۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
تعداد بازدید: ۱۴۳۵۶۶
علت اختلال شدید اینستاگرام چیست؟ آیا ماجرای طرح صیانت در حال اجرا شدن است و اینستاگرام فیلتر شده است؟
کد خبر: ۵۵۲۷

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، اخیرا سامانه رصد اختلالات اینترنت کشور، رادار ابر آروان نشان داده که در برخی شبکه‌های اجتماعی من جمله اینستاگرام اختلالاتی بوجود آمده است اما ماجرا چیست؟

ظاهرا بسیاری از مشترکان همراه اول و ایرانسل در اکثر نقاط کشور و شهرستان‌ها با مشکل ورود به پلتفرم اینستاگرام مواجه هستند. داده‌های سامانه ابر آروان اختلال گسترده ای را نشان می‌دهند.

علت اختلال شدید اینستاگرام چیست؟

برخی از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام اظهار نموده‌اند که قادر به آپلود عکس و فیلم نیستند و عده‌ای نیز گمان می‌کنند این اختلال اینستاگرام نشانه‌ای اولیه برای فیلترینگ دائمی آن است. پیش‌تر نیز زمزمه‌هایی در خصوص فیلترینگ این شبکه اجتماعی بود.

سامانه ابر آروان به عنوان منبعی مستقل و در راستای شفافیت هر چه بیشتر اطلاعات اینترنتی کشور، اطلاعاتی در خصوص شبکه ارتباطات ایران و زیرساخت‌های برخط آن در اختیار کاربران می‌گذارد. اطلاعات این رادار حاکی از وجود اختلال در ۱۳ دیتاسنتر پرترافیک نظیر آسیاتک، ایرانسل، همراه اول، های وب، رسپینا، افرانت و مبین نت در شهرهایی همچون تهران و مشهد و اصفهان است.

مطابق آخرین گزارشات منتشر شده توسط این سامانه، بیشترین پلتفرمی که درگیر این اختلال بوده، اینستاگرام بوده است.

یکی از کارشناسان فناوری اطلاعات در خصوص اختلال سراسری اینستاگرام گفته است:

طی چندین ماه گذشته به علت تغییر نام فیسبوک به متا و تغییر کاربری این پلتفرم، چالش‌ها و بحران‌های زیادی رخ داده است. در واقع افزایش ترافیک منجر به بروز اختلال می‌شود.

سینا تفنگچی در ادامه در مورد فیلتر اینستاگرام گفته:

بروز چنین اختلالاتی را نمی‌توان به ایجاد شبکه ملی ارتباطات و یا فیلترینگ مربوط دانست. اختلالات اینستاگرام دووجهی است؛ یک وجه آن زیرساخت‌های پلتفرم متا و جنبه دیگر آن کاهش پهنای باند اینترنت بین المللی است.

ایشان معتقد است که کاهش سرعت اینترنت بین المللی تاثیر بسزایی روی لود شدن این شبکه اجتماعی داشته و با رفع کمبودهای ظرفیت پهنای باند ماجرا تا حدودی ختم به خیر می‌شود. به گفته تفنگچی:

با توجه به اینکه اجرای طرح صیانت از کاربران به تعویق افتاده است و وزیر ارتباطات به تازگی فعالیت خود را در پیامرسان‌ها آغاز کرده، به نظر نمی‌رسد دولت در صدد فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی باشد./گجت نیوز

 

برچسب ها: اینستاکرام شبکه های اجتماعی فیلترینگ
ارسال نظر
آخرین اخبار