به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط مرتضی شکوهی مدیر کل سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، درباره جهش تحصیلی دانش آموزان اظهار کرد: دانش آموزان در هر دوره تحصیلی یک بار، امکان جهش را به پایه تحصیلی بالاتر دارد، موضوع جهش تحصیلی در آموزش و پرورش مخالفان و موافقانی دارند، موافقان این طرح بر این باورند که دانش آموزان دارای استعدادهای متفاوت هستند و بعضی از آنها از تواناییها و استعدادهایی برخوردارند که لازم است است نسبت به دانش آموزان دیگر دوران تحصیلی کوتاه تری داشته باشند، بنابراین اگر دانش آموز از استعداد برتر و سطح هوش بالاتری نسبت به دانش آموزان دیگر دارد درست نیست که همانند دانش آموزان دیگر سنجیده شود به دلیل اینکه این دانش آموزان در ابعاد مختلفی دارای استعداد و توانمندی برتری هستند.
وی ادامه داد: آسیبهای جهش تحصیلی از زمانی شکل میگیرد که خانوادهها تفاوت کوچکی در فرزندان خود مشاهده میکنند و بر این باورند که فرزندشان دارای استعداد و توانایی برتری نسبت به هم سن و سالان خود است بنابراین سعی میکنند شرایط جهش تحصیلی را برای آنها فراهم کنند.
مدیر کل سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: هنگامی که موضوع جهش را به شکل دقیق مورد بررسی قرار دهیم، بسیاری از دانش آموزانی که والدین آنها اصرار بر جهش تحصیلی دارند، شرایط جهش تحصیلی را در زمینه هوشی و در زمینه روانی و جسمی ندارند، و با اصرار خانوادهها به ویژه در دوره ابتدایی و متوسطه اول مجبور به جهش تحصیلی میشوند. والدین باید توجه داشته باشند که اصرار به جهش تحصیلی دانش آموز بدون اطلاع از زوایا و جوانب آن، بعد از جهش در پایه تحصیلی مد نظر در پایههای بالاتر دچار مشکلات و آسیبهای ذهنی و روحی میشود.
شکوهی گفت: هر سال تحصیلی برای دانش آموز دارای فرصتهای و موقعیتهای یادگیری است، هنگامی که دانش آموز آن فرصت و موقعیت را از دست میدهد بخشی از یادگیریها در بعد شناختی، روانی، عاطفی و مهارتی که باید به دست آورد را نمیآموزد و فقط دانش و معلومات او با رفتن به پایه تحصیلی بالاتر افزایش مییابد و ابعاد دیگر که در فرایند رشد و پیشرفت دانش آموزان موثر است با جهش تحصیلی مورد غفلت واقع میشود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از آسیبهای جهش تحصیلی برای دانش آموزان ایجاد حس تکبر نسبت به سایر دانش آموزان است که در تعامل و ارتباط با سایر دانش آموزان آسیب وارد میکند.
مدیر کل سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره دانش آموزان واجد شرایط جهش تحصیلی اظهار کرد: موضوع جهش تحصیلی برای دانش آموزانی که از سطح هوشی بسیار بالاتری برخوردار هستند و آزمونهای استعداد یابی و هوش هم این مورد را تایید میکنند و استعداد و تواناییهای آنها در ابعاد و فرصتهای مختلف به اثبات رسیده است، جهش تحصیلی برای این گروه از دانش آموزان مناسب است.
وی گفت: فرهنگ خانواده، شناخت و اگاهی والدین و آسیبهای جهش تحصیلی از مواردی هستند که خانواده و دانش آموزان قبل از اجرای تصمیم جهش تحصیلی باید به آنها اگاهی کافی داشته باشند.
شکوهی افزود: باید توجه داشته باشیم که جهش تحصیلی همیشه آثار مثبتی به همراه ندارد به دلیل اینکه ممکن است اگر دانش آموز به طور معمول پایههای تحصیلی را ادامه دهد، در رقابت با دانش آموزان دیگر ممتاز دیده شود، اما اگر همین دانش آموز با جهش تحصیلی به پایه بالاتر برود، دچار ضعف و نقص در تحصیلی و یادگیری شود. / باشگاه خبرنگاران جوان