۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
تعداد بازدید: ۱۲۹۱۳۸
کمتر از چهاردقیقه به ساعت ۵:۳۰ روز جمعه پنجم دی ماه سال ۱۳۸۲ مانده بود که لرزه‌ای چند ثانیه‌ای با قدرت ۶.۶ ریشتر خواب خوش بم و روستاهای اطرافش را به هم ریخت.
کد خبر: ۵۳۷۰

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، کمتر از چهاردقیقه به ساعت ۵:۳۰ روز جمعه پنجم دی ماه سال ۱۳۸۲ مانده بود که لرزه‌ای چند ثانیه‌ای با قدرت ۶.۶ ریشتر خواب خوش بم و روستاهای اطرافش را به هم ریخت. شهر زودتر از آنچه که می‌توان تصور کرد به تلی از خاک بدل شد و از شکوه ارگ دو هزارساله‌اش نیز جز خروارها خاک چیزی برجای نگذاشت.

پیش از این حادثه شهر بم ۹۹٬۰۰۰ جمعیت داشت که در جریان زمین‌لرزه فقط یک سوم از آنان زنده ماندند ولی بر پایه آمار رسمی این زمین‌لرزه ۲۶٬۲۷۱ کشته، ۳۰ هزار مجروح و بیش از ده هزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت. این درحالی است که شمار واقعی قربانیان به مراتب بیش از میزان اعلام شده بود.

در این حادثه تلخ، ایرج بسطامی خوانندهٔ ایرانی درگذشت.

وی که در اواخر عمر به زادگاهش بم بازگشته بود و در خانهٔ کاه‌گلی پدرش زندگی می‌کرد، در پنجم دی ۱۳۸۲ در پی زمین‌لرزه بم زیر آوار ماند. به این ترتیب، او و خانواده برادرش (به جز خاطره، دختر برادر ایرج) درگذشتند

زمین‌لرزه بم پرتلفات‌ترین زلزله قرن اخیر در کشور ما بوده است. به همین خاطر روز پنج دی و سالروز زلزله بم "روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" در تقویم نام گرفت.

 
برچسب ها: زلزله بم ایرج بسطامی استان کرمان
ارسال نظر
آخرین اخبار