۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
تعداد بازدید: ۱۸۳۶۹۴
نگاه صهیونیستی اردوغان به میدان گازی «کاریش»؛
کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به اینکه عملیات طوفان الاقصی ما را به یاد حوادث کشتی مرمر می‌اندازد، یادآور شد: «کشتی مرمر که به قصد کمک به مردم غزه در حرکت بود و چند سال پیش در سواحل مدیترانه دچار حادثه شد، موجب شد روابط سیاسی دیپلماتیک ترکیه و رژیم اسرائیل در سطح کاردان پایین بیاید؛ اما روابط اقتصادی و تجاری طرفین حتی از قبل هم بیشتر شد.
کد خبر: ۳۴۹۱۴
 علی قائم‌مقامی، کارشناس مسائل ترکیه  با اشاره به سیاست‌های دوگانه و رفتارهای متناقض اردوغان نسبت به تحولات فلسطین گفت: «اردوغان مدعی است که از مردم فلسطین حمایت می‌کند؛ اما میزان تجارت ترکیه با فلسطین در کمترین سطح است؛ اما در مقابل این سطح از تبادلات و تجارت ترکیه با رژیم اسرائیل به 11میلیون دلار رسیده است.»

نگاه صهیونیستی اردوغان به میدان گازی «کاریش»
 
وی با اشاره به اینکه نخست‌وزیر اسرائیل قبل از عملیات طوفان الاقصی قصد سفر به ترکیه را داشت، افزود: «اردوغان قبل از طوفان الاقصی قرار بود با نتانیاهو دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. نتانیاهو می‌خواست به ترکیه سفر کند و وزیر انرژی ترکیه هم به رژیم اسرائیل برود. این سفرها و دیدارها بیشتر با موضوع گاز مشترکی است که در شرق دریای مدیترانه وجود دارد. اردوغان در اظهارنظرهایی گفته بود این پالایشگاه مشترک نیست و گاز متعلق به رژیم اسرائیل است. اردوغان در حالی این اظهارنظر را مطرح کرد که میدان گازی «کاریش» بین لبنان، فلسطین، غزه و سوریه نیز مشترک است.»

لغو سفر اردوغان به رژیم اسرائیل
 
وی ادامه داد: «اردوغان درصدد بود این گاز از طریق ترکیه به اروپا صادر شود. به همین منظور یک پروتکل با رژیم اسرائیل امضا کرده بودند که حتی عملیات اکتشافی مشترک هم در این زمینه انجام دهند؛ اما عملیات طوفان الاقصی همه این‌ها را برهم زد. قبل از عملیات حماس، قرار بود نتانیاهو به آنکارا و اردوغان هم به تل‌آویو سفر کند که طوفان الاقصی همه برنامه‌های آنها را بر هم زد.»
این تحلیلگر ارشد مسائل ترکیه افزود: «در ترکیه حدودا 900 شرکت صهیونیستی فعال‌اند که برخی از آنها دارای سهام مشترک با ترکیه هستند. البته بخشی هم به‌صورت مستقل و فعال‌اند. ترکیه و رژیم اسرائیل در تمامی عرصه‌های اقتصادی، صنعتی، فنی، کشاورزی، آبیاری و... با یکدیگر همکاری نزدیک دارند.»

همراهی ملت ترکیه با غزه
 
وی با اشاره به نگاه دوگانه اردوغان نسبت به تحولات فلسطین و روابطش با رژیم اسرائیل، یادآور شد: «مردم ترکیه چه اسلام‌گراها، چه ملی‌گراها، چه اسلام‌گرای ملی یا لیبرال و حتی دموکرات‌ها و کردها، ترک‌ها و به‌نوعی تمام اقوام موجود در این کشور همه نگاه‌شان ضدصهیونیستی است. ازاین‌رو اردوغان نمی‌تواند در خارج از این چارچوب عمل کند یا اقدامی انجام دهد.»قائم‌مقامی با اشاره به اینکه اردوغان حمایت عملی از مواضع فلسطین انجام نمی‌دهد، گفت: «ترکیه و رژیم اسرائیل علاوه بر همکاری‌های اقتصادی و تجاری، همکاری نظامی، اطلاعاتی و فناوری هم دارند؛ اما بعد از عملیات طوفان الاقصی این همکاری‌ها تنزل یافته است.»

سرنوشت مواضع ترکیه نسبت به کشتی مرمر
 
وی با اشاره به اینکه عملیات طوفان الاقصی ما را به یاد حوادث کشتی مرمر می‌اندازد، یادآور شد: «کشتی مرمر که به قصد کمک به مردم غزه در حرکت بود و چند سال پیش در سواحل مدیترانه دچار حادثه شد، موجب شد روابط سیاسی دیپلماتیک ترکیه و رژیم اسرائیل در سطح کاردان پایین بیاید؛ اما روابط اقتصادی و تجاری طرفین حتی از قبل هم بیشتر شد. با وجود اینکه در آن زمان دادگاه کیفری آنکارا و استانبول، حکم بازداشت تمام مقامات وقت رژیم اسرائیل را به دلیل حمله به کشتی مرمر داده بودند و حتی مقامات وقت اسرائیل را جنایتکار جنگی معرفی کردند؛ اما اردوغان با دریافت 20 میلیون دلار تمام این حکم را باطل کرد. در تمامی این تحولات شاهد این هستیم که اردوغان راهی را طی می‌کند که هیچ‌گونه خللی در همکاری تجاری با رژیم اسرائیل به وجود نیاید.»

دوگانگی رفتارهای اردوغان نسبت به تحولات فلسطین
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: «اردوغان در آن برهه هم یک توافق 10 بندی به‌منظور توسعه همکاری‌های گسترده تجاری و اقتصادی با رژیم اسرائیل امضا کرد و پس از این توافق بود که نخست‌وزیر آن دوران رژیم اسرائیل دیگر تحت پیگرد قانونی از سوی دادگاه ترکیه قرار نگرفت. اکنون هم که اردوغان دوباره به موضوع جنگ غزه واکنش نشان داده و گفته این جنگ، نسل‌کشی و کودک‌کشی در غزه است و می‌بینیم که مردم ترکیه تظاهرات گسترده‌ای علیه جنایات رژیم اسرائیل انجام دادند. اردوغان در این اعتراضات و تجمعات گسترده گفته است که ما این جنایت جنگی و کودک‌کشی را در سطح بین‌المللی تحت پیگرد قرار خواهیم داد و حتی گفته است، حماس تروریست نیست. به نظر می‌آید که اردوغان همان راه و سیاستی را در پیش گیرد که درباره کشتی مرمر از او دیدیم.»
 
/صبح نو.
برچسب ها: اردوغان اسرائیل فلسطین بین‌الملل
ارسال نظر
آخرین اخبار