امیر حسین اخوان رییس انجمن تولیدکنندگان بنر، فلکس و استیکر در حاشیه نمایشگاه چاپ دیجیتال در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اظهار کرد: صنعت ما صنعت خودروسازی نیست که شما فکر کنید باید لاین جدید بیاورید، دانش روز به همراه تکنولوژی روز گرفته شده و مواد اولیه نیز در داخل به وفور وجود دارد که همانطور عرض کردم فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد آن برای تکمیل سبد وارداتی است.استانداردی که ما در تولید بنر داریم هیچ فرقی با استاندارد کشورهای آلمان کره و چین ندارد. جالب است که بدانید بخش عمدهای از بنر کشور امارات توسط مجموعههای داخلی تولید میشود
مراسمهای آیینی مثل اربعین و ایام محرم ما محصولات خود را از قبل در لب مرز دپو میکنیم تا بتوانیم در آن ایام به کشورعراق صادر کنیم.
وی در باره میزان صادرات به کشورهای هدف گفت: در ابتدا باید بگویم کشورهای همسایه ما به علت شرایط ایدئولوژیکی که در آنها وجود دارد تبلیغات گستردهای را انجام میدهند، به عنوان مثال کشور عراق مصرف بالایی در بنر دارد و تماماً محصولات خود را از ایران تهیه میکند.یک مجموعه از ۱۳ عضو انجمن تولید کنندگان در سال گذشته برای انتخابات نخست وزیری عراق بیش از ۵۰ کانتینر بنر صادر کرد و یا مراسمهای آیینی مثل اربعین و ایام محرم که برگزار میشود ما محصولات خود را از قبل در لب مرز دپو میکنیم تا بتوانیم در آن ایام آنها را به کشورعراق صادر کنیم.
بیشتر بخوانید: رییس انجمن تولیدکنندگان بنر، فلکس و استیکر در گفتگو با خطوط:(بخش اول) جذب ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه و اشتغالزایی برای ۸ هزار نفر در ۲ سال|گردش مالی سالانه از ۲۰ هزار میلیارد تومان عبور میکند +فیلم
اخوان ادامه داد: کشور دیگر برای صادرات افغانستان را میشود نام برد که تمام محصولات خود اعم از ماشین آلات و مواد و محصول خود را از ایران تهیه میکند و همینطور کشورهای حوزه خلیج فارس با محوریت امارات، و جالب است بدانید ۹۰ درصد بنرهای امارات توسط تولید کنندگان ایران تهیه میشود.زیرا هیچ گزینهای بهتر از ایران برای آنها نیست، هم از لحاظ قیمتی، دستمزد پایین کارگر و وجود مواد اولیه بالا و هم از نظر مسافت چرا که بار آنها ظرف ۲۴ ساعت به دستشان میرسد اما اگر بخواهند از چین آنها را تهیه کنند جدا از فاصله زمانی یک ماهه هزینه حمل و نقل بیشتری را نیز باید پرداخت کنند.
دولتی ها تا دغدغهشان تبلیغات نباشد هیچ حمایتی نمی کنند
وی تصریح کرد: یک نکته وجود دارد که اگر آن برطرف شود ایران قطب تولید بنر در منطقه خواهد شد. ما در ایران دستگاه کلندر با عرض 5 نداریم و این یکی از نقاط ضعف ما به حساب میآید زیرا رقم سرمایهگذاری برای آن بیش از ۷ میلیون دلار میباشد و طبیعتاً شرکتهای تولیدی باید درآمد چهارتا پنج ساله خود را صرف خرید این دستگاه کنند و متاسفانه در این بخش دولت و نظام بانکی کشور هیچ گونه حمایتی جهت پرداخت این مدل از وامها و تسهیلات ها به این کارخانجات ندارد زیرا دغدغهشان این نیست اما زمانی که دغدغهشان این شود و بحثهای تبلیغاتی ایدئولوژیکی، فرزندآوری، فرهنگی سالگردهای شهادت و تولدها به میان میآید، آن زمان نگاه به سمت تبلیغات میرود اما در زمانی که حمایت میخواهد صورت بگیرد هیچگونه نگاهی به این بخش نمیشود.
بیشتر بخوانید: نرخ نیمایی موجب کمرنگی صادرات و سختی کار شرکتها شد!+فیلم
توان تامین بنر تا هامبورگ را داریم اما...
رییس انجمن تولیدکنندگان بنر، فلکس و استیکر افرود: البته باید بگویم تعدادی از کارخانهها تصمیم گرفتند به صورت مشترک برای سال ۱۴۰۳ یک دستگاه وارد کشور کنند واگر این ماشین آلات وارد کشور بشوند ما تا هامبورگ را میتوانیم تامین کنیم چرا که مواد اولیه تولید بنر در پتروشیمیها به وفور پیدا میشود و کسی هم چه در خاورمیانه و چه در دنیا قابلیت رقابت با ما را ندارد زیرا پرداختی های ما درمیزان سطح انرژی،حقوق و دستمزد هزینههای حمل و نقل به مراتب از نرم جهانی پایینتر است.
ما تا هامبورگ را میتوانیم تامین کنیم چرا که مواد اولیه تولید بنر در پتروشیمیها به وفور پیدا میشود و کسی هم چه در خاورمیانه و چه در دنیا قابلیت رقابت با ما را ندارد
اخوان درباره میزان داخلیسازی ماشین آلات گفت: ۹۰ درصد ماشین آلات وارداتی است و کشورهای مبدا آنها نیز چین تایوان و کره هستند که بخشی از همین ماشینها که توسط این سه کشور تولید میشود را آلمان میسازد و متاسفانه به علت نیاز تولید این ماشین به دانش تخصصی بالا توان تولید آن را در حال حاضر نداریم، اما ملزوماتی که به این ماشین آلات متصل میشوند مانند سیستم گازرسانی، تاسیسات و غیره تماماً توسط فنی کاران داخل انجام میشود.نکتهای که صنعت تبلیغات را با دیگر صنایع متمایز میکند همین ماشین آلات به روز آنهاست.خوشبختانه صنعت تبلیغات احتیاج به یک سرمایهگذاری گسترده برای تولید یک محصول به روز را ندارد و هر سال میتوانید با اندکی سرمایهگذاری ماشین آلات و تولیدات خود را به روزی کنید.
یکصد میلیون دلار ارزآوری در دو سال
وی در پایان در مورد میزان ارزآوری این صنعت اظهار کرد: فقط در دو سال گذشته بیش از یکصد میلیون دلار ارزآوری داشتیم و از خروج ارز جلوگیری کردهایم.
در زمان قبل تمام این اتفاقات توسط وارد کنندگان به کشور وارد میشد و این نامناسب است که شما کالای استراتژیکی به نام بنر که برای تبلیغات ایدئولوژیک و فرهنگ استفاده میشود را به جای تولید در داخل وارد کنید که خوشبختانه با تغییر رویه یکصد میلیون دلار ارزآوری و همچنین از خروج ارز در این مدت جلوگیری کردهایم.