۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
تعداد بازدید: ۵۷۲۰۷۳
کارشناس مسائل منطقه گفت: عمان در مذاکرات تهران و ریاض نقش فعال داشت و در مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا هم نقش واسطه را به خوبی ایفا کرد.
کد خبر: ۶۸۰۵

عمان چهار ده رابطه خوب را با ایران حفظ کرده است/تلاش عمان ایجاد  رابطه قابل قبول بین تهران و ریاض

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، حسن هانی‌زاده  کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سفر منطقه ای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان، گفت: عمان یکی از کشور‌هایی است که در چهار دهه گذشته، همواره روابطش را با تهران در سطح قابل قبولی حفظ کرده است.

این نقش در ارتباط بین ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، اتحادیه اروپا و حتی آمریکا بسیار پررنگ بود تا جایی که در برخی مذاکراتی که بین تهران و واشنگتن به صورت غیرمستقیم شکل گرفت، نقش واسطه را به خوبی ایفا کرد. این جمله را هانی زاده می گوید.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به منظور انجام سفری یک روزه و رایزنی با مقامات عمانی به مسقط حسفرکرد و با «فهد بن محمود آل سعید» معاون سلطان عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار آخرین تحولات روابط دو کشور و موضوعات مهم منطقه را مورد تبادل نظر قرار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به روابط تاریخی، مستمر و راهبردی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، از نقش مهم سلطان قابوس پادشاه فقید عمان در شکل گیری روابط دو کشور یاد و بر ادامه مناسبات تهران و مسقط در دوره سلطان هیثم تأکید کرد.

 این اولین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی در مقام وزیر خارجه به کشور‌های حوزه خلیج فارس است که در راستای تشریح سیاست دولت سیزدهم در اولویت دهی به همکاری با کشور‌های منطقه انجام می شود. 

به گفته هانی زاده، پادشاهی عمان در شکل‌گیری مذاکرات هشت ماهه بین ایران و عربستان نقش فعال داشت، محوری‌ترین رویکرد سیاست خارجی پادشاهی عمان این است که همکاری تنگاتنگی بین دو سوی ساحل خلیج فارس یعنی ایران و ۶ کشور حوزه خلیج فارس ایجاد و تنش‌ها را از منطقه دور کند، بنابراین عمان سعی می‌کند رابطه قابل قبولی بین تهران و ریاض ایجاد کند.

گرچه حضور عربستان در حاشیه مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین، در خروجی این مذاکرات خیلی موثر نیست، ولی همین که مسقط بتواند نقش تهاجمی ریاض علیه ایران را کمرنگ کند، در پیشبرد مذاکرات موثر است و این سفر که در ایستگاه اول سفر منطقه ای وزیر خارجه بود از این جهت حائز اهمیت است.

عربستان از اردیبهشت‌ماه سال جاری یک سلسله گفت‌وگو‌هایی در عراق با نمایندگان جمهوری اسلامی آغاز کرد که این مذاکرات به‌رغم وجود چالش‌های جدی پیشرفت‌هایی نیز داشته است، این جمله را هانی زاده می گوید و ادامه می دهد تاکنون چهار دور گفت‌وگو بین تهران و ریاض انجام شده و اخیرا رئیس دستگاه دیپلماسی از اعلام آمادگی کشورمان برای حضور در دوره آینده مذاکرات ایران و عربستان در بغداد در آینده نزدیک خبر داد.

همچنین هشت دور مذاکره بین ایران با طرف های برجامی از فروردین ماه امسال برای لغو تحریم های ایران در وین انجام شده است./باشگاه خبرنگاران جوان.

برچسب ها: ایران و عمان حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
ارسال نظر
آخرین اخبار