۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
تعداد بازدید: ۴۶۳۵۴۳
محمدمهدی اسماعیلی در جمع هنرمندان سینما و رسانه مهم‌ترین وظیفه دولت را رفع موانع مشارکت مردم در حوزه فرهنگ، هنر و سینما دانست.
کد خبر: ۶۵۶۲

مهم‌ترین مانع در افزایش مشارکت مردم در هنر و سینما/ دهه هاست این موضوع در کشور وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، وزیر ارشاد دیشب در ضیافت افطاری که با حضور  مدیران و هنرمندان سینما برگزار شد سخنرانی و بر اهمیت مشارکت مردم در حوزه  هنر و سینما تاکید کرد.

اسماعیلی در جمعی که هنرمندانی، چون سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجید پوراحمدی مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، محمد حمیدی مقدم مدیر مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مهدی آذرپندار مدیر انجمن سینمای جوانان ایران، ابراهیم حاتمی کیا، مسعود ده نمکی، مجتبی امینی، مسعود اطیابی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، محمدرضا شریفی نیا، محمدرضا ورزی، سعید سهیلی، محمود رضوی، علیرام نورایی، مسعود نقاش‌زاده، سید ضیا هاشمی، حبیب اسماعیلی، احمدرضا معتمدی، محسن علی اکبری، سعید خانی، لیلی عاج، محمدرضا شفیعی، محمود گبرلو، احمد نجفی، سعید الهی، حسین زندباف، مهدی سجاده چی، سیاوش حقیقی، حبیب احمدزاده، بیژن میرباقری، مرتضی رزاق کریمی، حبیب والی نژاد، بابک خواجه پاشا، انسیه شاه‌حسینی، مرتضی شایسته، پژمان بازغی، مجید شاه حسینی، علی اوجی، عباس جمشیدی‌فر، مستانه مهاجر، نفس بازغی، محمدتقی فهیم، علی دهکردی، هوشنگ توکلی، هومن حاجی‌عبداللهی، محمدحسین لطیفی، خیرالله تقیانی پور، قادر آشنا، کامران تفتی و … حضور داشتند ابراز امیدواری کرد در سال جدید با حضور هنرمندان گام‌های مهمی برای ارتقای وضعیت فرهنگی و هنری کشور برداشته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر از همدلی و تلاش خانواده سینما، رونق تولید و فروش و حضور و موفقیت آثار مختلف سینمایی در جشنواره‌ها را از دستاورد‌های یک سال گذشته سینمای ایران دانستند.

اسماعیلی در این مراسم عنوان کرد: من از یکایک هنرمندان و اهالی سینما برای زحمات طاقت فرسای خود در سال ۱۴۰۲ که سالی پررونقی برای حوزه فرهنگ و هنر بود، تشکر می‌کنم.

وی افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های عالی مرتبط تلاشمان این است که ان شاءالله با حضور اصحاب فرهنگ و هنر در سالی که همزمان با ماه مبارک رمضان آغاز شد گام‌های مهمی را برای ارتقای وضعیت فرهنگی و هنری کشور برداریم. سالی که نکوست از بهارش پیداست.

محمدمهدی اسماعیلی همچنین در حاشیه مراسم ضیافت افطاری سازمان سینمایی تصریح کرد: با فضایی که در دو سال گذشته مهیا شده، به امید خدا امسال شاهد حضور پر رونق‌تر اصحاب فرهنگ، هنر و سینما در حوزه تصدی‌گری فعالیت ها خواهیم بود و ما هم وظیفه حمایتی را به شکل حداکثری انجام دهیم.

او درباره مهم‌ترین مانع در افزایش مشارکت مردم در هنر و سینما گفت: مهمترین مانعی که وجود دارد این است که هنوز بخش های دولتی و حاکمیتی به توان مضاعفی که حضور هنرمندان در عرصه های مختلف ایجاد می کند اشراف پیدا نکرده‌اند. به عنوان آفت و مشکل تاریخی به این مسأله اشاره کردم زیرا این مشکل مختص به یکی دو دهه اخیر نیست و دهه هاست این موضوع در کشور وجود دارد.

وزیر فرهنگ گفت: مهم‌ترین وظیفه دولت مردمی این است که موانع تاریخی مشارکت مردم در حوزه فرهنگ و هنر و سینما را برطرف کند.

وی با اشاره به اقداماتی که در دولت سیزدهم برای حل این مشکل انجام شده است، افزود: مثلا در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ با اصرار وزارت فرهنگ برای اولین بار این مجوز داده شد تا بتوانیم بهره‌برداری از مجموعه های فرهنگی هنری را در اختیار گروه‌های مردمی قرار دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: سالن های مختلف فرهنگی و مجموعه های هنری در اختیار دولت و بخش حاکمیتی قرار می‌گیرد اما متاسفانه اینها را حبس‌ می کنند که موجب می شود هنرمندان برای تمرین تئاتر با صرف هزینه به مکان‌های خصوصی مراجعه کنند.

اسماعیلی ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۳ ذکر شده که فضاهای فرهنگی - هنری در اختیار وزارت فرهنگ را به صورت رایگان در اختیار گروه های مردمی قرار دهیم به امید خدا با همین رویکرد از اماکنی که در اختیار سایر دستگاه های دولتی قرار دارد نیز چنین استفاده ای را خواهیم کرد و فضای مشارکت سازنده میان مردم و هنرمندان در این بخش را فراهم می‌کنیم.

وزیر فرهنگ درباره تدوین سند سینما گفت: در شورای هنر بعد از ابلاغ نهایی سند موسیقی که شاید برای برخی دوستان آرزوی محال بود ولی در دولت سیزدهم انجام شد، تدوین سند ملی تئاتر و سینما نیز در دستور کار قرار گرفته‌ است.

اسماعیلی تصریح کرد: سند ملی تئاتر در جلسات آینده شورای هنر آماده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد، سند سینما هم در بخش کمیته جانبی شورا نهایی شده و در دستور کار قرار دارد و بعد از سند تئاتر، سند موسیقی، سند سینما و سند هنرهای تجسمی نیز به صحن شورا عالی انقلاب فرهنگی می رسد./ صدا و سیما

برچسب ها: فرهنگ و هنر سینما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
ارسال نظر
آخرین اخبار