۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
تعداد بازدید: ۸۲۰۰۴۴
معاون سابق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشو گفت: زباله‌ها پس از جمع‌آوری در محل‌هایی همانند کهریزک تلمبار و دفن می‌شوند که آنجا هم آلودگی جدی برای زمین، هوا و سفره‌های زیرزمینی ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۳۵۳۱۸

نمره صفر مدیریت شهری در حوزه پسماند/ اگر شهرداری تهران این مسئله را حل کند، موفقیت بزرگی کسب کرده است

نمره مدیریت شهری در حوزه پسماند صفر است/ 12 سال از اجرای قانون می‌گذرد هنوز مدیریت پسماند به همان شکل ابتدایی است!

علی نوذرپور، کارشناس مسائل شهری، مدیر کل سابق دفتر برنامه‌ریزی وزارت کشور و معاون سابق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به موضوع مدیریت پسماند در تهران پرداخت و بیان کرد: مهم‌ترین مسئله در تهران مسئله مدیریت پسماند است. به این موضوع هم در قوانین برنامه‌های ۵ ساله توسعه کشور و هم در قوانین دراز مدت کشور پرداخته شده است حتی یک دوره زمانی برایش تعیین شده که در این دوره مسئله تفکیک پسماند باید حل شود و ما با پسماندهای تفکیک شده روبرو باشیم.

بیشتر بخوانید: آلودگی بسیار شدید است/مسئولین دست به عصاتر تصمیم می‌گیرند!/بچه‌ها در حال رشد و سلامتی آنها مهم است

 سال ۸۳ قانون مدیریت پسماند را به تصویب رساندند و بعد در قوانین برنامه‌های توسعه کشور گفتند  مسئله مدیریت پسماند باید تا پایان سال ۹۰ حل شود، اما الان ۱۲ سال از آن هدف‌گذاری گذشته و مدیریت پسماند به همان شکل ابتدایی و سنتی پیش می‌رود.

نوذرپور گفت: جمع آوری پسماند یکی از وظایف دیرینه شهرداری تهران است. زباله باید تفکیک شده، جمع آوری شود، هر کاری به غیر از این روش باشد به معنی عدم موفقیت است. وزارت کشور که متولی بحث مدیریت شهری در مقیاس کلان کشور است به همراه سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۸۳ قانون مدیریت پسماند را به مجلس بردند و به تصویب رساندند و بعد هم در قوانین برنامه‌های توسعه کشور گفتند که مسئله مدیریت پسماند باید تا پایان سال ۹۰ حل شود، اما الان که درسال ۱۴۰۲ هستیم و ۱۲ سال از آن هدف گذاری گذشته است مدیریت پسماند به همان شکل ابتدایی و سنتی پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید: شهرداری از بزرگ کردن پایتخت دست برنمی‌دارد/زلزله بعدی تهران وحشتناک خواهد بود!

وی ادامه داد: در حال حاضر پسماندها را به طور مخلوط جمع آوری می‌کنند. این کار هم موجب آلودگی معابر شده و هم موجب تخریب محیط زیست و نابودی منابع است. یک وظیفه جدی شهرداری ها از جمله شهرداری تهران مسئله مدیریت پسماند است که مهم‌ترین مسئله مدیریت پسماند، تفکیک پسماند از مبدا است. اگر همین یک مسئله را یک شهردار بتواند حل کند می‌توان گفت که موفقیت بزرگی را کسب کرده است، اما متاسفانه در تهران همچنان در مراحل آغازین مدیریت پسماند هستیم و در این سال‌ها هم هیچ توفیقی نداشتیم. می‌توان گفت که کمتر از ۱۰ درصد پسماندهای شهری تفکیک شده، جمع آوری می‌شود که آن هم تفکیکی است که در سطل‌ها انجام می‌شود و تفکیک درستی نیست، چون زباله‌ها وقتی با هم مخلوط می‌شوند، آلودگی منتقل می‌کنند.

نمره صفر مدیریت شهری در حوزه پسماند/ اگر شهرداری تهران این مسئله را حل کند، موفقیت بزرگی کسب کرده است

کارشناس مسائل شهری مطرح کرد: بنابراین جمع‌آوری زباله‌ها به صورت مخلوط راه اشتباهی است همچنین بعد از جمع‌آوری، زباله‌ها در محل‌هایی همانند کهریزک تلمبار و دفن می‌شوند که آنجا هم آلودگی جدی برای زمین، هوا و سفره‌های زیرزمینی ایجاد می‌کند. متاسفانه در این بخش هم شهرداری تهران ناتوان بوده است. در خصوص حوزه دفع این زباله‌ها هم از روش‌های زباله سوزی که مربوط به یکی دو دهه پیش است، استفاده می‌شود. در مجموع می‌توانیم بگوییم که نمره مدیریت شهری در حوزه پسماند صفر است، جای دفاعی در این حوزه برای شهرداری تهران وجود ندارد.

کمتر از ۱۰ درصد پسماندهای شهری تفکیک شده، جمع آوری می‌شود که آن هم تفکیکی است که در سطل‌ها انجام می‌شود و تفکیک درستی نیست، چون زباله‌ها وقتی با هم مخلوط می‌شوند، آلودگی منتقل می‌کنند.

مدیر کل سابق دفتر برنامه‌ریزی وزارت کشور گفت: متاسفانه کار جدی در حوزه مدیریت پسماند صورت نگرفته است. در این حوزه باید به آموزش شهروندان توجه می‌شد، خانواده‌ها باید درگیر این موضوع می‌شدند و برنامه‌های متنوع ایجاد می‌شد همچنین شهرداری تهران از طریق شرکت‌های پیمانکاری مکلف می‌شد زباله را به صورت تفکیک شده جمع آوری کند که متاسفانه خود شرکت‌های پیمانکاری این کار را انجام نمی‌دهند. این شرکت‌ها سطل زباله را به افراد غیررسمی اجاره می‌دهند. این مسئله نشان می‌دهد که شهرداری تهران که ادعا می‌کنند در این حوزه خیلی کار انجام داده، ناموفق بوده و عملکردی در این حوزه نداشته است.

برچسب ها: مدیریت پسماند مدیریت شهری شرکت های پیمانکاری حق شهروندان خانواده #شهرداری تهران زباله
ارسال نظر
آخرین اخبار