۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
تعداد بازدید: ۲۲۴۷۸۲
ما امروز می خواهیم حریف را تحقیر کنیم و بخشی از عملکردها و رفتارهایی که در تبلیغات و از سوی حاکمان کشورهای مختلف دیده می شود، از این دست هستند. 
کد خبر: ۳۶۷۹۲

فاصله با با سیره پیامبر(ص) در بسیاری از زمینه ها

پایکاه خبری تحلیلی خطوط؛

تصور ما این است که پیروزی حتماً باید به قیمت تحقیر حریف باشد، اما یکی از ویژگی های پیامبر(ص) در تمام مناسباتشان این بود که در حد امکان احترام حریف و دشمن را نگاه می داشت، دقیقاً آنچه امروز در عرف بین المللی به آن آبروداری می گویند.  

نمونه ای از احترام و حفظ آبروی حریف یا دشمن توسط پیامبر(ص) نوع برخورد حضرت با ابوسفیان است، ابوسفیان با لشکریانش آمده بود تا با پیامبر(ص) بجنگد، وقتی مسلمان می شود پیامبر(ص) می گوید که خانه تو امن است برای هر کسی که به آن پناه بیاورد، این نحوه روش و برخورد پیامبر(ص) با حریف و دشمن بود، اما ما امروز می خواهیم حریف را تحقیر کنیم و بخشی از عملکردها و رفتارهایی که در تبلیغات و از سوی حاکمان کشورهای مختلف دیده می شود، از این دست هستند. 

گذشت، رافت و مدارا 

ما گفت وگو نمی کنیم و در گذشته ماندیم و سعی می کنیم به هر قیمتی سنت شکنی کنیم و گمان می کنیم که سنت شکنی و نقص سنت های گذشته درست است در صورتی که اصلاً این چنین نیست. 

پیامبر اکرم عمیق ترین سنت های جاهلی را حفظ کرد، اما آنها را به لحاظ مفهومی و محتوایی دگرگون ساخت. پیامبر(ص) سنت اخوت یا وِلاء را میان قبایل و مسلمانان نهادینه کرد و فرمود: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ؛ مسلمانان با هم برادر هستند» پیامبر(ص) گذشت، رآفت و مدارای با دیگران را اصل قرار داد همانگونه که وقتی وارد مدینه شدند در حالی که تخاصم و ستیز بسیار نیرومندی وجود داشت، همه را آرام کرد و با فرهنگ مدارا، مماشات، رأفت و شفقت کارها را پیش برد. 

با یک مقایسه می توان به این نتیجه رسید که امروز با سیره پیامبر(ص) در بسیاری از زمینه ها فاصله ها داریم. 

وظیفه  حاکمان جوامع اسلامی امروز  

ما نمی توانیم به گذشته بازگردیم، اصلاً در بند گذشته ماندن خطاست، ولی می توانیم تصور کنیم که اگر پیامبر اکرم امروز بود، چه تصمیمی می گرفت و چه اقدامی می کرد؟ 

پیامبر(ص) که در صلح حدیبیه مدارا و شفقت را پیش گرفت، امروز در برابر صف بندی های جهانی چگونه عمل می کرد؟ واقعاً تصور کنید که امروز پیامبر(ص) آمده و می خواهد در مسایل مختلف تصمیم گیری کند، چگونه عمل می کرد؟ معتقدم حضرت همان سنتی را که آن زمان عملی کرد، امروز نیز عملی می کرد به عبارت دیگر اگر پیامبر(ص) امروز در میان ما بود هر سنت مناسبی را حفظ می کرد و معاهدات بین المللی را محترم می شمرد، گفت وگو با سران کشورها را جدی می گرفت و سعی می کرد هم پیمانان نیرومندی برای خود فراهم کند. 

برچسب ها: پیامبر
ارسال نظر
آخرین اخبار