۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
تعداد بازدید: ۳۱۷۴۳۴
خلاقیت اصل مهم و غیرقابل اغماض در فرآیند پژوهش است که با هر برداشتی از اوضاع کشور باید آن را مورد توجه قرار دهیم.
کد خبر: ۴۴۱۷

 

پژوهش بدون خلاقیت ، تقلید است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط موسی نجفی امروز، ۲۱ آذرماه در مراسم گرامی‌داشت هفته پژوهش که در پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با اشاره به دو تفکر مهمی که در مورد ایران وجود دارد، ادامه داد: ما در کشورمان دو تفکر داریم که هر کدام از این دو تفکر قابل احترام هستند. تفکر اول؛ کشور را در حال انحطاط می‌بیند و معتقد است ایران در ۵۰ سال گذشته، نه تنها جلو نرفته که بلکه عقب هم رفته است. دلایلی هم دارند که ممکن است سیاسی، اقتصادی، نظامی و ... باشد. تفکر دیگر؛ برخلاف آن می‌گوید که کشور رو به تکامل است و استقلالی که در سال ۵۷ با انقلاب اسلامی کلید خورد، رشد خودش را کرده و به دوره تمدنی رسیده است.

نجفی افزود: اگر بخواهیم تاریخ علم ایران را به صورت یک منحنی رسم کنیم، این منحنی با منحنی تاریخ علم اروپا متفاوت است. ما مانند اروپا عصر باستان، قرون وسطی و عصر جدید، نداریم. شاید محور ما، محوری پنج درجه‌ای شود که دارای سه اعتلا و دو انحطاط باشد. یکی از دوره‌های انحطاط که همان دوره مغولی است. بسیاری از بزرگان ما در دوره انحطاط بودند و با ابتکارات خود، اعتلای دوره بعدی را همین فرهنگ‌سازان رقم زدند و نگذاشتند شیرازه جامعه از هم گسیخته شود. همان‌ها مغول‌ها را تربیت کرده و از آن قوم مهاجم، مردمان متمدن و سازنده ساختند.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با ذکر این نکته که خود را جزو گروه فکری دوم می‌داند، گفت: با توجه به تاریخ ایران در دوره مشروطه، قاجار و پهلوی، فکر می‌کنم که ایران از نظر استقلال به جایگاهی رسیده که این استقلال را در گذشته نداشته است.

وی با بیان این‌که عنصر ابتکار و نوآوری مهم‌ترین اصل تمدن است و همچنین یکی از عناصر پژوهش هم خلاقیت است، تصریح کرد: اگر پژوهش، خلاقیت نداشته باشد، پژوهش نیست تقلید است. اگر تعلق ما به گروه فکری دسته اول است؛ فرهنگ جای خودش را دارد و خلاقیت را برای احیای اعتلا در سال‌های بعد نیاز داریم و اگر متعلق به تفکر دوم هستیم که برای پژوهش نیاز به خلاقیت داریم.

نجفی با اشاره به اهمیت نسل جوان، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم نسل بعد محقق و مبتکر شوند، باید از نوجوانی برای آن‌ها فکری کنیم. از مدارس علوم انسانی تهران جمعی را جمع کنیم و دانش‌آموزان دبیرستانی یک مجله علوم انسانی را تهیه کنند و به آن‌ها امکانات بدهیم و این مجله در دبیرستان‌ها برای نسل جوان توزیع شود.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان این‌که دو عنصر «زمان» و «ابتکار و نوآوری» عناصر مهم پژوهش هستند، گفت: پژوهش باید به زمان خود توجه داشته باشد، مسئله‌ای از مسائل حال را حل کند و افق آینده را ترسیم کند.  

وی با نام بردن چند نفر از اساتید خود، یاد و خاطره ایشان را در هفته پژوهش گرامی داشت. /ایسنا

برچسب ها: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هفته پژوهش هفته پژوهش 1400
ارسال نظر
آخرین اخبار