۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
تعداد بازدید: ۱۷۹۳۳۲
عزاداري حسيني، يکي از بزرگ‌ترين ميراث‌هاي معنوي است که از اهل‌البيت عليهم‌السلام براي زنده نگهداشتن اسلام در اختيار ما قرار دارد. منظور از «ما» هرچند شيعيان است ولي اکنون به برکت وسائل ارتباط جمعي پيشرفته، اين ميراث بسيار فراگير شده و بسياري از برادران و خواهران اهل سنت و پيروان اديان ديگر و حتي افراد و جمعيت‌هائي خارج از اديان توحيدي نيز براي امام حسين احترام خاص قائلند.
کد خبر: ۵۷۱۳

رعایت چند الزام در مراسمات عزای حسینی

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

بسم‌الله الرحمن الرحيم
عزاداري حسيني، يکي از بزرگ‌ترين ميراث‌هاي معنوي است که از اهل‌البيت عليهم‌السلام براي زنده نگهداشتن اسلام در اختيار ما قرار دارد. منظور از «ما» هرچند شيعيان است ولي اکنون به برکت وسائل ارتباط جمعي پيشرفته، اين ميراث بسيار فراگير شده و بسياري از برادران و خواهران اهل سنت و پيروان اديان ديگر و حتي افراد و جمعيت‌هائي خارج از اديان توحيدي نيز براي امام حسين احترام خاص قائلند و در زمينه زنده نگهداشتن حماسه عاشورا و نهضت کربلا با ما هم‌عقيده هستند.
اين فراگير شدن، وظيفه ما به ويژه ما ايرانيان، که بزرگ‌ترين جمعيت شيعيان هستيم، را سنگين‌تر مي‌کند. براي انجام دقيق اين وظيفه، بايد به الزاماتي ملتزم باشيم که مهم‌ترين آنها را در اينجا برمي‌شمريم.

1- محتواي عزاداري‌ها بايد آکنده از مهر و محبت و ترويج‌کننده وحدت امت اسلامي باشد. امام حسين عليه‌السلام در خطبه‌هائي که از مدينه تا مکه و از مکه تا کربلا خواندند همواره از تعبير پرمعنا و جهت‌دهنده «سيرة جدي» استفاده کردند که دربرگيرنده «امت اسلامي» است نه فقط بخشي از آن. بنابراين با اقتدا به پيشواي نهضت عاشورا نه‌تنها نبايد در مجالس و محافل عزاداري حسيني سخني در جهت تفرقه گفته شود بلکه گردانندگان اين مجالس و محافل بايد خود را مقيد و موظف به ترويج وحدت بدانند. وحدت را هم بايد اعم از ملي، مذهبي، ديني، قومي و فرامليتي بدانند. حماسه عاشورا بايد منادي وحدت انسان‌ها در برابر ظلم، بي‌عدالتي، تبعيض، نژادپرستي، اشغالگري، ديکتاتوري و فساد باشد.

2- سطح مطالبي که در سخنراني‌ها و مداحي‌ها مطرح مي‌شوند، بايد با اهداف والاي نهضت عاشورا همخواني داشته باشند. در موارد نادري که متأسفانه داراي رسانه‌هاي فراگير نيستند، مطالبي در چنين سطح مطلوب و شايسته‌اي مطرح مي‌شوند ولي آنچه از رسانه ملي پخش و در مراکز مطرح و معروف به مردم عرضه مي‌شود از سطح قابل قبولي برخوردار نيست. از فرصت بسيار مهمي که به برکت پيشرفت وسايل ارتباط‌جمعي در اختيار قرار گرفته و از امکاناتي که به دليل استقرار حکمراني با نام و عنوان اسلام فراهم است، بايد براي ترويج پيام اصلي حماسه عاشورا که آزادگي و مبارزه با ظلم و تبعيض و فساد است استفاده شود و از ارائه مطالب سطحي و حاشيه‌اي و انحرافي به ويژه خرافات پرهيز گردد.

