۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
تعداد بازدید: ۱۷۱۵۹۷
افزایش تولید گوشت قرمز در کشور؛
فائو اعلام کرد که واردات گندم ایران طی امسال ۶۰۰ هزار تن کاهش داشته و به ۳ میلیون تن رسیده است.
کد خبر: ۳۴۹۷۴

رشد ۲۶درصدی ذخایر گندم ایران در سال زراعی ۲۰۲۳

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم‌انداز غذایی جهان تولید غلات ایران در سال زراعی ۲۰۲۳ را ۱۹٫۸ میلیون تن برآورد کرد. تولید غلات ایران در این سال با رشد حدود ۳درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است. فائو در سال زراعی ۲۰۲۲ تولید غلات ایران را ۱۹٫۳ میلیون تن برآورد کرده بود.

به‌دنبال افزایش تولید داخلی غلات در ایران واردات این محصول کاهش یافته و از ۱۶٫۱ میلیون تن در سال قبل به ۱۵٫۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

رشد ۲۶درصدی ذخایر گندم ایران در سال زراعی ۲۰۲۳

این گزارش تولید گندم ایران در سال زراعی ۲۰۲۳ را ۱۳٫۵ میلیون تن برآورد کرده است که نسبت به سال قبل رشد ۵۰۰هزارتنی داشته است. ایران در سال پیش ۱۳ میلیون تن گندم تولید کرده بود،

بر این اساس، واردات گندم ایران نیز طی امسال ۶۰۰ هزار تن کاهش داشته و به ۳ میلیون تن رسیده است.

فائو کل ذخایر غلات ایران در سال ۲۰۲۳ را نیز ۱۲٫۱ میلیون تن برآورد کرده که این رقم نسبت به سال قبل ۱ میلیون تن افزایش داشته است. از ذخایر ۱۲٫۱ میلیون تنی غلات ایران ۹ میلیون تن مربوط به ذخایر گندم بوده که ۲۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۷٫۱ میلیون تن ذخیره گندم داشت.

این نهاد بین‌المللی همچنین تولید ذرت ایران در سال زراعی ۲۰۲۳ را ۱٫۱ میلیون تن و تولید جوی ایران را ۳ میلیون تن برآورد کرده که تغییری نسبت به سال قبل نداشته است. تولید دانه‌های روغنی نیز بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح ۰٫۹ میلیون تن باقی مانده است.

رتبه ۱۴ ایران از نظر تولید برنج در آسیا

بر اساس گزارش فائو تولید برنج ایران در سال زراعی ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۱۰۰ هزار تن کاهش یافته و از ۲٫۳ میلیون تن در سال قبل به ۲٫۱ میلیون تن طی سال زراعی ۲۰۲۳ رسیده است.

با وجود کاهش تولید داخل، واردات برنج در این سال ۱۰۰ هزار تن کاهش یافته و به ۱٫۲ میلیون تن رسیده است.

ایران چهاردهمین تولیدکننده بزرگ برنج در منطقه آسیا طی سال ۲۰۲۳ بوده است. چین با تولید ۱۴۴ میلیون تن برنج در رتبه نخست آسیا از این نظر قرار داشته است.

رشد ۲۶درصدی ذخایر گندم ایران در سال زراعی ۲۰۲۳

افزایش تولید گوشت قرمز در کشور

برآوردهای فائو از تولید گوشت ایران در سال زراعی ۲۰۲۳ نشان می‌دهد تولید گوشت گوساله و گوسفند افزایش داشته اما گوشت مرغ با کاهش تولید مواجه شده است. تولید گوشت گوساله در این سال با رشد ۱درصدی نسبت به سال قبل به ۳۶۶ هزار تن رسیده است. تولید گوشت گوسفند نیز با رشد ۲درصدی به ۲۹۵ هزار تن رسیده است.

تولید گوشت مرغ با افت ۲درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ مواجه شده و به ۱٫۸۷۷میلیون تن کاهش یافته است. در سال قبل ۱٫۹۲۳ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید شده بود.

رشد ۶۵درصدی صادرات لبنیات پس از حذف ارز ۴۲۰۰

بر اساس برآورد فائو تولید شیر در ایران نیز طی سال زراعی ۲۰۲۳ افزایش داشته و از ۷٫۸۴ میلیون تن در سال قبل به ۷٫۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسیده که افزایش حدود ۱درصدی داشته است.

صادرات لبنیات ایران در سال زراعی ۲۰۲۳ با رشد قابل‌توجه ۱۶درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به ۱٫۸۵۲ میلیون تن رسیده است. در سال ۲۰۲۲ نیز صادرات این محصول با افزایش قابل توجه مواجه شده و به ۱٫۵۹ میلیون تن رسیده بود. در مجموع طی دوره دوساله بعد از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، صادرات لبنیات از ایران با افزایش ۶۵درصدی مواجه شده است. ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱٫۱۲ میلیون تن لبنیات صادر کرده بود.

/اگنا.

برچسب ها: فائو #گندم #گوشت قرمز زراعت
ارسال نظر
آخرین اخبار