به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مهرماه و آغاز فعالیت مضاعف جامعه فرهنگی در سال تحصیلی در دورهمی نه ماهه مدرسهای، فرصتی برای حرکت به سمت مسیرهای جدید آموزش و پرورش را ایجاد میکند؛ شرایطی که امسال با وجود جنگ 12 روزه و تورم افسار گسیخته اقتصادی بررسی و تحلیل آن در بین فرهنگیان بیشتر از پیش خواهد بود. هر چند تلاش های فراوان و خوبی در سنوات گذشته صورت گرفته است، اما دغدغه نان و معیشت که در جامعه فرهنگی به یک درد مزمن تبدیل شده نهتنها حل نشده بلکه به معادله چند مجهولی و لاینحل تبدیل شده است؛ در واقع در این شرایط و در حالی که شکاف میان درآمد و هزینههای زندگی، جامعه فرهنگیان کشور را با چالشهای جدی مواجه کرده است؛ جامعه فرهنگیان بازنشسته، بیش از سایر گروهها با این وضعیت مواجهه هستند و گویی وعدههای معیشتی که حتی با منزلت آنان گره خورده راه به جایی نبرده است.
به گواه جامعه فرهنگیان کشور، صندوق ذخیره فرهنگیان که به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگهای اقتصادی کشور با هدف توانمندسازی معیشتی جامعه معلمان فعالیت میکند، نتوانسته طی سه دهه مسیری یکنواخت و رو به توسعه برای گشایش مشکلات حتی در دوران بازنشستگی باشد. بر این اساس مدتی است زمزمههایی مبنی بر انحلال یا ادغام برخی شرکتهای زیرمجموعه آن، نگرانیهایی را در میان اعضا و کارشناسان برانگیخته است.
منصور مجاوری، کارشناس حوزه آموزش و مسائل مالی، در این باره میگوید: جایگاه معلم به عنوان ستون اصلی توسعه، ایجاب میکند که دولتها بهترین شرایط را برای این قشر فراهم آورند، اما واقعیتهای اقتصادی و فاصله درآمدی معلمان با سایر کارکنان دولت، ضرورت وجود نهادهای مکمل اقتصادی را انکارناپذیر میسازد.
هشدار نسبت به “مافیای اقتصادی” و بحث انحرافی “انحلال، فروش یا ادغام” در شرکت های صندوق ذخیره فرهنگیان
این کارشناس مالی به شدت از طرح مباحثی چون انحلال، فروش یا ادغام شرکتهای زیرمجموعه صندوق انتقاد کرده و آن را موجسواری آگاهانه یا ناآگاهانه برخی افراد (با عنوان مطالبه گر و یا منتقد عملکرد صندوق) میداند.
وی در این باره میگوید: «باید بدانیم همیشه در جوامع اقتصادی رقبای مختلفی وجود دارند. برخی از این رقبا در یک فرآیند نامناسب مافیایی از درون و بیرون سازمان، با تحمیل استراتژیهای غلط و ایجاد ضرر و زیان، موجبات فروپاشی شرکتهای رقیب را فراهم میکنند تا در سکوت، سهم بیشتری از بازار و سودآوری شرکت ها را تصاحب کنند.»
