۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
تعداد بازدید: ۲۱۴۸۲۰
ضرورت استفاده فناوری در حوزه سلامت؛
با توجه به مزایای پرشمار فناوری پزشکی از راه دور، امروزه استفاده از این فناوری به یک ضرورت در حوزه سلامت تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۴۳۹

به گزارش پایگاه خبری تحیلی خطوط، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تجهیزات خودکار آماده ‎سازی نمونه ‏های آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و قراردادن آنها روی صفحه شیشه‌ای آزمایشگاه‌ها توسط پویشگر دیجیتال انجام می‌شود. ذخیره‏‌سازی و ارسال تصاویر که در بستر فناوری ابری است، پیشنهاد شده است.

سامانه‌های هوشمند نرم ‏افزاری

این طرح، همچنین شامل سامانه ‏های هوشمند نرم ‏افزاری برای بهبود تصاویر، سامانه‌‏های توصیه‌گر پزشکی  مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتم‏ های یادگیری ماشینی، وب‌گاه و  زیرساخت مدیریت تصویر با کاربران مختلف است.

کاربران متعددی اعم از تکنیسین فنی آزمایشگاه، پزشک پاتولوژیست، پزشک معالج و بیمار، انجمن‌‏های تبادل دانش می توانند از این سامانه استفاده کنند.

سامانه‌ای که دارای قابلیت‌های متعددی مانند اشتراک تصاویر در کاربردهای آکادمیک و آموزشی، تشکیل مراکز داده با قابلیت داده‏ کاوی و تجزیه و تحلیل داده، عرضه خدمات به سیاستگذاران و فعالین بخش سلامت، تجاری ‏سازی و فروش داده به مراکز پژوهشی داخلی و خارجی برای استفاده در زمینه علوم داده و سایر زمینه‏های تحقیقاتی نیز به شمار می‌رود.

بخش ‌های مختلف این سامانه فازبندی شده و بر اساس تامین مالی صورت گرفته، فازهای مختلف به ترتیب اولویت مورد تحقیق توسعه قرار گرفته یا اجرایی می‏ شوند.

آسیب کم‌تر در زمانی کوتاه

در روند سنتی، هنگامی که بیمار به پاتولوژیست ارجاع می ‏شود، دنباله ای از اقدامات شامل نمونه ‏برداری از بیمار و استخراج بافت، آماده‏ سازی نمونه و قرار دادن آن روی اسلاید آغاز شده و در نهایت بررسی نمونه توسط پاتولوژیست و با استفاده از میکروسکوپ سنتی صورت می‏ گیرد.

در صورتی که پاتولوژیست در تشخیص با مشکل روبرو شود، با سایر همکارانش که ممکن است در یک آزمایشگاه یا شهر دیگر باشند مشورت می‏ کند. این مشورت مستلزم بسته ‏بندی، برچسب‏ گذاری و ارسال نمونه به محل استقرار متخصص دوم است.

از آنجا که تحویل سالم نمونه از اهمیت بسیاری در صحت تشخیص برخوردار است، بسته بندی و انتقال آن بسیار هزینه ‏بر خواهد بود. ضمن اینکه کل این فرایند ممکن است چند روز تا هفته طول بکشد. اگرچه با بسته ‏بندی دقیق، احتمال آسیب به اسلایدها کم می ‏شود اما کاملا ناممکن نخواهد بود.

در چنین سیستمی، جستجو و بازیابیی اسلایدها، تصاویر و اطلاعات مربوط به پرونده در بایگانی بیمارستان ‏ها برای پاتولوژیست بسیار دشوار است. علاوه بر این، دقت تشخیص به شرایط جسمی پاتولوژیست از لحاظ خستگی، وابسته بوده و ممکن است نتایج به دلایل خطای انسانی تحت تاثیر قرار گیرند.

رفع اشکالات سیستم فعلی پاتولوژی

این طرح با معرفی یک سامانه یکپارچه از دستگاه ‏های خودکار آماده ‎سازی نمونه ‏های پاتولوژی و قراردادن آنها روی لام تا پویش لام‏ ها توسط پویشگر دیجیتال لام، ذخیره ‏سازی و ارسال تصاویر در بستر فناوری ابری، بسیاری از نقائص اشاره شده را برطرف می‏ کند.

راه ‏اندازی چنین سامانه ‏هایی موجب توسعه عدالت درمانی در کشور شده، مراجعات بیماران به مراکز استان‏ ها و تهران را به شدت کاهش می ‏دهد. ضمن آن که آرشیوی یکپارچه با قابلیت تشکیل پرونده سلامت و پیگیری روند درمان بیماران، دیتاسنتر و دیتاست‏ های استاندارد جهت استفاده در سیاستگذاری بخش سلامت و مراکز پژوهشی که هم ‏اکنون یکی از مباحث مغفول در کشور است را ایجاد می‏‌کند.

ایجاد چنین بسترهایی فواید پرشماری در راستای افزایش دقت و سرعت تشخیص و کاهش هزینه‌‏های درمانی درمان بیماران علی الخصوص بیماران مبتلا به سرطان خواهد داشت. همچنین رصد روند کلان درمانی و قابلیت تهیه انواع گزارش ‏ها به صورت دقیق و برخط از دیگر دستاوردهای قابل ذکر برای این سامانه‏ یکپارچه است.

برچسب ها: فناوری پزشکی هوش مصنوعی
ارسال نظر
آخرین اخبار