاشیه‌ها نقشی ندارند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طرف ترکیه‌ای نیز محور فضای خود را در این حاشیه‌ها داشته، اما مسیر دولت پاشینیان برای تقویت جریان‌های غربی و غرب گرایان و توافقات پشت پرده‌ای که او با اتحادیه اروپا انجام داد، حائز اهمیت است. البته رژیم صهیونیستی نیز علاقه‌مند به درگیری و جنگ در قفاز جنوبی است و مدت‌ها است که صهیونیست‌ها برای آن تلاش می‌کنند.

مدبر گفت:اما آنچه که در این حوزه برای سیاست جمهوری اسلامی ایرا ن در منطقه قفقاز حائز اهمیت است آن بوده که سیاست ما باید شفاف باشد همانگونه که هم وزارت خارجه رسما اعلام کرد که ژئوپولتیک ارمنستان و مرز‌های ایران نیز به هیچ وجه نباید تغییر کند. سیاست جمهوری اسلامی ایران است که هیچ نیروی بیگانه خارجی نباید در منطقه قفقاز حضور داشته باشد ما بر این موضوعات تاکید داریم.

وی ادامه داد:اما تعامل و تماس نزدیک ایران و فدراسیون روسیه در مسئله قفقاز جنوبی باید به شدت تقویت شود و منافع ایران و روسیه در منطقه قفقاز کاملا مشابه است. در ارمنستان اکنون سیاست روس هراسی و غرب گرایانه در حال تقویت است که این اتفاق مغایر با مصالح منطقه خواهد بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد:حضور غربی‌ها و یا ناتو در منطقه مرز سیونیک خط قرمز ایران و روسیه است و لذا ضروری است که سطح تماس ایران و روسیه در مسئله قفقاز نیز تقویت شود تا مانع هر نوع شیطنت جریان غربی شویم.

مدبر گفت: آنچه که امروز در منطقه قفقاز و ارمنستان  مشخص است  نقش غربگرایانه  دولت ارمنستان در تنش‌های ایجاد شده است. دولت آذربایجان هم نباید سیاست کشورگشایی داشته باشد و باید مسائل خود را با روش پیشنهادی روسیه و با حضور ایران پیش ببرد.

وی گفت: هیچ نیروی بیگانه خارجی در منطقه قفقاز نباید وجود داشته باشد که مغایر با سیاست‌های تمام طرف‌های حاضر در منطقه است.

/باشگاه خبرنگاران جوان.
برچسب ها: سیاست خارجه منطقه قفقاز جمهوری آذربایجان
ارسال نظر
آخرین اخبار