۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
تعداد بازدید: ۵۶۲۴۲۱
خداوردی، پژوهشگر دینی گفت: صبر و استقامت حضرت رضا در برابر مشکلات بسیار بالا بود از جمله انتقال امام از مدینه به توس که یکی از سخت‌ترین شرایط زندگی حضرت بود، اما هیچ وقت در طول سفر شکایتی نکردند.
کد خبر: ۳۶۷۹۶

مقام بالای امام رضا(ع) در رفعت و مهربانی/ حضرت محکم و استوار در برابر فرامین الهی تسلیم بودند

انتقال امام رضا(ع) از مدینه به توس یکی از سخت‌ترین شرایط زندگی حضرت/ خصوصیاتی از حضرت که باید الگو بگیریم

مجید خداوردی، پژوهشگر دینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت شهادت امام رضا(ع) به خصوصیات اخلاقی ایشان اشاره و مطرح کرد: آنچه که از خصوصیات امام رضا(ع) می‌شود بیان کرد این است که ایشان در رفعت و مهربانی در بالاترین مقام و عظمت بودند. یک شخصی به امام جواد(ع) عرض کرد یابن رسول‌الله ما شنیده‌ایم مأمون لقب رضا را بر پدر شما قرار داد، امام فرمودند خدا این لقب را قرار داد چون دوست و دشمن از پدر ما بهره بردند. حضرت در اوج رفعت و مهربانی بود با اینکه در مقابل دشمن ایستادگی داشتند اما تمامی اشخاص از رفعت و مهربانی حضرت بهره‌مند می‌شدند. حضرت در برخورد با غلامان و خادمان خانه خود به طوری بودند حتی جدا از آن‌ها سر سفره نمی‌نشست، زمانی که سفره پهن می‌شد تا آخرین نفر از غلامان و خدمتگذاران خانه حضرت نیامده بود، حضرت هم دست به غذا نمی‌بردند.‌ در نشستن زمانی شخصی مقابل حضرت می‌نشست و تکیه نمی‌داد حضرت هم تکیه نمی‌دادند. 

خصوصیات رفتاری امام رضا(ع)

رفعت و مهربانی حضرت با اطرافیان الگویی برای مردم امروزه است. باید بتوانیم این الگوی رفتاری را با اطرافیان خود داشته باشیم، با مهربانی سخن بگوییم و رفتار کنیم، نسبت به تمامی اشخاصی که با ما مرتبط هستند؛ چه زیردستان، چه زن، چه بچه، چه همسایه رفتار مهربانانه داشته باشیم چرا که این  رفتار از خصوصیات بارز حضرت رضا است که باید از آن الگو بگیریم.

خداوردی ادامه داد: در سخن گفتن با دیگران طوری بود که اگر کسی صحبت می‌کرد حضرت کلام او را قطع نمی‌کردند تا آخرین جمله گوش می‌دادند و متوجه بودند که به کسی نباید توهین کنند و کسی را مورد سرزنش خود قرار ندهند.

وی افزود: حضرت نسبت به تلاوت قرآن و ختم قرآن مقید بودند، هر سه روز یک مرتبه ختم قرآن داشتند. می‌فرمودند در توانم است هر روز یک ختم قرآن داشته باشم اما می‌خواهم در معانی تامل و توجه ویژه داشته باشم.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: در مساعدت، کمک و احسان به دیگران از دیگران پیشقدم بودند و هیچ کسی را محروم نمی‌کردند. شخصی می‌گفت برای کفنم یک دست از لباس‌های امام رضا را می‌گیرم، وقتی وارد خانه حضرت شدم آنقدر با مهربانی با بنده رفتار کردند بنده فراموش کردم برای چه دلیلی به اینجا آمده بودم. 

خداوردی به سخاوت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در سخاوت حضرت در روایت آمده در روز عرفه حضرت همه اموال خود را در راه خدا صدقه داد که فضله بن سهل با این کار حضرت مخالفت کرد و حضرت فرمودند این ضرر که ندارد بلکه سود و منفعت برای بنده دارد.

خداوردی گفت: قرآن می‌فرماید از آنچه که دوست دارید انفاق کنید. حضرت رضا اگر غذایی داشتند از بهترین‌ها استفاده می‌کردند و آن را داخل ظرف دیگری می‌گذاشتند و با فقرا اطعام می‌کردند. 

مقام بالای امام رضا(ع) در رفعت و مهربانی/ حضرت محکم و استوار در برابر فرامین الهی تسلیم بودند

وی در ادامه متذکر شد: صبر و استقامت حضرت رضا در برابر مشکلات بسیار بالا بود از جمله انتقال امام از مدینه به توس که یکی از سخت‌ترین شرایط زندگی حضرت بود اما هیچ وقت در طول سفر شکایتی نکردند و هیچ توهینی به ماموران نکردند، حضرت محکم و استوار در برابر فرامین الهی تسلیم بودند.

پژوهشگر دینی در پایان خاطرنشان کرد: رفعت و مهربانی حضرت با اطرافیان الگویی برای مردم امروزه است. باید بتوانیم این الگوی رفتاری را با اطرافیان خود داشته باشیم، با مهربانی سخن بگوییم و رفتار کنیم، نسبت به تمامی اشخاصی که با ما مرتبط هستند؛ چه زیردستان، چه زن، چه بچه، چه همسایه رفتار مهربانانه داشته باشیم چرا که این  رفتار از خصوصیات بارز حضرت رضا است که باید از آن الگو بگیریم.

برچسب ها: امام رضا (ع)
ارسال نظر
آخرین اخبار