۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
تعداد بازدید: ۴۹۲۵۷۷
افضلی، کارشناس صنعت برق گفت: با توجه به ناترازی تولید و مصرف برق مردم باید همراهی لازم را داشته باشند، باید بحث بهره‌وری و بهینه مصرف در دستور کار تمامی خانواده‌ها باشد.
کد خبر: ۳۶۵۷۹

ناترازی تولید و مصرف برق/ بهره‌وری و بهینه مصرف در دستور کار تمامی خانواده‌ها باشد

بخش عمده‌ای از مصرف برق را مسائل کشاورزی تشکیل می‌دهد/ دولت منابعی را در اختیار شرکت توانیر بگذارد قطعا می‌تواند در این بخش تاثیرگذار باشد

حسین افضلی، کارشناس صنعت برق به مناسبت روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به گفتگو پرداخت و با توجه به نزدیکی ایام تابستان به لزوم کاهش مصرف برق اشاره و مطرح کرد: با توجه به ناترازی تولید و مصرف برق مردم باید همراهی لازم را داشته باشند، باید بحث بهره‌وری و بهینه مصرف در دستور کار تمامی خانواده‌ها باشد. قبل از ساعات پیک مصرف لوازم برقی غیر ضروری خود را وارد مدار نکنند، دمای مطلوب را سعی کنند ایجاد کنند تا مصرف کاهش پیدا کند، در ارتباط با لوازم برقی غیر ضرور همانند جاروبرقی و ماشین لباسشویی غیر از ساعت پیک وارد مدار نباشد، در این صورت هموطنان دیگر هم می‌توانند از برق استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: برق گران نمی‌شود| توسعه نیروگاه‌های دولتی در حال توقف است

به دلیل آنکه بخش عمده‌ای از مصرف برق را مسائل کشاورزی تشکیل می‌دهد، نصب کنتورهای هوشمند در برخی زمین‌های کشاورزی انجام شده است که در ساعات پیک مصرف فرمان می‌دهند، این کار باید توسعه پیدا کند.

اقدامی که مستلزم تامین منابع مالی است

افضلی ادامه داد: حدود ۷ الی ۸ ماهی است اقدامات خوبی در راستای بهینه‌سازی مصرف برق از سوی متولیان انجام شده است. به دلیل آنکه بخش عمده‌ای از مصرف برق را مسائل کشاورزی تشکیل می‌دهد، نصب کنتورهای هوشمند در برخی زمین‌های کشاورزی انجام شده است که در ساعات پیک مصرف فرمان می‌دهند، این کار باید توسعه پیدا کند. در کانادا یک قراردادی را با مشترک می‌بندند که حدود یک ربع الی نیم ساعت پیک مصرف با اجازه خود شرکت برق و شرکت توانیر برق قطع شود و هرجایی که پیک مصرف می‌تواند مشکل ساز باشد از اهرمی استفاده می‌کنند و پاداشی به مشترک در قبال این همکاری می‌دهند. این کار در کشور ما هم مستلزم استفاده از سخت‌افزارهای متعددی است و نرم افزار باید تهیه شود که یک مقدار هزینه‌بر است که قطعا مستلزم تامین منابع مالی است، اگر دولت همکاری کند و منابعی را در اختیار شرکت توانیر بگذارد قطعا می‌تواند در این بخش تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: هدر رفت ۴۵ میلیون متر مکعب گاز در روز| مقاومت دولت برای ورود بخش خصوصی در سال حمایت از تولید!

ناترازی تولید و مصرف برق/ بهره‌وری و بهینه مصرف در دستور کار تمامی خانواده‌ها باشد

تغییر ساعت کاری از ۱۵ خرداد ایده بدی نبود، موثر است و باعث کاهش مصرف برق می‌شود. در کل باید مردم همکاری لازم را داشته باشند تا تابستان امسال بتوانیم با دغدغه کمتری را در ارتباط با تامین برق پیش رویم.

شرکت توانیر برنامه‌هایی دارد

وی افزود: اقدامات متعددی از لحاظ فرهنگی است، باید اطلاع رسانی دقیقی به مردم صورت گیرد، مردم در پیک مصرف همکاری کنند و در ارتباط با بخش تولید هم همزمان باید اقداماتی انجام گیرد. بهترین کار استفاده از انرژی خورشیدی است که به هرحال نیروگاه خورشیدی می‌تواند کمک کند باید از طریق استانداری‌ها کمک گرفته شود. این بخش نیاز به سرمایه گذاری و توجه دارد که شرکت توانیر در این راستا برنامه‌هایی دارد. 

کارشناس صنعت برق در پایان به تغییر ساعت کاری از ۱۵ خرداد اشاره و بیان کرد: تغییر ساعت کاری از ۱۵ خرداد ایده بدی نبود، موثر است و باعث کاهش مصرف برق می‌شود. در کل باید مردم همکاری لازم را داشته باشند تا تابستان امسال بتوانیم با دغدغه کمتری را در ارتباط با تامین برق پیش رویم.

برچسب ها: برق مصرف برق #صنعت برق تولید برق حسین افضلی شرکت توانیر #کشاورزی خانواده چرخه بهره وری
ارسال نظر
آخرین اخبار