۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
تعداد بازدید: ۳۶۵۲۲۶
رئیس انجمن مس ایران در نود و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان مطرح کرد: عوارض غیرکارشناسی، منجر به نابودی معدن و صنایع معدنی می‌شود.
کد خبر: ۳۶۱۳۵

عوارض غیرکارشناسی منجر به نابودی معدن و صنایع معدنی می‌شود!

نابودی صنایع معدنی به بهانه حمایت از دانش بنیان‌ها


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، رئیس انجمن مس ایران و رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به وضع عوارض غیرکارشناسی صادرات برای مواد و محصولات معدنی، گفت: این اقدام اگر چه به بهانه حمایت از شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده، اما به نابودی معدن و صنایع معدنی کشور منجر خواهد شد.
دکتر شکوری، در نود و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با اشاره به وضع عوارض غیرکارشناسی صادرات برای مواد و محصولات معدنی، گفت: به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب ۱۴۰۱ و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، مقرر شد؛ از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیم درصد ارزش صادراتی تمامی محصولات و مواد معدنی به عنوان عوارض صادراتی افزوده خواهد شد.
رئیس انجمن مس ایران ادامه داد: به اعتقاد فعالان اقتصادی در متن قانون بودجه، نرخ به صورت نیم درصد تعیین شده و صادرات محصولات اعلام شده در مصوبه هیات وزیران برای برخی محصولات نرخ ۲۰ درصد عوارض (خلاف روح قانون) و بدون در نظر گرفتن شرایط بازار آنها پیش بینی شده است.

شکوری، به ایرادات کلی بر لیست محصولات خام و نیمه خام و میزان عوارض صادراتی از نگاه فعالان اقتصادی نیز اشاره و اظهار کرد: تعیین عوارض بیش از نیم درصد، تعریف غیرمتعارف از ماده خام و نیمه خام، عدم توجه به مجوزهای تولید و نیاز داخلی و عدم رعایت آئین نامه ماده ۳۷ رفع موانع، عطف به ما سبق شدن، نگاه کسب درآمد در تعیین عوارض و عدم تناسب، عدم رعایت مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، عدم رقابت جذب شرکت های دانش بنیان و آسیب به ثبات فضای کسب و کار از جمله این ایرادات است.
وی پیشنهاداتی را در این رابطه مطرح و بیان کرد: پیشنهاد میشود؛ عوارضی برای هیچ یک از محصولات صادراتی به ویژه معادن و صنایع معدنی وضع نشود، همچنین سایر بخش های زنجیره تولید محترم شمرده شوند و صرفا به دلیل ارزش افزوده بالا یا پایین تر محصولات شان تنبیه نشوند.

برچسب ها: #وزارت صمت شکوری عوارض صادراتی #مواد معدنی معدن معدنکاران مس #اتاق بازرگانی ایران
ارسال نظر
آخرین اخبار