۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
تعداد بازدید: ۳۷۴۷۵۴
در نیمه نخست ماه مبارک رمضان مراسم اختتامیه آئین سخنوری و سردم خوانی با حضور جمعی علاقمندان ، مجریان و شنوندگان بعد از 82 سال برای نخستین بار در مجموعه فرهنگی ایوان ری برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۸۰

برگزاری مراسم اختتامیه آئین سخنوری و سردم خوانی پس از 82 سال!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در نیمه نخست ماه مبارک رمضان مراسم اختتامیه آئین سخنوری و سردم خوانی با حضور جمعی علاقمندان ، مجریان و شنوندگان بعد از 82 سال برای نخستین بار در مجموعه فرهنگی ایوان ری با همکاری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ، پژوهشکده تاریخ معاصر و موسسه فرهنگی هنری سخنوری و سردم خوانی ـ زمینه خوانی و همچنین مرکز فعالیت های دینی برگزار شد.

به گفته ی علی حاجی عابدی معروف به علی عابدی – نویسنده – کارشناس ارشد آئینی –پژوهشگر تاریخ معاصرو شاعر ، نویسنده کتاب طلوعی در غروب (ادبیات و موسیقی در آیین زمینه خوانی)اجرای آئین سخنوری و سردم خوانی بعد از هشتاد و دو سال در ایران برای نخستین بار در مجموعه فرهنگی ایوان ری اجرا شد .
همچنین کتاب "طلوعی در غروب"، (ادبیات و موسیقی در آیین عزاداری زمینه‌خوانی) با هدف معرفی و احیای آیین زمینه‌خوانی با همت علی عابدی تألیف و همکاری پژوهشکده تاریخ معاصر در یک‌هزار شماره چاپ و منتشر شده است. به همراه این کتاب  لوح فشرده‌‎ای ضمیمه شده است که در آن، صوت 30 نوحه به سبک زمینه‌خوانی آمده است. این 30 نوحه را استاد "میلاد کیایی" نت‌نویسی کرده و "علی عابدی" مؤلف کتاب است. همچنین مجموعه عکس‌ها و دستخط آقا رضا خوشنویس و نسخه‌ها و دست نوشته های قدیمی نیز در کتاب چاپ شده است.

لازم به ذکر است قدمت آئین سخنوری و سردم خوانی و آئین زمینه خوانی مربوط به دوره قاجار است و توسط نونهالان و نوجوانان در ایام ماه مبارک رمضان به مدت 15 شب برای نخستین بار درایران اسلامی توسط موسسه فرهنگی هنری سخنوری و سردم خوانی با مدیریت علی عابدی در مجموعه ایوان ری برگزار شد.
این مراسم آئینی در آغازماه مبارک رمضان امسال 1403 به مدت 15 شب  در مجموعه فرهنگی ایوان ری با برگزاری شد. و در ادامه کلاسهای آموزشی تخصصی زمینه خوانی برای نوجوانان و نونهالان درمدرسه طالقانی شهر ری- دوشنبه ها  از ساعت 14 تا 16 و در مسجد جواد الائمه شهر ری – سه شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا و همچنین درروزهای یک شنبه ساعت 20 تا 22 در حسینییه حضرت علی اکبر (ع) برگزار می گردد.

این آئین  بعد از یک قرن  توسط علی عابدی، نویسنده کتاب دری بسوی یک آئین گمشده( سخنوری و سردم خوانی ) و پروهشگر به  اجرا گذاشته شد.
قوانین بسیار زیادی در این آئین می باشد که در کتاب دری بسوی یک آئین گمشده(سخنوری و سردم خوانی) به همراه طرح های متعدد برای اجرا به زودی پس از رونمایی چاپ خواهد شد. کتاب دری به سوی یک آئین گمشده یکبار در فرهنگسرای ولا در میدان نماز شهر ری رونمایی شد.

بنابراین گزارش، این مراسم با حضور مداحان و هیئت های مذهبی شهرری در مجموعه ایوان ری برگزار شد. همچنین نونهالان و نوجوانان در این مراسم به زمینه خوانی پرداختند.

آيين سخنوري و سَردَمخواني يکي از آيين هاي نمايشي، سنتي، ملي و مذهبي است و دو قرن قدمت دارد، اما در سالهای اخیر این آئین از خاطره ها رخت بربسته بود و در گمنامي به سر مي برد.در آيين سخنوري در شروع مجلس قرآن مي خوانند و يکي از شرايط سخنور اين است که کل قرآن يا حداقل ده جزء قرآن را حفظ باشد و احکام بداند. در اين مجالس اشعار و سؤال و جواب ها همه داستان هاي قرآني و احکام شرعي است و مدح و ذکراميرالمؤمنين(ع) و ائمه معصومين(ع) و روضه سيدالشهدا(ع) عطر مجلس است.

برگزاری مراسم اختتامیه آئین سخنوری و سردم خوانی پس از 82 سال!

آيين سخنوري هفت منزل دارد که نشان دهنده مراتب عرفان است. در اين آيين در خصوص عرفان اينگونه تأکيد شده که براي رسيدن به مراتب عرفان که همان منزلها است، راهي جز راه قرآن و راه ائمه هدي(ع) مخصوصاً سيدالشهدا(ع) و واقعه کربلا که اوج سير و سلوک را به ما نشان مي دهد وجود ندارد و غير از اين راه رفتن خطاست/ شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران

برچسب ها: سخنوری #شهرداری تهران شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران
ارسال نظر
آخرین اخبار