۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
تعداد بازدید: ۳۵۷۴۰۱
نیرو‌منش، جراح و متخصص زنان گفت: زمانی که یک زوج مبتلا به ناباروری می‌شوند باید به طور مرتب به کلینیک‌های متخصصین زنان مراجعه کنند.
کد خبر: ۳۶۵۱۱

نازایی یکی از موارد شایع مراجعه خانم‌ها به کلینیک‌های زنان/ علل ناباروری چیست؟

بهترین سن برای ازدواج و باروری/ خانم‌های ۲۸ تا ۳۰ سال حتما این اقدامات را انجام دهند

دکتر شیرین نیرو‌منش، جراح و متخصص زنان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اظهار کرد: یکی از موارد شایع مراجعه خانم‌ها به کلینیک‌های متخصص زنان، نازایی است. نازایی زمانی رخ می‌دهد که یک زوج حداقل یک سال بدون هیچ گونه روش پیشگیری اقدام به ارتباط جنسی کنند، اما حاملگی رخ ندهد در این صورت این زوج نابارور هستند و حتما باید برای درمان به پزشک مراجعه کنند. البته در خانم‌های ۳۵ سال به بالا به دلیل اینکه احتمال ناباروری به علت کم شدن کیفیت و تعداد تخمک‌ها در تخمدان افزایش پیدا می‌کند و ناباروری شایع‌تر است لازم نیست یک سال صبر شود، اگر حداکثر ۶ ماه اقدام کردند ولی حاملگی رخ ندهد باید به پزشک مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: شایع‌ترین بیماری زنان چیست؟/ وقتی خانم‌ها با این شرایط مواجه می‌شوند حتما باید به پزشک مراجعه کنند

علل ناباروری چیست؟

بیماری که روز به روز دارد شایع‌تر می‌شود آندومتریوز است که با ازدواج‌های دیررس و عدم اقدام به بارداری تا سال‌های بعد از ازدواج مرتبط است و در این بیماری چسبندگی، درد و تنگی و انسداد لوله‌های رحمی و نازایی ممکن است که در خانم رخ دهد. 

نیرو‌منش به علل‌های ناباروری اشاره و مطرح کرد: ناباروری علل مختلف می‌تواند داشته باشد یکی از علت‌ها که در خانم‌ها بیشتر شایع است اختلالات تخمک‌گذاری یا تخمدان‌های پلی کیستیک است یا به علت اختلالات غددی دیگر ممکن است که خانم تخمک‌گذاری نداشته باشد. برای حاملگی طبیعی باید ماهانه یک یا دو عدد از تخمدان‌ها به طور طبیعی رشد کنند و تخمک‌گذاری رخ دهد، لوله و رحم سالم باشد همچنین زوج یعنی آقا هم سالم باشد، اسپرم به تعداد کافی و با کیفیت خوب داشته باشد تا حاملگی رخ دهد. زمانی که یک زوج مبتلا به ناباروری می‌شوند باید به طور مرتب به کلینیک‌های متخصصین زنان مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: افزایش آمار خانم‌هایی که با دیابت وارد دوره بارداری می‌شوند! /علائم ابتلا به دیابت در دوران حاملگی؟

وی افزود: اولین کار یک معاینه دقیق شرح حال و بررسی دقیق خانم است، انجام آزمایش پاپ اسمیر و سونوگرافی برای بررسی وضعیت رحم و همچنین انجام آزمایش اسپرم از آقا است که در مراکز معتبر باید این آزمایش گرفته شود. در بررسی ناباروری خانم‌ها در درجه اول تخمک‌گذاری بررسی می‌شود و اگر تخمک گذاری وجود نداشته باشد داروهایی برای تحریک تخمک‌گذاری و کمک به باروری تجویز می‌شود که پس از تجویز داروها با سونوگرافی رشد تخمک بررسی می‌شود. در صورتی که پس از این مرحله حاملگی رخ ندهد از نظر غدد داخلی هم باید بررسی شوند و یک عکس رنگی از نظر سلامت و باز بودن لوله های رحمی گرفته شود و اگر باز هم حاملگی رخ ندهد، از روش‌های پیشرفته‌تر همانند تزریق اسپرم به داخل رحم یا تشکیل جنین آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

نازایی یکی از موارد شایع مراجعه خانم‌ها به کلینیک‌های زنان/ علل ناباروری چیست؟

بهترین سن برای ازدواج و باروری

فریز تخمک را به خانم‌های سن ۲۸ تا ۳۰ سال توصیه می‌کنیم تا اگر به دلیل شرایطی نمی‌توانند اقدام به بارداری کنند با از دست دادن تخمک‌هایشان و ناباروری‌های غیرقابل درمان مواجه نشوند.

جراح و متخصص زنان خاطرنشان کرد: پیشگیری‌های طولانی مدت در ابتدای ازدواج، عفونت‌‌های مکرر و درمان نشده، سقط های مکرر به خصوص سقط‌های عمدی و کورتاژ می‌تواند منجر به ناباروری شود. ناگفته نماند که بیماری که روز به روز دارد شایع‌تر می‌شود آندومتریوز است که با ازدواج‌های دیررس و عدم اقدام به بارداری تا سال‌های بعد از ازدواج مرتبط است و در این بیماری چسبندگی، درد و تنگی و انسداد لوله‌های رحمی و نازایی ممکن است که در خانم رخ دهد. 

نیرومنش در پایان متذکر شد: بنابراین توجه به بهترین سن ازدواج و باروری که بین ۲۵ تا ۳۰ سالگی است توصیه می‌شود. افرادی که شرایط بارداری ندارند حتما باید از نظر وضعیت جسمانی خود و سلامت تخمک‌هایشان مورد بررسی قرار گیرند همچنین فریز تخمک را به خانم‌های سن ۲۸ تا ۳۰ سال توصیه می‌کنیم تا اگر به دلیل شرایطی نمی‌توانند اقدام به بارداری کنند با از دست دادن تخمک‌هایشان و ناباروری‌های غیرقابل درمان مواجه نشوند.

برچسب ها: شیرین نیرومنش باروری ناباروری درمان ناباروری بارداری
ارسال نظر
آخرین اخبار