علیرضا منظری، معاون اسبق هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به تشریح چالشهای صنعت هوایی کشور پرداخت و مطرح کرد: از صنایع مهم کشور صنایع هوایی است. یک حوزه این موضوع مربوط به ایرلاین است یعنی شرکتهای هواپیمایی ایرلاین که مهمترین چالش آنها بحث هواپیما است یعنی ظرفیت صندلی را باید افزایش دهند، البته ناگفته نماند به دلیل آنکه هواپیما داخلی نیست و باید از خارج کشور خریداری شود اگر تعاملات بینالمللی خوبی وجود نداشته باشد از جمله مسئله تحریم، طبیعتا در خرید هواپیما با مشکلات مواجه خواهیم بود. اگر دولت جدید در تعاملات بینالمللی بتواند وضعیت بهتری را ایجاد کند یا تحریمها به شکلی شود که یک فرصتهای جدیدی اضافه شود، برای شرکتهای هواپیمایی یک فرصت مناسبی است تا بتوانند این ظرفیت را افزایش دهند و خدمات خوبی را در اختیار مصرفکننده یا مشتری قرار دهند.
منظری ادامه داد: یکی دیگر از موارد، زمینه فرودگاهی است. در قسمت فرودگاهی باید به دو بخش توجه بیشتری کنیم؛ یکی بخش نیروی انسانی که باید بخش آموزش به خصوص آموزش در کشورهای دیگر را مورد توجه قرار دهیم تا از تجربیات روز دنیا برخوردار شویم و همچنین بتوانیم امکاناتی را ایجاد کنیم که نیروی انسانی مفید و باتجربه را در داخل کشور نگه داریم تا به فکر مهاجرت نباشند، بخش دیگر به تجهیزات ناوبری و ارتباطی هوانوردی مربوط است که آنها هم با توجه به بحث تعاملات بینالمللی، میتواند نوسازیاش انجام گیرد چرا که مدت زیادی است که از این تجهیزات دارد استفاده میشود پس نیازمند نوسازی است و طبیعی است که اگر تعاملات بینالمللی بهتر شود این تجهیزات راحتتر مورد استفاده قرار میگیرند.
وی افزود: یک نکته دیگر که مهم است با توجه به قانون برنامه هفتم که ابلاغ شد، باید امکانات مدیریت فرودگاهها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، در برنامه هفتم این اجازه به دولت داده شده است و دولت باید آییننامه و دستورالعملهای مربوط به آن را بنویسد و تسهیلاتی را ایجاد کند تا این مدیریت را بخش خصوصی واگذار شود. بخش دیگری که دارای اهمیت است، آموزش است یعنی باید واحدهای آموزشی هوانوردی را تقویت کنیم چه به لحاظ تسهیلاتی که باید ایجاد شود تا بتوانیم کاراموز بپذیریم و چه به لحاظ امکانات عملیاتی که عمدتا بحث شبیهسازها یا هواپیماهای آموزشی تامین شود.
معاون اسبق هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در پایان گفت: وقتی دوران گذشته را نگاه میکنیم متوجه میشویم که طبیعتا نتوانستیم امکانات صنعت هوایی کشور را طوری ایجاد کنیم که مشتری یا مصرفکننده راضی باشد یعنی عدم رضایت مشتری نشان میدهد که خدمات با کیفیت و مناسبی قرار نگرفته است پس طبیعتا با ضعفهایی روبهرو هستیم که در دولت جدید باید یک ارزیابی مناسبی در ارتباط با عدم رضایت مشتری ایجاد شود و بر مبنای آن برنامه و طرح جدیدی را در روند مدیریتی اعمال کنند تا عدم رضایت تبدیل به رضایت کامل شود.