۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
تعداد بازدید: ۴۳۳۱۴۹
شمس احسان، عضو و رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر تهران در دوره ششم با توجه به آسیب‌شناسی ادوار گذشته و تمرکز بر اولویت‌های شهروندان، تلاش کرده است برخی رویه‌ها را اصلاح کند.
کد خبر: ۳۶۵۲۹

بدنه نیروی انسانی شورای شهر بسیار کوچک است/ این امر به بر بهبود کیفیت زندگی و آرامش شهروندان تاثیرگذار است

شوراهای اسلامی شهر و روستا نمادی از مشارکت مردم در اداره محل زندگی/شهر به محل کنشگری فرهنگی تبدیل شده است

زهرا شمس احسان، عضو و رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، به مناسبت هفته شورا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا نمادی از مشارکت مردم در اداره محل زندگی خود هستند. شورای شهر تهران در دوره ششم با توجه به آسیب‌شناسی ادوار گذشته و تمرکز بر اولویت‌های شهروندان، تلاش کرده است برخی رویه‌ها را اصلاح کند. در حوزه اجتماعی و فرهنگی، تلاش شده است تا کنشگری و عاملیت به شهروندان بازگردانده شود. این رویکرد در راستای دفاع از بنیان خانواده، بازگشت به مبانی فرهنگی و مذهبی، بهبود امنیت شهری و ارتقای مشارکت شهروندان و نخبگان در عرصه فرهنگی و اجتماعی شهر است.

در این دوره، تلاش شده است نظرات گروه‌های نخبگانی در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و نظام بودجه‌ریزی لحاظ شود. در نتیجه، افزایش قابل توجهی در برنامه‌ها و اعتبارات زنان سرپرست خانوار، سالمندان، افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب، مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: خرید اجباری اتوبوس‌های خارجی به علت عدم تحویل تولیدکننده‌های داخلی!/برخورد محتاطانه شورا در تصویب بودجه/مدیریت قسمتی از آلودگی هوا

وی افزود: در این دوره، تلاش شده است نظرات گروه‌های نخبگانی در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و نظام بودجه‌ریزی لحاظ شود. در نتیجه، افزایش قابل توجهی در برنامه‌ها و اعتبارات زنان سرپرست خانوار، سالمندان، افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب، مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: شرکت‌های پیمانکاری سطل زباله شهر تهران را غیررسمی اجاره می‌دهند!/نمره صفر مدیریت شهری در حوزه پسماند!

لزوم توجه به عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و کالبدی شهر

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تاکید می‌کند که در این دوره، عرصه شهر به محل حضور و کنشگری فرهنگی تبدیل شده است. برای نمونه، می‌توان به برگزاری مراسم "مهمانی ده کیلومتری در عید غدیر"، گردهمایی های بزرگ در ورزشگاه آزادی، گردهمایی "امام حسنی‌ها" در میادین شهر و موارد مشابه اشاره کرد.

بدنه نیروی انسانی شورای شهر بسیار کوچک است/ این امر به بر بهبود کیفیت زندگی و آرامش شهروندان تاثیرگذار است

شمس احسان ادامه داد: بنده به عنوان رئیس کمیته اجتماعی، تلاش کرده‌ام این نگرش را به همکاران خود در شهرداری منتقل کنم تا در برنامه‌ریزی‌ها، به تعامل عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و کالبدی شهر توجه شود. این امر در راستای گفتمان "تهران، شهر خانواده" با الهام از مولفه‌های الگوی شهر ایرانی اسلامی دنبال می‌شود.

با وجود حجم انبوه وظایف و مطالبات مردمی، بدنه نیروی انسانی شورای شهر بسیار کوچک است و کمیسیون‌ها و کمیته‌ها با حداقل نیروی کارشناسی در ابعاد مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی معتقد است که یکی از مسائل مهم، پرداختن به ناامنی‌های ناشی از تجمع آسیب‌دیدگان اجتماعی در پاتوق‌های شهری مانند کوه سنگی، دره فرحزاد و مناطقی نظیر آن است. همچنین حل مساله نیایش یا همان اسلام‌آباد یکی از دغدغه‌های اصلی بوده است.

افزایش قابل توجه اعتبارات زنان سرپرست خانوار

عضو شورای اسلامی شهر تهران اذعان می‌دارد که این اقدامات در شرایطی انجام شده است که نارسایی‌هایی در همکاری بین بخشی وجود داشته است. وی از همت جهادی همکاران خود در شورای اسلامی شهر تقدیر می‌کند و می‌گوید که با وجود حجم انبوه وظایف و مطالبات مردمی، بدنه نیروی انسانی شورای شهر بسیار کوچک است و کمیسیون‌ها و کمیته‌ها با حداقل نیروی کارشناسی در ابعاد مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند.

در پایان، شمس احسان امیدوار است که در خصوص این موضوع تصمیماتی اتخاذ شود که در نهایت به نفع شهر و شهروندان باشد. وی معتقد است که حضور موثر نمایندگان مردم در شورای شهر در نهادهای تصمیم گیری و تعامل مستمر با دستگاه‌های سیاستگذاری، تصمیم‌سازی و نهادهای اجرایی می‌تواند به هماهنگی بیشتر و توان‌افزایی آن‌ها در اداره شهرها منجر شود که این امر به طور مستقیم بر بهبود کیفیت زندگی و آرامش شهروندان تاثیرگذار است.

برچسب ها: زهرا شمس احسان شورای اسلامی شهر تهران حق شهروندان زنان سرپرست خانوار
ارسال نظر
آخرین اخبار