۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
تعداد بازدید: ۲۲۴۲۵۵
ماجرا تبدیل به کلاف سردرگمی شده که امید می‌رود با دور جدید انتخابات و تعیین رئیس‌جمهور سرگردانی در مسئله برجام خاتمه پیدا کند.
کد خبر: ۵۹۶۷

ماجرایی که تبدیل به کلاف سردرگمی شده!

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

علی بیگدلی استاد دانشگاه طی یادداشتی با عنوان قطعنامه کم اثر شورای حکام در آرمان ملی نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز قطعنامه‌ای ضدایرانی را به تصویب رساند که بر اساس آن از تهران خواسته شده است همکاری با این نهاد افزایش یابد! واقعیت این است که ۱۸ ماه قبل هم نخستین قطعنامه علیه ما صادر شد و ایران دست به غنی‌سازی ۶۰ درصد بیشتری زد، بنابراین این‌بار هم همان کار را خواهد کرد از این جهت نگرانی از بابت اینکه ایران از ان. پی. تی خارج شود، به هیچ وجه وجود ندارد.

 الان نیز شرایطی است که غربی‌ها مخصوصا آمریکایی‌ها به‌خاطر حساسیت موضوع، خیلی نمی‌خواهند ایران را سر لج بیندازند، چون هم ایران و هم آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات هستند و اقدام مهمی هم صورت نخواهد گرفت یعنی به نظر نمی‌رسد که به شورای امنیت برود که در اینصورت طبیعتا روسیه و چین آن را وتو خواهند کرد. اما آنچه مورد شک و تردید است اینکه مبادا براساس قطعنامه ۲۲۳۱ بخواهند مکانیسم ماشه را فعال کنند که در اینصورت می‌تواند واکنش‌های شدیدتر ایران را به همراه داشته باشد که از جهت موقعیت انتخاباتی به نفع ایران و آمریکا نیست. زیرا اگر مکانیسم ماشه فعال شود، نه وتوی روسیه و نه وتوی چین اهمیتی ندارد. اصلا احتیاجی به وتو کردن و مطرح شدن در شورای امنیت ندارد و براساس همان قطعنامه ۲۲۳۱ دیگر لازم نیست که به شورای امنیت برود و به طور اتوماتیک این کار صورت خواهد گرفت؛ بنابراین به نظر می‌ر‌سد اگرچه این قطعنامه صادر شده یک مقدار حالت سمبلیک دارد و خیلی عوارض خطرناکی نخواهد داشت. ایران هم قبلا دست به غنی سازی بیشتر زده و امیدواریم هر دو طرف سیاست مسالمت آمیز را در پیش بگیرند. واقعیت این است که ما هم بالاخره باید یک روزی سردرگمی آژانس که از بابت مسئله غنی سازی پیش آمده بود را حل کنیم که امید می‌رود در دولت آینده این قضیه حل شود. حل نشدن این قضیه باعث خواهد شد که همچنان وضعیت اقتصادی‌مان در حالت سختی باقی بماند. از طرفی ایران با روسیه و چین هم در شورای حکام بیانیه‌ای صادر کردند که حکایت از این دارد که اگر ایران قرار است به پیشنهاد‌های آژانس توجه کند، کشور‌های غربی مخصوصا سه کشور اروپایی یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان هم باید میزان تحریم‌هایشان را کاهش دهند. ایران حق دارد که این واکنش را از خودش نشان دهد. ماجرا تبدیل به کلاف سردرگمی شده که امید می‌رود با دور جدید انتخابات و تعیین رئیس‌جمهور سرگردانی در مسئله برجام خاتمه پیدا کند.

برچسب ها: اقتصادی ایران علی بیگدلی
ارسال نظر
آخرین اخبار