۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۵۲۲۰۱۲
کارشناس مسائل بین الملل گفت: علی‌رغم همه فراز و فرود‌ها و چالش‌های موجود، ممکن است احیای برجام در زمستان منعقد و محصول آن بعد‌ها برداشت شود.
کد خبر: ۵۸۲۹

وعده ۱۴۶۰ روزه تحقق برجام/عمر مردم ایران در تحریم و گرانی گذشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، کیومرث یزدان‌پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران گفت: علی‌رغم همه فراز و فرود‌ها و چالش‌های موجود، ممکن است احیای برجام در زمستان منعقد و محصول آن بعد‌ها برداشت شود، حداقل چهار سال زمان لازم است تا طرفین بتوانند طوری توافق کنند که همگی به رضایت حداکثری دست یابند. در نتیجه دستیابی به این اسناد جدید، یک گام اساسی برداشته خواهد شد و آن خروج مذاکرات از بن‌بست فعلی است.

هفتمین دور از مذاکرات پس از وقفه‌ای چندماهه در دولت جدید از هشتم آذرماه آغاز شد و بعد از حدود ۲۰ روز به پایان رسید. تیم ایران در این مذاکرات بر رفع تحریم‌های آمریکا علیه تهران تمرکز دارد. به گفته طرفین مذاکرات، پیشرفت‌هایی حاصل شده و اکنون آن‌ها به دستور کاری برای مذاکرات بعد پیرامون لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای و تعیین متن نهایی توافق رسیده اند.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در حساب کاربری توئیتر خود نوشت و از آغاز دور هشتم مذاکرات وین از ۲۷ دسامبر یعنی  ۶ دی خبر داد.

چشم‌انداز امیدوارکننده مذاکرات/مقامات عربی در حال استقبال از احیای برجام

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران معتقد است مسلما در دور جدید مذاکرات طرفین مقابل از تهران می‌خواهند خواسته‌های حداکثری خود را تعدیل کند تا یک گام اساسی برای خروج مذاکرات از بن‌بست برداشته شود و سپس به سمت انعقاد یک توافق اولیه حرکت کنند. در حال حاضر دیدگاه مثبتی نسبت به احیای برجام شکل گرفته و حتی مقامات عربی که قبلا مدام تلاش می‌کردند آمریکا و اروپا را تحریک به فشار بیشتر علیه ایران کنند، اخیرا در حال استقبال از انعقاد توافق و احیای برجام هستند. این‌ها نشان‌دهنده چشم‌اندازی امیدوارکننده از مذاکرات است. دور جدید مذاکرات می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها اثرات مثبت یا منفی زیادی داشته باشد.

امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه گفت: ایران با حسن نیت و با جدیت و مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم. طرف‌های مقابل تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ده امتیاز بگیرند ایران زیر بار آن نخواهد رفت. سند ما رسیدن به تعهداتی است که همه طرف‌ها در برجام به آن اشاره کردند. این‌که می‌گویند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند می‌گوییم اگر می‌خواهید نگرانی شما برطرف شود تمامی تحریم‌های برجامی باید برطرف شود. هر زمان طرف‌های مقابل اراده جدی خود را نشان دهند روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف‌ها از تعهدات به برجام سخن بگوییم.

یزدان‌پناه با اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات وین، گفت: رزمایش پیامبر اعظم (ص) پاسخی بود به رجزخوانی‌های رژیم صهیونیستی به عنوان تنها بازیگر ناراضی و یک بیمار که علاقه ندارد کشور‌های ۱+۴ و آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای با ایران به توافق برسند. طبیعتا ایران هم نمی‌توانست در برابر تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی دست روی دست بگذارد و رزمایش پیامبر اعظم (ص) را به همین منظور اجرا کرد.

دوشنبه ۲۹ آذر، رزمایش پنج‌روزه سپاه موسوم به «پیامبر اعظم ۱۷» در جنوب کشور آغاز شد. در این رزمایش مشترک که در سواحل استان‌های هرمزگان، بوشهر و بخشی از خوزستان برگزار شد، نیرو‌های دریایی، زمینی و هوافضای سپاه به همراه شماری از یکان‌های بسیج دریایی و رزم زمینی شرکت داشتند.

رزمایش پیامبر اعظم که در تقویم رزمایش‌های سالانه سپاه قرار دارد، امسال دو ماه زودتر از سال گذشته برگزار شد و در اصل واکنشی بود به اظهارات ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر نیاز به حمله نظامی به ایران و اینکه گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران و حتی احیای برجام خالی از فایده است.انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران جوان.

برچسب ها: توافق هسته ای ایران مذاکرات هسته ای
ارسال نظر
آخرین اخبار