۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
تعداد بازدید: ۲۰۸۴۸۰
آقای پزشکیان به خوبی میدانید که گه لازمه رشد و توسعه کشور تامین سه فاکتور اساسی؛ امنیت ، انرژی و غذا می باشد فلذا ضرورت دارد برنامه های کلان و اولویت داری در این موارد سریعا تنظیم و به جد اجرا گردد .
کد خبر: ۳۶۸۰۲

نظام نجفی بیرگانی، کارشناس ارشد انرژی (نفت وگاز وصنایع دریایی)

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ 

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ، جناب دکتر پزشکیان سلام علیکم . با عرض تبریک به محضر حضرتعالی 

در ارتباط با اصلاح قیمت بنزین توجه حضرتعالی را به نکاتی چند جلب می نمایم :

قبلا و به کرات دلایل اصلی ناترازی انرژی کشور را از دید کارشناسی بیان کرده ام از جمله هدررفت بالای انرژی در کشور ما (هدررفت ۴۰ درصدی برق، ۳۰ درصدی گاز و ۲۰  درصدی سوخت و...)،عدم سرمایه گذاری منجر به نتیجه در سال های گذشته ، فرسوده بودن وکارایی پایین ساختارها و منابع تولید انرژی کشور و مدیریت ناکارآمد و برنامه ریزی های غیرکارشناسی وضعیف از دلایل ناترازی امروز کشور هست که جبران آن تلاش ، عزم واراده جهادی ،برنامه ریزی وصرف منابع وسرمایه قوی را می طلبد وگرنه یکی از اصلی ترین ابرچالش های پیش روی جنابعالی به عنوان رئیس دولت چالش انرژی هست که پیش لرزه های آن مدتهاست آغاز گردیده است وخسارات زیانبار آن هر روز مشهودتر وآشکارتر می گردد .

جنابعالی به خوبی می‌دانید که لازمه رشد و توسعه کشور تامین سه فاکتور اساسی؛  امنیت ، انرژی و غذا می باشد فلذا ضرورت دارد برنامه های کلان و اولویت داری در این موارد سریعا تنظیم و به جد اجرا گردد .

واما بعد ، مشخصا در مورد بنزین؛ کشور عزیزمان بر روی مخازن و منابع خدادادی نفت وگاز قرار دارد وفور و ارزانی این نعمات حق مسلم وخدادادی آنهاست. البته وصدالبته استفاده از این منابع باید بهینه و کنترل شده هم باشد که راهکارهای موثری جهت کنترل مصرف وجود دارد اما اینکه دولتمردان همیشه به آسانترین و دم دست ترین گزینه ممکن یعنی افزایش قیمت بنزین فکر می‌کنند اصلا منطقی و معقول نمی باشد. گران درمانی آنهم در مورد بنزین که اثرات منفی بسیار برروی تورم و گرانی در اقتصاد و معیشت ملت دارد هرگز جوابگو و موثر نبوده اُست . از سال ۵۹ تا ۹۸ حدود ۱۶ بار افزایش قیمت بنزین را در کارنامه داریم که این افزایش قیمت ها هرگز حلال مشکل افزایش مصرف بنزین نبوده اند پس چرا عده ای بدون دانش یا منطق کارشناسی مجددا از افزایش قیمت بنزین به عنوان راهکار دم می‌زنند جای تردید وسوال هست؟ آنهم در شرایطی که وضعیت تورم ،گرانی ،درآمد ودستمزد پایین ،فقر و معیشت ضعیف ملت وکشور را در شرایطی خاص قرار داده وخوب می‌دانیم که هرگونه افزایش قیمت بنزین در این مقطع به شدت به میزان تورم ،گرانی و فقر ملت دامن خواهد زد ونارضایتی ملت در شروع بکار حضرتعالی را در پی خواهد داشت . لذابا توجه به دلایل فوق و موارد تکمیلی مشروحه ذیل ، توصیه موکد دارم حداقل تا دو سال آینده هیچ برنامه ای در راستای افزایش قیمت بنزین صورت نپذیرد!