مجاوری تاکید میکند: «بحث انحلال یک بحث انحرافی و برنامهریزیشده از طریق افراد خاص در راستای تضعیف و عقب نگهداشتن صندوق از فعالیتهای اقتصادی ایده ال است. هرگونه تاکید و تکرار بر انحلال یا فروش یک مجموعه قانونی، ضایع کردن حقوق میلیونها فرهنگی عضو شاغل و بازنشسته است، لذا میبایست به جای تخریب و تضعیف این نهاد مهم وتاثیرگذار اقتصادی در کشور، به فکر توسعه راهکارهای اقتصادی آن بوده و فریب مافیای خوش خط و خال اقتصادی را نخوریم.» چرا ما باید بشنویم ایرلاین "ایر وان " که مجوز آن با زحمت گرفته شده است ولی به خاطر مدیران خاص بدون تخصص مدیریتی را به بدترین شرایط اقتصادی انداخته اند، باید بفروشند. امروز صنعت هوانوردی در دنیا یک صنعت بسیار پر سود است و افراد زیادی بدنبال اخذ مجوز ایرلاین هستند، اما صندوق به دلیل عدم جذب مدیران کار آمد و متخصص سبب ضعیف شدن شرکت، زیانده شدن و... نهایت تصویب فروش آن شده اند! چرا ؟
لطفا بررسی نمائید چندین گروه بدنبال خرید آن هستند؟
چرا باید با سرمایه یک میلیون و اندی نفر به این راحتی برخورد شود؟
چه کسی باید پاسخگو باشد؟
اصلاحات ساختاری و مدیریتی؛ کلید اعتمادسازی و سودآوری صندوق ذخیره
مجاوری در ادامه، موفقیت آینده صندوق را در گرو اجرای واقعی اصلاحات بنیادین میداند و بر چندین محور کلیدی تاکید میکند: یکی از اصلیترین آسیبهای فعلی صندوق، طی چند سال گذشته ورود افراد غیرمتخصص وغیر مرتبط به حوزههای مدیریت شرکت ها و جابجاییهای سریع و متعدد بوده که به بیثباتی در برنامهریزی منجر شده است.
مجاوری تصریح میکند: «اینکه فرهنگیان باید در این مرکز اقتصادی فعال باشند نکته مهمی است چرا باید غیر فرهنگی غیر متخصص متعهد ورود نماید، اما قبل از ورود هر فرد، باید ارزیابی تخصصی و حرفهای صورت گیرد. در دنیای صنعت شرکتهای موفق با مدیران حرفهای به سکوی اول صنایع میرسند.»
وی خواستار غربالگری تخصصی و فنی نیروی انسانی با قدرت و سرعت در تمام شرکتهای تابعه، به دور از نگاههای فردی، حزبی و سیاسی شد. یکی از راههای اصلاح ساختار "در آمد –هزینه "تعدیل نیروهای مازاد وغیر کار آمد است.
به گفته او بیاعتمادی ناشی از پروندههای پرحاشیه گذشته، یک چالش جدی است. این تحلیلگر معتقد است مدیران صندوق باید قدرت پاسخدهی شفاف و دقیق به سوالات و ابهامات فرهنگیان عضو را داشته باشند. سوالاتی از قبیل اینکه: «تاکنون این صندوق از محل پولی که دریافت نموده است، با این تورم و گرانی، چه سودی به فرهنگیان داده است؟ خیلی شفاف تراز مالی دریافت –پرداخت را ارائه نمایند.»
وی بر لزوم ارائه گزارشهای دقیق سالیانه، نظارت چندلایه و حسابرسیهای دقیق داخلی و رسمی تاکید دارد.
مدیرکل پیشین برنامه و بودجه ،حوزه منابع انسانی و اقتصادی وزارت آموزش و پرورش اظهار میکند که یکی از اقدامات فوری برای افزایش اعتماد، محاسبه دقیق ارزش مالکانه سهام هر عضو و اطلاعرسانی شفاف آن است. در ادامه، پیگیری جدی ورود شرکتها به بورس میتواند ضمن شفافسازی، ارزش دارایی فرهنگیان را به روز کرده و انگیزه اعضای جدیدالاستخدام را نیز افزایش دهد واز ورود برخی افراد غیر عضو به سیاستگذاری و برنامه ریزی این سازمان جلوگیری شود .
راهکارهای پیشنهادی برای تقویت صندوق ذخیره فرهنگیان

این کارشناس و تحلیلگر آموزشی-مالی، مجموعهای از راهکارهای عملیاتی را به منظور تضمین موفقیت آتی صندوق ذخیره فرهنگیان به شرح زیر ارائه میدهد:
اخذ مصوبات قانونی ویژه: ایجاد یک مزیت رقابتی برای شرکتهای زیرمجموعه صندوق جهت ورود به بازار بزرگ مدارس و فرهنگیان از طریق مصوبات حکومتی، دولتی و مجلسی همچون ارتش و برخی دستگاهها و نهادهای دیگر کشور ، این امر میتواند به عنوان جبرانی برای سالها تبعیض در حقوق و مزایای معلمان و نگاه ویژه مسئولین تلقی شود.
