۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
تعداد بازدید: ۲۱۱۷۴۷
تحلیل‌گران بین‌المللی پیش‌بینی‌های متفاوتی در باره سنگ‌آهن ارائه می‌دهند که این اعداد در سال ۲۰۲۴ از سال قبل نیز بیشتر خواهد بود.
کد خبر: ۳۵۶۰۸

سال 2024 فرصت جبران برای فولادسازان است

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، کیوان جعفری طهرانی کارشناس صنعت فلزات در خصوص وضعیت فولادی چین، اعلام کرد: قیمت محصولات بالادستی فولاد طی ماه‌های گذشته روند صعودی پیدا کرد. این موضوع نگرانی‌های دولت چین را به همراه داشت و در نهایت منجر به استفاده چینی‌ها از روش‌های رادیکالی برای کنترل بازار مانند کنترل قیمت توسط رگولاتورها شد.

با این وجود این روش‌ها چندان اثری نداشت. زیرا از موجودی سنگ آهن در این کشور کاسته شده و درمقابل تقاضا در بنادر چین افزایش چشمگیری یافت. نبود تناسب در عرضه و تقاضا سبب ایجاد جو هیجانی شد. اگر چه بازارهای چین ۱۵ روز قبل از تعطیلات سال نو چینی مصادف با ۱۰ فوریه تعطیل می شود ولی پیش‌بینی‌ها از تداوم روند صعودی و حفظ قیمت فعلی قیمت سنگ آهن طی یک ماه آینده حکایت می‌کند.

وضعیت قیمت‌ فولاد درمقایسه با مواد اولیه بحرانی‌تر است. زیرا تقاضای مصرف در زمستان کاهش می‌یابد و افزایش صادرات توسط چین بویژه در ماه‌های نوامبر، سپتامبر و اکتبر مشاهده می شود. تاجایی‌که رکورد جدیدی از افزایش صادرات فولاد در ماه نوامبر ثبت شد. طبق آمارها چین در نوامبر مصادف با یازدهمین ماه میلادی حدود ۸ میلیون تن فولاد صادر کرد که بیانگر ۸ درصد افزایش ماهانه است.

همچنین صادرات فولاد توسط چین در ۱۱ ماه سال جاری میلادی ۸۲.۶ میلیون تن برآورد شده که رکورد قابل توجهی است. اگر بر فرض صادرات فولاد چین در دسامبر هم حدود ۸ میلیون تن در نظر گرفته شود، میزان صادرات فولاد این کشور طی سال ۲۰۲۳ حدود ۹۰ میلیون تن خواهد بود که رکورد بالایی است. البته در سال ۲۰۱۷ نیز چین رکورد ۱۰۰ میلیون تنی صادرات داشت که پس از آن در سال ۲۰۱۸ و با شیوع بیماری کرونا به ۵۰ تا ۵۵ میلیون تن کاهش یافت.

اگر چه چین از سال گذشته مجدد تمرکز را روی صادرات قرار داده ولی برای سال ۲۰۲۴ برنامه کاهش صادرات فولاد را دنبال خواهد کرد و طبق اعلام انجمن آهن و فولاد چین، تولید فولاد این کشور بین یک تا پنج میلیون تن کاهش و در مقابل مصرف فولاد چین ۱۹ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

درنتیجه کسری ۱۰ تا ۱۵ میلیون تنی از محل کاهش صادرات تامین و میزان صادرات فولاد چین در سال جاری به ۷۵ تا ۸۰ میلیون تن محدود خواهد شد. با این اوصاف چین در سال ۲۰۲۴ به علت افزایش تقاضای داخلی از میزان صادرات فولاد می‌کاهد که این یک فرصت مناسب برای صادرکنندگان فولاد است.

تحلیل‌گران بین‌المللی پیش‌بینی‌های متفاوتی در باره سنگ‌آهن ارائه می‌دهند که این اعداد در سال ۲۰۲۴ از سال قبل نیز بیشتر خواهد بود. درمقابل در آغاز سال چینی آینده یعنی ۲۰۲۴، احتمال افزایش قیمت‌ها بویژه بهای مواد اولیه چرخه زنجیره فولاد بالاتر از نرخ فعلی امکان‌پذیر نیست و دولت در راستای کنترل روند صعودی قیمت‌ها اقدام خواهد کرد تا بازار به یک تعادل نسبی برسد.

هرچند در سال ۲۰۲۳ کاهش صادرات فولاد میانی به کشورهای جنوب شرق آسیا به دنبال افزایش صادرات توسط چین مشاهده شد ولی طی سال ۲۰۲۴ فرصت جبران برای فولادسازان وجود دارد. از طرفی سال میلادی جدید احتمال کاهش تنش‌های تجاری اقتصادی و حتی جنگ سردی بین چین و آمریکا وجود دارد و این اتفاق به تنهایی اثر مثبتی بر بازار کامودیتی از جمله آهن و فولاد می‌گذارد.

با این حال ریسک جغرافیایی سیاسی خاصی در منطقه نبوده و باید دید در سال جدید چینی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. زیرا تمامی این اتفاقات در شمار عوامل اثرگذار بر بازار فلزات قرار می‌گیرند.

/بورس پرس.

 

برچسب ها: تولید فولاد چین فولادسازان صادرات چین
ارسال نظر
آخرین اخبار