۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
تعداد بازدید: ۲۶۱۶۲۳
ملکی گفت: مکان‌هایی با وجود بافت فرسوده، معابر باریک، ساختمان‌های بلندی که غیر اصولی و غیر ضوابط نظام مهندسی و مهندسی ساخته شده باشند مخصوصا اگر روی گسل های زلزله بنا شده باشند، حادثه‌ساز هستند و ضریب حادثه را هم بالا می‌برند. اگر در تهران هم زلزله شدیدی رخ دهد از این قضیه مستثنی نیست
کد خبر: ۳۵۴۶۲
زلزله
 
به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و سالروز حادثه بم خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی به گفتگو پرداخت.
 
ملکی در ابتدا گفت: هیچ شهری را نمی توان ادعا کرد در مقابل زلزله کاملا ایمن است. چند وقت قبل شاهد زلزله‌ای در ترکیه  همینطور کشورهای دیگر بودیم بالاخره با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. مکان‌هایی با وجود بافت فرسوده، معابر باریک، ساختمان‌های بلندی که غیر اصولی و غیر ضوابط نظام مهندسی و مهندسی ساخته شده باشند مخصوصا اگر روی گسل های زلزله بنا شده باشند، حادثه‌ساز هستند و ضریب حادثه را هم بالا می‌برند. اگر در تهران هم زلزله شدیدی رخ دهد از این قضیه مستثنی نیست و ما هم حتما با مشکلاتی مواجه می‌شویم.
 
در حادثه بم از دیوارها و سقف‌هایی با ضخامت نیم متر استفاده شده بود/ اگر مردم نمی‌خواهند تخریب و نوسازی انجام دهند حداقل مقاوم‌سازی کنند
 

در حال حاضر دنیا به سمت سبک سازی در حال حرکت است دیگر آنقدر از بتن، آهن و سقف‌های سنگین استفاده نمی‌شود. با این سبک هم سرعت ساخت و ساز بالاتر می‌رود و هم اگر اتفاقی رخ دهد مردم خیلی درگیر تلفات نمی‌شوند.

 
وی ادامه داد: بحران ها به سه دسته تقسیم می شوند: قبل از بحران، هنگام بحران و بعد از آن. در حال حاضر ما در مرحله قبل از بحران هستیم پس بسیاری از کارها را می‌توان انجام داد. یک سری از کارها در حوزه مردم و یک سری در حوزه مدیران است. مدیران باید دقت داشته باشند، نظارت دقیق به نوع ساختمان‌سازی‌ها داشته باشند و همچنین بالاسر مهندسین باشند تا کم‌کاری صورت نگیرد. زمانی که چک لیست‌های زلزله را پر می کنند که این ساختمان تا هشت ریشتر زلزله مقاومت می کند آیا واقعا اینطوری است؟! بسیاری  از این ساختمان‌ها با زلزله‌ی کمتر از 7 ریشتر هم کلی آسیب دیدند.
وی با بیان اینکه مهندسان باید دقت لازم را در کار داشته باشند، گفت: مهندسان باید دقت کنند مصالحی که به کار می برند مصالح مقاوم باشد. در حال حاضر دنیا به سمت سبک سازی در حال حرکت است دیگر آنقدر از بتن، آهن و سقف‌های سنگین استفاده نمی‌شود. با این سبک هم سرعت ساخت و ساز بالاتر می‌رود و هم اگر اتفاقی رخ دهد مردم خیلی درگیر تلفات نمی‌شوند. در حادثه بم که هم اکنون در سالگردش هستیم، از دیوارها و سقف‌هایی با ضخامت نیم متر استفاده شده بود. با این حجم هرکسی زیر آوار بماند، پرس خواهد شد.

اگر مردم نمی‌خواهند تخریب و نوسازی انجام دهند حداقل مقاوم‌سازی کنند. بحث ایمنی مربوط به جان ‌آدم‌ها است.

 
 
 
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در رابطه با نقش مردم در زمان زلزله مطرح کرد: مردم هم باید دقت کافی داشته باشند. در بافت‌های فرسوده، قواره های 30 تا 40 متری با قدمت 70 تا  80 ساله را مشاهده می کنیم. کوچه هایی یک متری که حتی یک موتور رد نمی شود به چه شکلی باید در حوادث به این افراد امدادرسانی کنیم؟ اگر مردم نمی‌خواهند تخریب و نوسازی انجام دهند حداقل مقاوم‌سازی کنند. مثلا می‌بینیم سقف یا دیوار خانه ترک خورده و هیچ کاری برایش انجام نمی‌شود البته شاهد شرایط اقتصادی سخت جامعه هستیم ، اما با همه موارد باید بدانیم بحث ایمنی مربوط به جان ‌آدم‌ها است. هرچه ضریب ایمنی را بالاتر ببریم خیالمان راحت‌تر می‌شود.

باید یک برنامه ریزی مدون و مشخصی درکتاب ها و کلاس های درسی، دانشگاه ها، برنامه های تلویزیونی و رسانه ها در خصوص آموزش‌ تمامی مباحث ایمنی صورت گیرد.

 
در حادثه بم از دیوارها و سقف‌هایی با ضخامت نیم متر استفاده شده بود/ اگر مردم نمی‌خواهند تخریب و نوسازی انجام دهند حداقل مقاوم‌سازی کنند
 
ملکی با تاکید بر سهم آموزش در مواجهه با زلزله تصریح کرد: آموزش مهم است، اما آموزش درست. بنده جاهایی می بینم آموزش‌هایی که ارائه می‌شود، غلط است. اطلاعات 30 سال قبل را به عنوان مطلب جدید مطرح می‌کنند. حتی از منابع رسمی این اطلاعات غلط ارائه می‌شود. باید در مدارس، رسانه‌ها و صدا و سیما این مطالب ارائه شود. باید برنامه ریزی مدون و مشخصی درکتاب ها و کلاس های درسی، دانشگاه ها، برنامه های تلویزیونی و رسانه ها در خصوص آموزش‌ تمامی مباحث ایمنی صورت گیرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی ادامه داد: مرحله قبل از بحران بهترین موقعیت برای مواجهه با زلزله است. پس باید از فرصت استفاده کنیم و مانورهایی که می خواهیم برگزار کنیم واقعا مانور باشد. برخی جاها مانورهایی را برگزار می‌کنند که آدم خنده‌اش می گیرد. یک سری دانش آموزان سرشان را باندپیچی می‌کنند و دستشان را می‌بندند و از مدرسه بیرون می‌آیند. آیا این بحران است؟ این مسائل به شوخی خیلی بیشتر نزدیک است تا به بحران. بچه‌های مردم فکر می‌کنند بحران یک تفریح است. 
برچسب ها: زلزله بم آموزش مقاوم سازی مهندسان مردم نوسازی مسکن شرایط اقتصادی بحران
ارسال نظر
آخرین اخبار