قطع دخالتهای غیرمرتبط: جلوگیری از ورود و خروج افراد، احزاب و گروههای سیاسی و تاکید بر اداره هلدینگ صرفاً بر اساس قانون تجارت، تا از کند شدن فرآیند تصمیمگیریها جلوگیری شود. صندوق ذخیره اداره اشتغال و بکار گیری افراد خاص سفارشی نیست یک مرکز اقتصادی وابسته به سرمایه گذاری فرهنگیان است و بس .
سرمایهگذاری هوشمندانه و مدیریت ریسک: اولویتدهی به فعالیتهای پایدار و کمریسک مانند انرژیهای نو، مسکن، بیمه، فناوریهای نوین، هوش مصنوعی در بازارهای منطقه ای و داخلی و صنایع و تجهیزات مورد نیاز آموزش و پرورش، همراه با استقرار یک مدیریت ریسک قوی در تحلیل هزینه و فایده در بازارهای متغیر.
بازنگری در اساسنامه: اصلاح اساسنامه با سه رویکرد اصلی: سوددهی دورهای و سالیانه، برنامهریزی برای آینده اقتصادی شرکت، و محاسبه دقیق ارزش داراییها به نفع سهامداران و توجه ویژه معیشتی –مسکن –درمانی -رفاهی فرهنگیان عضو در این سرمایه گذاری .
ورود قانونی تمام شرکت های صندوق در تامین نیازها و ارا ئه خدمات آموزش وپرورش :
همکاری صندوق ذخیره فرهنگیان در همه امور مربوط به دستگاه عظیم تعلیم و تربیت و فرهنگیان عضو میتواند بار سنگینی را از دوش دولت بردارد و تمام توجه خود را به بحث اصلاح ساختار نظام پرداخت حقوق و مزایای خاص فرهنگیان نماید. چرا نباید شرکت های متعلق به فرهنگیان همچون سایر سازمانها و دستگاهها در خود آموزش و پرورش و برای فرهنگیان دخالت داشته باشند؟ چرا با وجود بسیاری از شرکت های خدماتی تولیدی آموزش و پرورش موظف به استفاده از سایر ظرفیتهای خارج از سیستم شده است؟
آیا نمی توان با یک بررسی ساده و پیگیری قانونی که ده سال است بیان می شود از دولت، مجلس و حتی با توجه به علاقه و تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) برای بهبود وضعیت فرهنگیان در استفاده از این ظرفیت فعال اقتصادی کشور گرفت؟
در پایان، مجاوری بار دیگر تاکید میکند: «تقویت و ادامه فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان، یک ضرورت استراتژیک برای فرهنگیان عضو و کمک به نظام آموزشی کشور در تامین نیازها وخدمات گسترده است. این هلدینگ نه تنها میتواند با ایجاد درآمد مکمل، بحران معیشتی معلمان را کاهش دهد، بلکه با تقویت جایگاه اجتماعی آنان، به استقلال مالی نسبی آموزش و پرورش از بودجههای محدود دولتی نیز کمک شایانی خواهد کرد که البته شرط اصلی تحقق این اهداف، حرکت بر مدار شفافیت، اعتمادسازی و مدیریت کاملاً حرفهای و تخصصی است و دولت، مجلس و دستگاههای نظارتی موظفند با حمایت قانونی، راه را برای فعالیتهای مافیایی و تخریبی در این صندوق کاملاً خصوصی فرهنگیان برای همیشه مسدود کنند.
آخرین نکته مدیریتی: از فروش دارائی های خود پرهیز کنید، خام فروشی نکنید، به شرکت ها ارزش بدهید و سپس با مدیریت مالی و سرمایه گذاری دقیق تبادل سرمایه نمائید. اجازه ندهید شرکت ها را با مدیریت ناسالم تضعیف و تخریب کنند وسپس شما با پاک کردن صورت مسئله به فکر فروش سرمایه ملی فرهنگیان شوید .