مجتبی سرلک- کارشناس
جهش تولید" هدف است یا وسیلهای برای رسیدن به هدف؟!!
با گذشت دو هفته از نامگذاری سال جدید، تحلیلهای مختلفی در خصوص مصادیق جهش تولید با مشارکت مردم عنوان گردیده ولی در این خصوص نیاز به دقت و ظرافت ویژه ای وجود دارد. اصولا تحقق جهش تولید در واحدهای تولیدی در سه حالت اتفاق می افتد: الف ایجاد واحد تولیدی جدید ب- توسعه واحدهای فعلی ج- فعالسازی واحدهای راکدتقاضا برای تولیدات داخلی نیز در سه گروه وجود دارد:الف- تولیداتی که بازارهای صادراتی دارندب- تولیداتی که بخشی از نیاز به آنها از طریق واردات و بخشی از طریق تولید داخل تامین میشوند.ج-تولیداتی که به دلیل خواص محصول تولیدی و یا هزینههای بالای حمل و نقل امکان صادرات آنها منتفی بوده و حتی حمل و بازاریابی آنها به سایر استانها نیز توجیه فنی و اقتصادی ندارد.بنابراین جهش تولید با اتکا به هر سه حالت تقاضای مطرح شده یعنی "بازار صادراتی، جلوگیری از واردات و تامین نیاز استانها و یا بازار داخل استانی" میتواند در دستور کار قرار گرفته و جهت اجرایی شدن آن، نسبت به تعریف طرحها ، تخصیص اعتبارات و تامین زیرساختها و جذب مشارکت های مردمی اقدام شود.
نتیجه گیری
آنچه مسلم است نامگذاری شعار سال با "هدف کاهش مشکلات اقتصادی و مهار تورم " عنوان گردیده، بنابراین جهش تولید نباید به هر قیمتی به هدف تبدیل گردد و خدای ناکرده با رقابتهای بین استانی و ارایه آمارها خود را نشان دهد چرا که اگر جهش تولید متناسب با تقاضا و با توجیه فنی و اقتصادی انجام نشود؛ در کوتاه مدت، شاید شاهد فراوانی تولید و کاهش قیمت هاو مهار تورم باشیم ولی بدلیل عدم تقاضا و عدم توجیه فنی و اقتصادی، این تولیدات در ادامه، در انبارها انباشته شده و واحد تولیدی به مرحله زیان انباشته و ورشکستگی و رکود خواهد رسید و عملا "جهش تولید انجام شده "نه تنها تاثیری بر مهار تورم ایجاد نمی نماید بلکه باعث محبوس شدن و راکد شدن سرمایه های انجام شده می شود. بنابراین جهش تولید و حمایتهای زیرساختی و تسهیلات بانکی و جذب مشارکت مردمی جهت ایجاد واحدها و توسعه واحد ها و یا راه اندازی واحدهای راکد، باید با اولویتهای تولیدات دارای بازارهای صادراتی و یا جهت جلوگیری از واردات هدف گذاری گردند و در خصوص تولیداتی که صرفا بازارهای استانی دارند تا حد امکان با احتیاط بیشتر و با نگاه اثربخشی آن بر کاهش تورم، مدیریت و حمایت شوند.