۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
تعداد بازدید: ۱۵۶۲۵۳
ایمان مصطفایی کارگردان مستند «فیدوس» گفت: بومی‌گرایی دغدغه فیلمسازی من از آبادان بود و در این مستند نوعی بومی‌گرایی شهری به تصویر کشیده می‌شود.
کد خبر: ۳۴۸۰۲

چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از 27 مهرماه در پردیس سینمایی ملت آغاز می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ مستند «فیدوس» به کارگردانی ایمان مصطفایی در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد. این جشنواره از روز پنج‌شنبه 27 مهرماه در پردیس سینمایی ملت کار خود را آغاز می‌کند.

نمایشی متفاوت از سینما، فوتبال، پالایشگاه و آبادان با «فیدوس»

مستند «فیدوس» به کارگردانی ایمان مصطفائی از جنوب ایران خود به تهران رسانده تا نماینده آبادانی‌ها در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران باشد. این فیلم مستند به روایت تاریخ صدساله آبادان از دریچه صنعت نفت پرداخته و تحولات اجتماعی بعد از ورود نفت به این شهر مهم جنوبی کشورمان را روایت می‌کند.

یکی از موضوعات بارز درباره این مستند، پژوهش محور بودن آن است به طوری که مستندساز تلاش کرده با استفاده از تصاویر آرشیوی و منابع پژوهشی قوی روایتی دقیق از این شهر مهم را به تصویر بکشد.

ایمان مصطفایی کارگردان اصالتاً آبادانی این مستند درباره ساخت این فیلم گفت: من هم مثل تعداد زیادی از هنرمندان، ورود به عرصه سینما را از تئاتر شروع کردم و علاقه‌مند به این هنر بودم. سالی که بعد از جنگ به آبادان آمدیم، با بچه‌های انجمن سینمای جوان آبادان رابطه صمیمانه‌ای پیدا کردیم. از آنجا که آبادان یک شهر سینمایی بود و سینماهای زیادی داشت‌، ما هم از این مقوله دور نبودیم و به سینما علاقه‌ پیدا کردم. البته کمتر فکر می‌کردم مسیر فیلمسازی من به‌سمت مستندسازی باشد.

مصطفایی به دشواری‌های تولید فیلم پرداخت و گفت: متاسفانه دستمزدهای تولید فیلم خیلی بالا است و این موضوع کمرشکن و برای فیلمساز کوتاه غیرقابل جبران است. هزینه اجاره دوربین، دستمزد عوامل و تدوین فیلم بالا رفته است. اگر کسی طرح و ایده خوبی داشته و برای اجرای آن فکر کرده باشد، وقتی که با کمبودها روبه‌رو شود، امکان ادامه کار ندارد. اگر امکان مالی خوب وجود داشته باشد، کارگردان می‌تواند از امکانات و عوامل بهتر بهره‌ بگیرد که به موفقیت فیلم کمک می‌کند. هرچند هزینه‌های تولید فیلم در آبادان کمتر است و بسیاری از امور کاملاً دوستانه و بسیار کمتر از هزینه‌های واقعی تولید صورت می‌گیرد.

او درباره رویکرد بومی‌گرایی ژانر در جشنواره فیلم کوتاه گفت: این رویکرد یک اتفاق خوب برای سینما خواهد بود؛ وقتی حرف از بومی‌گرایی است با دو بخش بومی‌گرایی شهری و فولکلور که به آیین‌ و سنت‌های اصیل و روستایی مربوط می‌شود، روبه‌رو خواهیم بود. آبادان به دلیل حفظ شرایط سنتی، از هر دوی اینها بهره‌مند است و به دلیل زندگی اقوام عرب آیین‌ها و فرهنگ قومی زنده‌ای دارد که در فیلم‌ها قابل نمایش و پرداخت خواهد بود.

نمایشی متفاوت از سینما، فوتبال، پالایشگاه و آبادان با «فیدوس»

 

این مستندساز تاکید کرد: سینما، فوتبال، پالایشگاه و موضوعات زیاد دیگری در فرهنگ و بوم آبادان جایگاه ویژه‌ای دارند، لذا بومی‌گرایی در ژانر می‌تواند یک شهر و مکان جغرافیایی را به صورت مستند نمایش دهد و من فکر می‌کردم فیدوس یکی از فیلم‌هایی است که می‌تواند به یک جریان مستند تبدیل شود. بومی‌گرایی در این اثر مستند خیلی دغدغه من بود و ما در این مستند با یک نوع بومی‌گرایی شهری روبه‌رو هستیم.

کارگردان مستند «فیدوس» به پیشینه ارتباط خود با دفتر انجمن سینمای جوان پرداخت و تصریح کرد: همیشه سینمای جوان برای من محلی برای کشف استعدادهای بکر و کسانی بوده که دغدغه سینمای پیش‌رو را داشته‌اند. می‌توانم به جرأت بگویم که از دل انجمن سینمای جوان آبادان فیلمسازانی وارد عرصه فیلمسازی حرفه‌ای شده‌اند که هرکدامشان اسم و رسمی دارند که عباس امینی، دانش اقباشاوی، کریم نیکونظر، پیام پارسافر و ... نمونه‌‌هایی از این استعدادها هستند. سینمای جوان همواره مکانی برای جذب، پرورش و مسیردهی به استعدادها و علاقه‌مندان به سینما بوده است. سینمای جوان مسیر درست را در مقابل هنرمندان و علاقه‌مندانی قرار داده که دارای ذهنی خلاق و پیش‌رو هستند.

مصطفایی خاطر نشان کرد: اگر سینمای جوان، جوانانی که علاقه‌مند به سینما هستند و در دوره‌هایش حضور پیدا می‌‌کنند را درست هدایت نکند تا مسیر را به‌درستی بشناسند و خلاقیت‌هایشان شکوفا نشود، فکر می‌کنم اینجا یک ایستایی در عرصه فیلمسازی شکل می‌گیرد لذا نباید سینمای جوان فقط خودش را ملزم به آموزش صرف بداند بلکه باید هنرجویان را به‌درستی هدایت کند و مسیر صحیح و دیدگاه درست فیلمسازی را آموزش و گسترش دهد.

او به آثار برگزیده جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و گفت: سینمای جوان با فیلم‌هایی که من از آن به‌خاطر دارم قطعاً می‌تواند پایه‌ها و بنیان سینمای آینده را رقم بزند. من از سال‌های ابتدایی دهه 80 با جشنواره فیلم کوتاه تهران آشنا بودم؛ فیلم‌های خوب زیادی در این جشنواره دیده‌ایم و امسال برای اولین‌بار است که در جشنواره به عنوان فیلمساز حضور پیدا می‌کنم.

/تسنیم.

 

برچسب ها: مستند ابادان پالایشگاه فوتبال
ارسال نظر
آخرین اخبار