۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
تعداد بازدید: ۳۵۸۰۶۶
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: هیچ کجای دنیا پیش‌بینی‌های فصلی را قطعی اعلام نمی‌کنند چرا که عدم قطعیت آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم به صورت قطعی پیش‌بینی کنیم. ما احتمال قوی می‌دادیم بارش‌ها در پاییز خوب باشد، اما متاسفانه به دلایل متعددی این اتفاق رخ نداد.
کد خبر: ۳۵۵۲۱

علت اصلی بارندگی کم در پاییز/ سال ۲۰۲۳ در قالب مناطق دنیا به عنوان گرم‌ترین سال رکورد زد!

استان تهران وضعیت خوبی حتی برای تامین آب شرب هم ندارد!

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در خصوص بارش کم در فصل پاییز مطرح کرد: ماهیت پیش‌بینی‌های فصلی به صورت یقینی و قطعی نیستند و بر اساس احتمالات است. ما یک سری پدیده‌هایی داریم که حتی برای یک ماه آینده هم نمی‌توان تغییرات آن‌ها را دقیق پیش‌بینی کرد حتی بیش از دو هفته هم امکان پیش‌بینی ندارند بنابراین پیش‌بینی‌های فصلی به دلیل عدم قطعیت‌هایی که در فاکتورهای مختلف تشکیل باران یا عبور توده‌های هوا وجود دارد به صورت یقینی و قطعی منتشر نمی‌شود و با احتمالات است.

علت اصلی بارندگی کم در پاییز/ سال ۲۰۲۳ در قالب مناطق دنیا به عنوان گرم‌ترین سال رکورد زد!

علت بارش کم در فصل پاییز

علت اصلی اینکه بارندگی در پاییز کمتر از نرمال شد، وجود توده هوای بسیار گرم و ناهنجاری شدید دما در شرق اروپا، مدیترانه شرقی، شمال آفریقا، منطقه خاورمیانه تا آسیای میانه بود.

وظیفه گفت: سازمان هواشناسی از ماه‌های آخر تابستان برای پاییز بارش‌های نرمال تا بیش از نرمال را با احتمال پیش‌بینی کرده بود حتی گفته بود که احتمالاً بارش‌ها کمتر از نرمال هم می‌تواند باشد. در هیچ کجای دنیا پیش‌بینی‌های فصلی را قطعی اعلام نمی‌کنند چرا که عدم قطعیت آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم به صورت قطعی پیش‌بینی کنیم. ما احتمال قوی می‌دادیم که بارش‌ها در پاییز خوب باشد اما متاسفانه به دلایل متعددی این اتفاق رخ نداد. علت اصلی اینکه بارندگی در پاییز کمتر از نرمال شد، وجود توده هوای بسیار گرم و بی‌هنجاری شدید دما در شرق اروپا، مدیترانه شرقی، شمال آفریقا، منطقه خاورمیانه تا آسیای میانه بود. چنین هوای گرمی اجازه ورود سامانه های سرد از روی شمال اروپا به مدیترانه به خصوص بخش شرقی مدیترانه را نداد و ما متاسفانه با گرمایی شدید روبه‌رو بودیم. سال ۲۰۲۳ در غالب مناطق دنیا به عنوان گرم‌ترین سال رکورد زد، چنین سالی با این گرما در تاریخ بی‌سابقه بوده است.

اراضی جنوبی، بدون بارش

وی افزود: متاسفانه با وجود اینکه بارندگی‌ها تا پایان آبان ماه تقریباً نرمال شده بود اما در آذر ماه که ماه مهمی برای عبور سامانه‌های جوی و شکل‌گیری بارش روی ایران است ۷۵ درصد بارش‌های‌مان کمتر از نرمال شد. خروجی مدل‌های عددهایی که برای بارش‌های فصل زمستان منتشر شده نشان می‌دهد که بارندگی ما در ادامه سال گرایش به کم بارشی دارد یعنی احتمال کم بارشی از شرایط نرمال بیشتر است به هر حال تا دو هفته آینده نشان می‌دهد که به طور نسبی بارندگی‌ها کمتر است. خوشبختانه بارش‌هایی را در نوار شمالی کشور، رشته کوه البرز و شمال غرب کشور خواهیم داشت اما به طور کلی چشم انداز خیلی امیدوار کننده نیست. متاسفانه اراضی جنوبی تا دو هفته آینده بدون بارش هستند. 

علت اصلی بارندگی کم در پاییز/ سال ۲۰۲۳ در قالب مناطق دنیا به عنوان گرم‌ترین سال رکورد زد!

پیش‌بینی بارش نرمال و کمتر از نرمال برای فصل زمستان

 پیش‌بینی‌های چند مرکز جهانی نشان می‌دهد زمستان چندان مطلوبی نخواهیم داشت. در کل بارش نرمال و کمتر از نرمال را برای فصل زمستان پیش‌بینی کردند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در مورد روند بارش در فصل زمستان بیان کرد: در مورد فصل زمستان هم چندین مرکز جهانی پیش‌بینی‌هایشان منتشر شده و نشان می‌دهد که زمستان چندان مطلوبی نخواهیم داشت. در کل بارش نرمال و کمتر از نرمال را برای فصل زمستان پیش‌بینی کردند. آسیب‌های این موضوع فراگیر و گسترده است عملاً سال چهارم خشکسالی را در حال سپری هستیم. هر چقدر کم بارشی تداوم پیدا کند در فصل گرما رودخانه‌هایمان نسبت به سال گذشته وضعیت بدتری خواهد داشت، مقدار آب‌های سطحی‌مان کم می‌شود و ورودی سدهایمان کاهش پیدا می‌کند.

وظیفه خاطرنشان کرد: برخی استان‌ها همانند تهران، خراسان، سیستان و بلوچستان و کرمان وضعیت خوبی را حتی برای تامین آب شرب هم ندارند بنابراین ادامه کم بارشی می‌تواند وضعیت بغرنجی را حتی برای تامین آب شرب ایجاد کند.

برچسب ها: بارش باران گرم شدن هوا زمستان پیش بینی استان تهران تامین آب احتمال قطعی وضعیت هوا
ارسال نظر
آخرین اخبار