۱.گروهی از موافقان افزایش قبمت بنزین مدعی بالا بودن سرانه مصرف بنزین ایرانیان هستند در حالی‌که آمریکا با بیشترین مصرف سرانه بنزین ۴.۶ لیتر در روز و قطر وامارات ۴ لیتر ،کویت ۳.۲ لیتر وعربستان ۲.۲ لیتر مصرف سرانه بالاتر از ایرانیان که ۱.۲۷ لیتر در روز مصرف می‌کنند، دارند . هرچند میانگین مصرف جهانی و میانگین مصرف اروپا ۰.۶ لیتر هست اما با توجه به اینکه کشورهای مدرن اروپایی برخوردار از شبکه ریلی گسترده ، مساحت کم ،حمل ونقل عمومی قوی ،خودروهای کم مصرف ، خودروهای برقی و هیبریدی بوده و اکثر بر پایه موتورهای دیزلی و هیبریدی و برقی هستند مصرف سرانه ما با شرایط ضعیفی که از لحاظ معیارهای فوق داریم تا حدودی قابل قبول می باشد هرچند که با ایجاد راهکارهای اصلاحی بجز افزایش قیمت،نزدیک شدن به نرخ میانگین مصرف جهانی کاری دشوار نمی باشد. اگر هدررفت بنزین را حذف، قاچاق آن را جلوگیری ، پایه مصرف را به سمت خودروهای دیزلی ،ذبرقی و هیبریدی ببریم ،حمل ونقل عمومی را تقویت کنیم، مدیریت وکنترل خود را بر پالایشگاه ها وپترو پالایشگاه ها بیشتر کنیم تا بیشتر از فرآورده های جانبی دیگر بنزین را تولید کنند ، ومهمترین دلیل ناترازی سوخت که خودروهای پرمصرف داخلی ومونتاژی که دوبرابر خودروهای استاندارد سوخت مصرف می کنند را اصلاح کنیم ، انحصار و مافیای خودرو را بشکنیم وخودروهای کم مصرف یا برقی وهیبریدی وارد کنیم مصرف بنزین ما براحتی به نصف یعنی ۶۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید ونه تنها کم نخواهیم داشت بلکه می‌توانیم سالانه مازاد تولید بنزین را به ارزش حداقل ۱۵ میلیارد دلار در سال صادر نماییم .لطفا به این راهکارها که عرض شد، فکر کنید .

۲. گروهی که مدعی پایین بودن قیمت بنزین در ایران هستند، بدانند که قیمت بنزین در کشورهای نفت خیزی چون ونزوئلا ، لیبی، کویت و الجزایر نزدیک به قیمت ایران هست و از طرفی بیان نمی دارند که اگر در کشورهایی چون امارات یا اروپا قیمت بنزین بسیار بالاتر هست درآمد ورفاه وسطح دستمزدها هم به نسبت بسیار بالاتر هست مثلا قیمت میانگین یک لیتر بنزین در اروپا در مقابل دستمزد میانگین اروپاییان که ۳۰۰۰ یور در ماه هست چیزی قابل تحمل هست یا در مقابل دستمزد ۶۵۰۰ یورویی یک سوئیسی با تورم صفر و نبود گرانی و... قیمت بنزین چندان بالا نیست اما صادقانه نمی گویند که برای دستمزد میانگین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلاری اندک یک ایرانی واین همه تورم و گرانی قیمت سه سنتی بنزین بازم قیمتی بالا محسوب می شود . با کدام منطق وعدالت و مردم داری قرار است قیمت بنزین و بقیه خدمات را دلاری ودستمزد ودرآمد مِلت را ریالی حساب کنیم ؟؟؟؟

از طرفی سیستم حمل ونقل عمومی ضعیف هست ، بلیط هواپیما کالایی لوکس شده ،بلیط قطار به سختی پیدا می‌شود یا نمی شود و با گران کردن قیمت بنزین مردم را وادار خواهیم گرد تا در خانه ها افسرده ودلمرده شوند وسالی یک سفر را هم محروم بشوندو هجوم ملت به سمت سیستم فاقد ظرفیت حمل ونقل عمومی صورت پذیرد که اصلا آماده پذیرش ظرفیت بیشتر نیست . 

۳.برخی مدعی هستند بنزین را با کد ملی به همه ایرانیان بدهند در حالی‌که نمی‌توانیم بنزین ۲۵ میلیون خودرو و مشترک فعلی را تامین کنیم چگونه می‌خواهید سهمیه بنزین برای ۸۵ میلیون ایرانی اختصاص دهید ؟

جناب دکتر پزشکیان بنا به مصلحت نظام، دولت وملت قویا توصیه می‌کنم حداقل تا دو سال آینده فکر افزایش قیمت بنزین را به خاطر شرایط فعلی ملت ودکشور ، فراموش و بجای آن از راهکارهای کارشناسی اثربخش تر وبهینه تر استفاده نمایید . در این راه بهتر است از کارشناسان واقعی و مطالعات کارشناسی با اولویت رفاه و بهبود شرایط ملت ودوری از تورم وشوک به سفره ملت ، استفاده کنید .

یادمان باشد این ملت ولی نعمت من و شما هستند و به شما رای دادند تا سفره بشدت کوچک شده شان را قدری آبرومندتر نمایید لذا موکدا توصیه می کنم از اجرای هرگونه برنامه تورمی این چنینی که فشار را بر ملت افزایش دهد خودداری کنید و به دنبال راهکارهای بهینه تر وغیر تورمی باشید .

برچسب ها: مسعود پزشکیان بنزین افزایش قیمت
ارسال نظر
آخرین اخبار