۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹
تعداد بازدید: ۵۷۱۴۷۵
بابازاده، رئیس اتحادیه گیاهان دارویی استان آذربایجان غربی در شهرستان ارومیه، گفت: واقعا حیف است؛ ما از وجب به وجب کشور خود می‌توانیم ثروت آفرینی کنیم اما متاسفانه از بخش کشاورزی به خصوص گیاهان دارویی که برخی کشورها دلشان می‌خواهد همچین زمینه‌هایی داشته باشند، نمی‌توانیم استفاده کنیم.
کد خبر: ۳۶۷۴۱

شناسایی بیش از ۲۵۰۰ نوع مختلف گیاهان دارویی در ارومیه/ عدم توانایی در برداشت!

سود ۸۰۰هزار تومانی نصیب واسطه‌گر درآمد ۲۰۰ هزار تومانی از آن کشاورز می‌شود! /از وجب به وجب کشور می‌توانیم ثروت آفرینی کنیم

بهزاد بابازاده، رئیس اتحادیه گیاهان دارویی استان آذربایجان غرب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد: استان آذربایجان غربی دارای منابع طبیعی بسیار گسترده و خدادادی است. بیش از ۲۵۰۰ نوع مختلف گیاهان دارویی در این منطقه شناسایی شده که ۷۵ نوع آن به صورت تجاری می‌تواند دربیاید و به عنوان یک ثروت‌آفرین منطقه هم ایجاد کار و هم ایجاد ارزش افزوده برای کشور کند. هنوز به آن صورت‌ نظاممند و زنجیره ارزش افزوده برای این کار پایه‌ریزی‌اش ضعیف است، یکی از مواردی که در این زمینه پیشنهاد می‌شود ایجاد یک محل خرید و فروش عمده گیاهان دارویی است. امیدوارم با برنامه‌ریزی‌هایی که توسط متولیان این امر به ویژه قسمت جهاد کشاورزی انجام می‌گیرد، کارها سریع‌تر پیش رود. برای استفاده از این پتانسیل و ظرفیت برنامه‌ریزی آنچنانی صورت نگرفته است هرچند فعالیت‌هایی طی چند سال گذشته آغاز شده اما آمار مشخصی ندارم.

شناسایی بیش از ۲۵۰۰ نوع مختلف گیاهان دارویی در ارومیه/ عدم توانایی در برداشت!

بنده طی امسال ۱۰هکتار گلرنگ کاشتم اما به علت عدم تطابق قیمت هزینه برداشت و قیمت بازاری محصول بنده رو زمین مانده است. قیمت بازاری کارگری که می‌خواهیم بگیریم تا محصول را برداشت کنند یا تجهیزات کشاورزی، آن قیمت‌های سرباری را که ایجاد کرده، پر نمی‌کند.

درخواست از متولیان جهاد کشاورزی

بابازاده ادامه داد: در تولید هر محصول به خصوص قسمت خرید محصول ما باید زنجیره کامل باشد. امسال ۱۰هکتار گلرنگ کاشتم اما به علت عدم تطابق قیمت هزینه برداشت و قیمت بازاری محصول بنده رو زمین مانده است. قیمت بازاری کارگری که می‌خواهیم بگیریم تا محصول را برداشت کنند یا تجهیزات کشاورزی، آن قیمت‌های سرباری را که ایجاد کرده، پر نمی‌کند و اینجاست که از متولیان می‌خواهیم در بازه زمانی برای تمامی اقلام و کالاها قیمت‌گذاری همسان ایجاد شود آنطور نباشد که فقط اقلام تولید دولت قیمت‌گذاری شود و بخش خصوصی مورد توجه قرار نگیرد. متاسفانه محصول را از کشاورز ۲۰۰هزار تومان می‌خرند و به مصرف کننده یک میلیون تومان می‌فروشند که ما به التفاوت ۸۰۰هزار تومانی  نصیب واسطه‌گر می‌شود.

رئیس اتحادیه گیاهان دارویی استان آذربایجان غربی در شهرستان ارومیه افزود: تمامی کارها را تحت نظر جهاد کشاورزی انجام می‌دهیم حتی عدم توانایی در برداشت هم به آن‌ها انتقال داده‌ایم، آن‌ها هم می‌گویند ما سعی و تلاش خودمان را می‌کنیم. در کل واقعا حیف است؛ ما از وجب به وجب کشور خود می‌توانیم ثروت آفرینی کنیم اما متاسفانه از بخش کشاورزی به خصوص گیاهان دارویی که برخی کشورها دلشان می‌خواهند همچین زمینه‌هایی داشته باشند، نمی‌توانیم استفاده کنیم و یک جورایی تنبلی می‌کنیم. 

برچسب ها: بهزاد بابازاده گیاهان دارویی برداشت محصولات کشاورزی بازار واسطه گر کشور سوداگرانه نرخ سود
ارسال نظر
آخرین اخبار