۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
تعداد بازدید: ۳۷۲۳۶۷
سِرُم دوباره کمیاب شده است. سخنگوی گمرک می‌گوید ۱۳۰۰ تن سرم هفته گذشته از گمرک ترخیص شده، اما داروخانه‌ها یا سرم ندارند و یا می‌گویند سرم سهمیه‌بندی شده و تعداد محدودی سرم دارند. آیا سرم‌های ترخیص شده از گمرک هنوز به داروخانه‌ها نرسیده است؟
کد خبر: ۴۱۵۹

پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛

مراجعه به داروخانه‌ها برای خرید سرم بی‌نتیجه است. برخی از داروخانه‌ها سرم ندارند. برخی دیگر هم می‌گویند سهمیه‌شان محدود است و زود تمام می‌شود. مشکل کمبود سرم از نیمه دوم مهر قرار بود حل شود. قرار بود این سرم‌ها از کشور ترکیه وارد ایران شود.

سرنوشت نامعلوم ۱۳۰۰ تن سِرُم/ چرا داروخانه‌ها سرم ندارند؟

سید روح‌الله لطیفی  توضیح داد: به طور کلی در زمان کمبودها ۱۳۰۰ تن سرم وارد کشور شد. ۲۵۰ تن آن در گمرک جنوب کشور مانده بود که هفته گذشته، این سرم‌ها با تائیدیه وزارت بهداشت و بخشی با ورود مقام قضایی در استان هرمزگان و پیگیری گمرک ترخیص شدند.

لطیفی تاکید می‌کند که کلیه سرم‌های دپو شده در گمرک هفته گذشته ترخیص شده است.اما چرا این سرم‌ها هنوز به داروخانه‌ها نرسیده است؟ لطیفی می‌گوید این مشکل به نظام توزیع مربوط می‌شود. به‌عنوان مثال در سال‌های اخیر مواد اولیه صنعت غذا مانند روغن یا نهاده دامی به اندازه کافی وارد شده است اما اختلال در نظام توزیع باعث می‌شود کالا به موقع به دست مردم نرسد.

گمرک مقصر عدم ترخیص سرم نیست

این مقام مسئول گفت: در یک سال گذشته اقلامی مانند سرم با حداقل اسناد یا حمل بار ترخیص شده است. در واقع اگر در حمل بار یک سره نماینده وزارت بهداشت در گمرکات کالا را تائید می‌کردند کمتر از یک ساعت سرم ترخیص می‌شد.

او ادامه داد: در برخی مواقع به دلیل حساسیت در واردات سرم باید این کالا آنالیز بیشتری می‌شد و در برخی اوقات نیز این حساسیت‌ها سلیقه‌ای بود که گمرک مقصر نیست.

لطیفی گفت: در سال‌های گذشته، کشور نیاز به واردات سرم نداشته است و تولید داخل کفاف تقاضا را می‌داد. اما در موج پنجم کرونا تقاضا افزایش پیدا کرد و میزان عرضه و تقاضا همخوانی نداشت و بخشی وارد شد./ایسنا.

برچسب ها: داروخانه سرم قیمت دارو کمبود سرم تزریقی
ارسال نظر
آخرین اخبار