۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
تعداد بازدید: ۱۹۸۶۳۶
سیجانی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: یک اتفاق خوبی که در استان تهران رخ داده این است که یک همگرایی بسیار خوب بین دستگاه اجرایی، قضایی و بخش خصوصی پیش آمده که بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه تولید با این همگرایی و هم افزایی حل خواهد شد.
کد خبر: ۳۶۶۴۹

لزوم بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی/ بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه تولید با این روند حل خواهد شد

یک گام مهم برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها/ کل منابع در تهران در جهت اولویت با شرکت‌های دانش‌بنیان و بازسازی و نوسازی خواهد بود

محمود سیجانی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز صنعت و معدن ضمن تبریک این روز به تمامی تجار گرامی، معدن‌کاران و صنعتگران عزیز، مطرح کرد: در فاصله این یک سال چند راهبرد اصلی داشته‌ایم یکی بحث بازسازی و نوسازی صنایع و معادن بود به هرحال صنعت و معدن کشور از قدمت بسیاری برخوردارند ماشین‌آلات در هر دو حوزه قدیمی شده است، ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی نیاز به بازسازی و نوسازی دارد. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما در یک سال اخیر تامین مالی بوده است یعنی تسهیلات و مشوق‌ها را به این سمت پیش ببریم، یک محدودیت در حوزه صنعت وجود داشت که به هرحال با مجوزی که دولت صادر کرد توانستیم صنایع‌مان را در این جهت پیش ببریم که بتوانند با استفاده از امکانات و تسهیلات از طریق تامین ماشین‌آلات داخل یا از طریق واردات ماشین‌آلات به‌روز در جهت بازسازی و نوسازی جلو روند.

یک محدودیت در حوزه صنعت وجود داشت که به هرحال با مجوزی که دولت صادر کرد توانستیم صنایع‌مان را در این جهت پیش ببریم که بتوانند با استفاده از امکانات و تسهیلات از طریق تامین ماشین‌آلات داخل یا از طریق واردات ماشین‌آلات به‌روز در جهت بازسازی و نوسازی جلو روند.

سیجانی ادامه داد: گام دوم در بحث تکمیل زنجیره تولید بوده است. یک سری واحد‌های تولیدی داریم که در جهت نیازهای خود یک اقداماتی انجام می‌دهند به همین دلیل در این موضوع تکمیل زنجیره تولید در غالب توسعه واحد‌های موجود یکی از اولویت‌ها بوده است به همین دلیل توسعه واحد‌های موجود را به عنوان اولویت اول دیده‌ایم، همچنین تکمیل تسهیلات مورد نیاز، تامین زمین و زیرساخت جز اولویت‌های اصلی بوده است. یک بخش دیگر احیای واحد‌های راکد بوده است، در سال گذشته در بخش صنعت حدود ۲۴۰ واحد تعطیل و بیش از ۱۵ معدن احیا شدند.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها با دو راهبرد

وی افزود: از دیگر اقدامات و برنامه‌ها تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بود، خوشبختانه پروژه‌های بالای ۶۰درصد تکمیل و راه‌اندازی شد. یک گام مهم ما در این بخش حمایت از دانش‌بنیان با دو راهبرد بود؛ یکی اینکه شرکت‌هایی را که از دانشگاه و مراکز رشد با ایده وارد تولید انبوه می‌شوند، در شهرک‌ها و مناطق صنعتی حمایت کنیم، این موضوع یکی از راهبردهای ما بوده است. یک بحث دیگر اینکه شرکت‌های موجود دانش‌بنیان شوند یعنی مشوق گذاشته‌ایم برای اینکه شرکت‌ها در بازار حضور داشته و با فناوری روز همراه باشند و بتوانند کارهای جدید و با فرآیندهای جدید تولید کنند، دانش‌بنیان شوند. این هم یکی از بحث‌های اصلی است. کل منابع و حمایت‌هایمان در استان در جهت اولویت با شرکت‌های دانش‌بنیان و بازسازی و نوسازی خواهد بود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران به دو اقدام خوب در حوزه معدن اشاره و مطرح کرد:در معدن دو کار بسیار خوب انجام شد؛ سال گذشته در جهت احیای معادن غیرفعال به ویژه معادنی که فاقد بهره‌برداری بودند دو مرحله مزایده برگزار کردیم که در پی آن حدود ۴۸ معدن را به افرادی که دارای صلاحیت بودند واگذار شد. در استان تهران یک فرصت بسیار خوب و تاریخی در جهت توسعه واحد‌های موجود پیش آمد؛ یک محدودیت شعاع ۱۲۰ برای صنایع استان تهران قائل شد به همین دلیل آمدیم یک استثنایی قائل شدیم؛ فرصتی برای واحدهایی که در شهرک‌های صنعتی در زنجیره تولید خود بخواهند کار کنند، فراهم شده همچنین برای واحدهایی هم که در عرصه خود در بیرون شهرک‌ها بخواهند توسعه یابند باز هم یک فرصت برایشان ایجاد شده است. 

برطرف‌سازی مسائل و مشکلات حوزه تولید با روندی جدید!/ ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی نیاز به بازسازی و نوسازی دارد

در تولید با دو چالش اصلی مواجه هستیم یکی بحث بانکی است؛ واقعا در بحث تامین مالی بانک‌ها سیاست انقباضی شدید دارند، تولید ما با افزایش هزینه‌ها و تورم مواجه است لذا دچار کمبود نقدینگی شده است به همین دلیل باید بانک‌ها در این بخش کمک به تولید کنند. یک چالش دیگر هم تامین ارز مورد نیاز واحدها است؛ اگر می‌خواهیم ماشین‌آلات به روز شود، واحدها توسعه پیدا کنند و در تولید جهش اتفاق افتد باید یکی از منابع مورد نیاز که ارز است تامین شود.

چالش‌های حوزه تولید

سیجانی افزود: یک برنامه‌ای که در استان تهران با آن به صورت ویژه مسائل و موارد تولید را پیگیری می‌کنیم کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است. یک اتفاق خوبی که در استان تهران رخ داده این است که یک همگرایی بسیار خوب بین دستگاه اجرایی، قضایی و بخش خصوصی پیش آمده که بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه تولید با این همگرایی و هم افزایی حل خواهد شد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پایان به چالش‌های حوزه تولید اشاره کرد و گفت: در تولید با دو چالش اصلی مواجه هستیم یکی بحث بانکی است؛ واقعا در بحث تامین مالی بانک‌ها سیاست انقباضی شدید دارند، تولید ما با افزایش هزینه‌ها و تورم مواجه است لذا دچار کمبود نقدینگی شده است به همین دلیل باید بانک‌ها در این بخش کمک به تولید کنند. یک چالش دیگر هم تامین ارز مورد نیاز واحدها است؛ اگر می‌خواهیم ماشین‌آلات به روز شود، واحدها توسعه پیدا کنند و در تولید جهش اتفاق افتد باید یکی از منابع مورد نیاز که ارز است تامین شود لذا در بخش واردات کالاهای سرمایه‌ای که به ویژه ماشین‌آلات است لازم است ورود کنیم و حمایت دولت را داشته باشیم ناگفته نماند که یک بحث دیگر هم زیرساخت‌ها است؛ تولید برای توسعه و جهش به برق، آب، گاز و زیرساخت نیاز دارد پس حاکمیت وظیفه دارد که زیرساخت‌های مهم تولید را تامین کند.

برچسب ها: محمود سیجانی استان تهران تولید ماشین آلات ماشین آلات معدنی دانش بنیان
ارسال نظر
آخرین اخبار