۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
تعداد بازدید: ۴۱۱۳۲۲
سال ۱۴۰۳ نیز در تداوم نامگذاری‌های ۱۴ ساله اخیر با محوریت اقتصادی و با مشارکت مردم نامگذاری گردید. یقیناً تجربه خوب و ماندگار حضور مردم در بسیاری از عرصه‌ها می‌تواند انتظارات ناشی از تحقق اهداف شعار سال را که کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم است را ضمانت نماید.
کد خبر: ۷۰۱۳

چگونگی ابعاد مشارکت مردم در جهش تولید

 

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

سال ۱۴۰۳ نیز در تداوم نامگذاری‌های ۱۴ ساله اخیر با محوریت اقتصادی و با مشارکت مردم نامگذاری گردید. یقیناً تجربه خوب و ماندگار حضور مردم در بسیاری از عرصه‌ها می‌تواند انتظارات ناشی از تحقق اهداف شعار سال را که کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم است را ضمانت نماید. چگونگی ابعاد این مشارکت در چند محور قابل طرح است:

الف: "مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری ایجاد طرح‌های جدید و یا افزایش تولید در واحدهای فعال تولیدی"قبل از این مشارکت که بعضاً در قالب خرید سهام شرکت‌های تولیدی می‌تواند انجام شود بهتر است با عارضه یابی، اشکالات جذب سرمایه‌های مردم در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ همراه باشد و عدم تکرار نقاط ضعف گذشته در کارسازی ها، درنظر گرفته شود. یقیناً تعریف طرح‌های میدانی که واقعاً تولید را به همراه داشته و حذف نمادهای بورسی که صرفاً با اهداف منفعت طلبی ایجاد می‌گردند و همچنین ارائه گزارشات میدانی از چگونگی پیشرفت این طرح‌های تولیدی برای سهامداران آن، می‌تواند دلگرمی بیشتری برای جذب سرمایه‌های مردمی در سال جدید ایجاد کند.

ب: "استقبال از مشارکت مردم در تصمیم سازی‌های مدیریتی"در ابتدای دولت سامانه ای وجود داشت که از طریق آن معرفی مدیران توسط مردم، انجام می شد؛ این گونه جذب مشارکت‌ها می‌تواند با پختگی بیشتری و در "قالب سامانه استقبال از نظرات کارشناسی مردم" تداوم یابد. وجود برخی از نظام‌های توزیع، قیمت‌گذاری‌ها، رقابت‌های بورسی از مواردی است که باعث ایجاد تورم می‌شود و عملاً شیرینی جهش تولید را در کام مردم تلخ می‌نماید لذا لازم است که اصرار بر تداوم برخی از رویه ها، جای خود را به استقبال بیشتری از نظرات نخبگان جهت اصلاح ساختارها بدهد.

ج: "مشارکت مردم در حمایت از مصرف کالای ایرانی"بسیاری از کالاهای داخلی وجود دارند که از کیفیت و قیمت مناسب برخوردارند ولی باورهایی در مردم وجود دارد که ترجیح می‌دهد از نمونه‌های خارجی استفاده نمایند. یقیناً حمایت از کالای ایرانی علاوه بر افزایش قدرت اقتصادی و صرفه جویی ارزی، تداوم اشتغال هموطنانمان را به همراه خواهد داشت. البته به تناسب این حضور مردم، حاکميت دولتی نیز، نظام‌های کنترل کیفیت و استانداردسازی و کنترل خدمات پس از فروش را با دقت بیشتر و در سطح بالاتری نسبت به گذشته اجرایی نماید.

د: "مشارکت مردم در اصلاح الگوهای مصرف"اصلاح الگوی مصرف که شعار سال ۱۳۸۸ نامگذاری گردیده بود از آن جهت می‌تواند به جهش تولید کمک نماید که همواره کمبود برق، گاز، آب مورد نیاز واحدهای تولیدی، تداوم تولید را در برخی از واحدهای تولیدی به مخاطره می‌اندازد و همیشه در بحران‌ها، با هدف اولویت مصرف خانوارها، تداوم تولید فدای تداوم مصارف خانوارها می‌گردد؛ در این راستا لازم است کاهش مصارف خانگی با همراهی مردم و ارگان‌های دولتی تامین کننده، در دستور کار قرار گیرد. البته موضوع کاهش مصارف در واحدهای تولیدی نیز باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد چرا که باعث کاهش هزینه‌ها و کاهش قیمت تمام شده و تداوم بیشتر تولید می‌گردد.

ه؛ "مشارکت مردم در افزایش بهره‌برداری از ذخایر معدنی"ذخایر معدنی از مواردی است که به عنوان یک شاخص قدرت اقتصادی می‌تواند جایگزین نفت گردد. بهره‌برداری از این ذخایر که شامل مراحل اکتشاف و بهره‌برداری و فراوری بوده، بعضاً در همان ابتدای کار به دلیل معارضین محلی متوقف میگردد لذا همراهی بیشتر مردم در انجام اکتشافات معدنی و بهره‌برداری از این ذخایر می‌تواند علاوه بر استفاده از این سرمایه های اقتصادی، زمینه ایجاد اشتغال را نیز فراهم‌نماید.

 و؛" مشارکت نخبگان در معرفی طرح های دانش بنیان" موضوع حمایت از تولیدات دانش بنیان که شعار سال ۱۴۰۱ بود می تواند با مشارکت بالاتری نسبت به گذشته تداوم یابد. با توجه به اینکه تولیدات دانش بنیان، از قابلیت صادراتی بالاتری برخوردار بوده و یا مانع واردات می شوند لذا حمایت از آنها باید پررنگ تر گردد و با اختصاص اعتبارات ویژه، زمینه استقبال از طرح های دانش بنیان و سپس صنعتی سازی این طرح ها فراهم گردد. البته در زمینه چگونگی تعریف مصادیق دانش بنیانی و چگونگی حمایت از طرح ها، موارد باید به صورت شفاف تعیین و عدم توفیق برخی از تجربیات حمایتی گذشته عارضه یابی گردند.

برچسب ها: #جهش تولید شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم
ارسال نظر
آخرین اخبار