3- ترديدي نيست که قيام امام حسين عليه‌السلام يک نهضت سياسي با هدف حاکم کردن اسلام واقعي و پاکسازي حکمراني موجود از فساد، آلودگي‌هاي اخلاقي، ظلم، ديکتاتوري و بازي‌هاي سياسي با رنگ و لعاب ديني بود. بنابراين، نمي‌توان نقش‌آفرينان در محافل و مجالس عزاداري حسيني را از مطرح کردن مطالب سياسي منع کرد ولي بايد ميان «سياست» و «سياست‌ بازي» تفاوت قائل شد. مجالس عزاداري حسيني نبايد به سياست‌بازي آلوده باشند که متأسفانه تعدادي از آنها آلوده هستند و هوس تعيين رئيس ‌جمهور مي‌کنند و به تکفير اين و آن و تنزيه افراد مورد نظر خودشان مي‌پردازند و براي تبديل کردن نظام جمهوري اسلامي به «جمهوري مداحان» احساس تکليف مي‌کنند! اين، يک خطر بزرگ براي کشور و يک آفت بزرگ‌تر براي محافل عزاداري حسيني است که بايد با سرعت و قاطعيت متوقفش کرد.

4- يک الزام هم اينست که هرگز به خاطر برگزاري مراسم عزاداري حسيني مزاحم مردم نشويم. تنظيم ساعات برگزاري مجالس، رعايت حال همسايه‌ها، مريض‌ها، رفت و آمدها و ساير امور زندگي عموم، يک فرهنگ است که باعث جذب افراد ناآشنا با نهضت عاشورا مي‌شود در حالي که رعايت نکردن اين امور به ويژه برپا کردن خيمه‌ها و موکب‌هاي خياباني براي دادن شربت‌ و چاي به مردم به دليل ترافيک و بي‌نظمي‌هائي که ايجاد مي‌کند موجب ناراحتي و دور ساختن افراد از اين فرهنگ مي‌شود و البته خاصيتي هم ندارد.

5- حفاظت از ثروت‌هاي عمومي و پرهيز از اتلاف آنها به بهانه برگزاري مجالس عزاداري ازجمله الزامات است. در شرايطي که کشور دچار کمبود برق است، ادامه دادن مراسم عزاداري تا ساعات بعد از نيمه‌ شب، موجب اتلاف انرژي و ايجاد مشکل براي کشور است. مي‌توان محافل و مراسم عزاداري را در ساعات اوليه شب و با رعايت صرفه‌جوئي در مصرف برق برگزار کرد تا هم به وظيفه ديني تعظيم شعائر عمل شود و هم از اتلاف ثروت‌هاي عمومي جلوگيري گردد. قطعاً رعايت اين امور به فرهنگي متعالي تبديل مي‌شود که قدرت جذب محافل و مجالس عزاداري حسيني را افزايش مي‌دهد و به ترويج نهضت عاشورا منجر مي‌شود. اين فرهنگ را حاکميت اسلامي بايد به وجود بياورد و براي نهادينه شدن آن در جامعه تلاش کند.

Shamsi:
بگذارید دکتر پزشکیان کارش راشروع کند او هم گفته من خدمتگزار مردم هستم بگذارید خدمت کند
مخالفان که تکلیف آنها مشخص است روستا به روستا میرند و درسایه می‌نشیند به امید روزی که بهانه ای دستشان بیفتد ومردم را علیه رئیس جمهور کفن پوش کنند وشعار مرگ بر منافق و مرگ بر این و۰۰۰۰۰ان بگویند

بگذارید دکتر حواسشان از اطرافیان و نزدیکان غافل نشه که ناآگاهانه در تصمیمات و برنامه‌های دکتر خدشه ای وارد بشه 
بگذارید دکتر ذهن آزادی داشته باشند 
تا همیشه قبل از استراحت شبانه مروری بر پیمانی که با مردم بستند وابروی خودرا گرو گذاشتن داشته باشد تا فردای روز شادی و لبخند رودر چهره ملت ببینند
یک یا علی بلند بگویند 

آقای پزشکیان ما عمیقاً دوستتان داریم برای شما دعا می کنیم به امید خدا موفق باشید 
مولا علی علیه السلام یار و نگهدارتان

برچسب ها: مراسم مراسم عزاداری حسینی
ارسال نظر
آخرین اخبار