۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
تعداد بازدید: ۱۶۰۷۱۶۴
سمیعی زفرقندی گفت: امیدوارم مسئولین جدید اقتصادی کشور با توجه به وضعیت فعلی، بدون اینکه منتظر نتیجه مذاکرات باشند، هر چه زودتر نسبت به حذف قیمت‌های متنوع در بازار ارز و واحد و واقعی کردن قیمت ارز اقدام کنند.
کد خبر: ۴۳۲۲

علی اصغر سمیعی زفرقندی؛ کارشناس اقتصادی و عضو هیات موسس کانون صرافان کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی خطوط در رابطه با علل نوسانات اخیر در حوزه بازار ارز و تاثیر مذاکرات بر آن گفت: به طور کلی بازار ارز و طلا در همه دنیا همراه نوسانات و تلاطمات است، که عموما هم ساختگی است، یعنی عده‌ای سودجو دور هم جمع می‌شوند و کارتل‌ها و تراست‌هایی را تشکیل می‌دهند و آنگاه به دنبال بهانه‌هایی می‌گردند که بتوانند به مقصود خود برسند.
وی تشریح کرد: اعتصاب کارگران فلان معدن کوچک طلا، می‌تواند دلیلی برای تلاطم رو به بالای اونس در بورس جهانی شود، یا کاهش یک چهارم درصدی بهره برای فلان ارز می‌تواند، بهانه‌ای برای نوسان رو به پائین آن در بازار‌های بین المللی شود.

سمیعی افزود: به طور مثال اگر بخواهند با قیمت ارز در ایران بازی کنند، بهانه‌هایی مثل مذاکره، توافق یا عدم توافق، حتی صحبت‌هایی که سیاستمداران در مجلس یا در دولت میزنند، یا حتی سخنرانی‌های ائمه جمعه، یک تظاهرات یا اجتماع ساده، یا آزاد شدن مقداری از پول ایران که قبلاً بلوکه شده، یا حتی یک زلزله که امری مربوط به طبیعت است، این‌ها همه می‌تواند باعث نوسان در بازار شود.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: تمامی کار‌های مذکور را سودجویان انجام می‌دهند و دست اندرکاران بازار، آن را امری طبیعی و معمولی می‌دانند، نوسان گیر برای این که بتواند به این صورت نوسان گیری کند و برای خود سود حاصل کند، وظیفه خود می‌داند که دائم بهانه‌هایی برای ایجاد تلاطم در بازار پیدا کند، و اگر بتواند حتی بهانه را ایجاد کند، اینکه اینکار‌ها شرعاً و اخلاقا پسندیده است یا نیست محل بحث ما نیست.

مذاکرات وین؛ بهانه‌ای برای ایجاد تلاطمات ارزی است/ کوتاهی بانک مرکزی در تنظیم بازار

عضو هیات موسس کانون صرافان کشور با بیان اینکه چگونه می‌شود با این معضل برخورد کرد، گفت: برخی فکر می‌کنند با دستگیری چند دلال یا فعال بازار می‌شود مشکل را حل کرد، برخی هم عقیده دارند که با نصیحت می‌شود آن‌ها را از این فکر بازداشت و باعث عدم فعالیت آن‌ها در این زمینه شد، ولی ثابت شده است که این اهرم‌ها کارساز نخواهند بود.

مسئولین جدیدمنتظرنتیجه مذاکرات نباشند/هرچه زودترازتخریب اقتصادکشورتوسط آگاهان مخاصمه گرجلوگیری کنند!

 

وی تاکید کرد: در قانون، بانک مرکزی مسئولیت و اختیاری برای مقابله با این معضل وجود دارد و یکی از دو وظیفه اصلی برای همه بانک‌های مرکزی در دنیا مقابله با نوسانات مخرب در بازار است، ولی نکته اینجاست که چگونه یک بانک مرکزی می‌تواند بهتر به این وظیفه خود عمل کند؟
این کارشناس اقتصادی افزود: قیمت ارز یا هر کالائی، واقعی و واحد باشد به راحتی می‌شود جلوی نوسانات و تلاطمات را گرفت و دیگر هیچ دلالی، شرکت یا حتی ارگان یا بالاتر از آن دولت نمی‌تواند در آن تزلزل ایجاد کند و چنانچه در مقطعی، افرادی قصد تلاطم در بازار را داشته باشند این بانک مرکزی است که با سرانگشت تدبیر شاهین ترازو را متعادل نگاه دارد و با تزریق صحیح و مثبت و منفی در بازار دخالت می‌کند، ولی همان طور که گفتم شرط اصلی آن، واقعی و واحد بودن قیمت است و گر نه اگر در دو کفه ترازو اختلاف جدی باشد دیگر ترازو دار نمی‌تواند با انگشت ترازو را متعادل نگاه دارد.

سمیعی خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولین جدید اقتصادی کشور با توجه به وضعیت فعلی، بدون اینکه منتظر نتیجه مذاکرات باشند، هر چه زودتر نسبت به حذف قیمت‌های متنوع در بازار ارز و واحد و واقعی کردن قیمت ارز با درایت و تسلط به اداره بازار پرداخته و از تخریب بیشتر اقتصاد کشور توسط ناآگاهان سود جو و آگاهان مخاصمه گر جلوگیری کنند.
انتهای پیام/

برچسب ها: دلال ارز نوسانات ارزی بازار ارز
ارسال نظر
آخرین اخبار