۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
تعداد بازدید: ۴۳۲۰۵۷
نماینده کارگران در شورایعالی کار علت مقایسه حقوق کارمندان با کارگران را اساسا اشتباه خواند و در باره علت پایین ماندن حقوق کارگری توضیحاتی را ارائه داد.
کد خبر: ۳۵۸۷۵

اشتباه کارشناسی که حقوق کارگر را نابود کرد | اختلاف بسیاری بین میزان معیشت و میزان تورم وجود دارد

محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورایعالی کار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در رابطه با تناسب میزان افزایش حقوق کارگران با کارمندان اظهار کرد: دو تا موضوع برای ما بسیار مهم است؛ اول اینکه افزایش دستمزد کارگران نسبت به کارمندان متفاوت است و دوما این دو با هم قابل مقایسه نیستند. دیدگاه ما بر قانون بر روی تبصره ۲ ماده ۴۱ متمرکز شده که الزام قانونگذار بر روی معیشت است و در این صورت عدد به دست آمده بسیار بالاتر از عدد ۱۰ و ۱۱ میلیون تومان می‌باشد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی نحوه محاسبه است که اگر ما بخواهیم بر اساس میزان افزایش حقوق کارمندان محاسبه کنیم باید افزایش ۸۰ تا ۹۰ درصدی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: دستمزد۷میلیونی برای زنده ماندن کارگر هم کفایت نمی‌کند!/مزد کارگران باید با توجه به تورم و معیشت آن‌ها محاسبه شود

اشتباه کارشناسی که حقوق کارگر را نابود کرد | اختلاف بسیاری بین میزان معیشت و میزان تورم وجود دارد

 

کارگر خالق ارزش افزوده و کارمند مصرف کننده بودجه

نماینده کارگران در شورایعالی کاربا بیان عدم قیاس کارمند با کارگر ادامه داد : ما نمی‌خواهیم بر مبنای قیاس با حقوق کارمندان متناسب سازی،افزایش و تعیین دستمزد کارگری را داشته باشیم و بر این موضوع نقد داریم. در این مورد موضوعی به عنوان مزایا داریم که این موضوع در کارمندان اصلا قابل مقایسه با مزایای کارگری نیستند.

وی تصریح کرد: کارمندان از بودجه دولتی و منابع عمومی استفاده می‌کنند، اما کارگران خود خالق ارزش افزوده هستند. جنس و مدلش با دستمزد کارمندان متفاوت است و همانطور که مردم می‌دانند کارمندان از منابع کشور استفاده می‌کنند اما کارگران تولید منابع می‌کنند و صاحب خلق ارزش افزوده برای کارفرما هستند که اگر این دیدگاه را تغییر دهیم بهتر می‌توانیم درباره این موضوع صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: نرخ بیکاری جوانان بالای ۲۰درصد است/به دلیل سلایق مرکز آمار یک عده از زنان از جمعیت فعال حذف می‌شوند!/آمار نرخ بیکاری واقعی نیست!

اشتباه کارشناسی که حقوق کارگر را نابود کرد | اختلاف بسیاری بین میزان معیشت و میزان تورم وجود دارد

مقایسه افزایش حقوق کارگر با کارمند اساسا اشتباه است

تاجیک با اشاره به اینکه طبیعتاً میران حقوق کارکنان باید بیشتر از کارمندان باشد، تصریح کرد: ما می‌خواهیم در میزانی از تولید ارزش افزوده خود، شریک باشیم. این کجا که کارگر ارزش افزوده تولید می‌کند و آن کجا که بخواهیم از بودجه دولت ارتزاق کنیم. ما در گذشته بابت مقایسه حقوق کارمندان با کارگران تاوان سختی را دادیم.

وی ادامه داد: جلسات شورای عالی کار هنوز شروع نشده و ملاک ما در تعیین میزان دستمزد معیشت است . اختلاف بسیاری بین میزان معیشت و میزان تورم وجود دارد. تورم ۴۰ تا ۴۵ درصد است ، اما اگر صد درصد هم افزایش داشته باشیم باز به میزان معیشت مطلوب نخواهیم رسید و با محاسبه اشتباه باعث به وجود آمدن این فاصله تا حقوق اصلی و مطلوب رسیده ایم.

 

اشتباه کارشناسی که حقوق کارگر را نابود کرد | اختلاف بسیاری بین میزان معیشت و میزان تورم وجود دارد

عامل ایجاد فاصله بین حقوق اصلی کارگر با حقوق تعیین شده

نماینده کارگران در شورایعالی کار نحوه محاسبه تورم را عامل ایجاد فاصله بین حقوق اصلی کارگر با حقوق تعیین شده در هر سال دانست و ادامه داد : تورم روی هزینه‌های زندگی ماست، اما در شورای عالی کار تورم را بر درآمد محاسبه می‌کنند یعنی اینکه اگر هزینه زندگی من در سال گذشته ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان بوده ۴۰ تا ۴۵ بر روی آن تورم اعمال می‌شود یعنی اگر همان سیزده میلیون که مورد توافق است را محاسبه کنیم با تورم ۴۵ می‌شود پنج میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تومان، اما اگر میزان تورم را بر درآمد محاسبه کنیم می‌شود کمتر از دو میلیون تومان و این یعنی یک فاصله سه میلیون تومانی در یک سال که در این سال‌ها هر ساله بوجود آمده و محاسبه نشده است و باعث شده که اگر امسال پنجاه درصد هم بر حقوق کارگران اضافه شود باز صد در صد عقب هستیم، چون نحوه محاسبه از ابتدا اشتباه بوده است.

تاجیک در پایان خاطر نشان کرد: باید به این موضوع درست نگاه کرد و این یک اشتباه کارشناسی است.

برچسب ها: دستمزد کارگری #حقوق و دستمزد #کارگران کارمندان دولت شورای عالی کار کارفرمایان تاوان
ارسال نظر
آخرین اخبار