۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
تعداد بازدید: ۲۷۰۵۸۷
نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس از آمادگی ترکمنستان برای راه اندازی کنسولگری این کشور در حوزه انتخابیه متبوعش خبر داد و گفت: مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان علی رغم قول های مساعد، هنوز در مقام عمل اقدام جدی نکرده اند.
کد خبر: ۷۲۸۶

وزارت خارجه برای راه‌اندازی کنسولگری ترکمنستان در گنبد کاووس اقدامی نکرده است/ تحقق این امر به خنثی سازی تحریم‌ها کمک می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، امانقلیچ شادمهر در خصوص ضرورت راه اندازی کنسولگری ترکمنستان در گنبد کاووس، گفت: استان گلستان خصوصا شهرستان گنبدکاوس دارای همجواری با ترکمنستان بوده و 160 کیلومتر مرز مشترک خاکی و آبی با این کشور دارد.

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیوند تاریخی و فرهنگی عمیقی میان ملت دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: امروزه اقوام مختلف ترکمن، قزاق، ازبک، تاتار و غیره در گنبد کاووس زندگی می کنند که بیانگر وجود آسیای میانه کوچک در این خطه است.

وی ادامه داد: صنعتگران و فعالان اقتصادی متعددی در استان گلستان خصوصا گنبد کاووس حضور دارند که علاقه مند به افزایش سطح مناسبات تجاری و صادرات محصولات ایرانی به عشق آباد هستند از این رو افتتاح کنسولگری ترکمنستان می تواند تسهیل گر روابط اقتصادی دو کشور شود. تحقق چنین موضوعی می تواند به رونق در منطقه آزاد اینچه برون نیز کمک شایانی کند زیرا کشورهای آسیای میانه دارای بازار مصرف بزرگ برای کالاهای تولید ایران هستند.

خنثی سازی تحریم‌ها با راه اندازی کنسولگری ترکمنستان در گنبد کاووس 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه سفارت ترکمنستان در تهران و یک کنسولگری در گنبد کاووس وجود دارد اما نمی توانند نیازهای مردم منطقه را برآورده کنند، افزود: همچنین تسهیل تردد افراد و گردشگران میان دو کشور نیز یکی دیگر از مولفه های مهمی است که با راه اندازی کنسولگری محقق خواهد شد.

شادمهر با اشاره به اینکه طبق رایزنی ها سفیر ترکمنستان برای راه اندازی کنسولگری کشورش در گنبد کاووس اعلام آمادگی کرده است، گفت: این مهم در حالیست که مسئولان وزارت امور خارجه علی رغم قول های مساعد، هنوز در مقام عمل اقدام جدی نکرده اند.

عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدوارم با توجه مسئولان مربوطه شاهد راه اندازی کنسولگری ترکمنستان در گنبد کاووس باشیم زیرا این تحقق این امر می تواند به خنثی سازی تحریم های یکجانبه غربی ها نیز کمک کند./

برچسب ها: وزارت خارجه ترکمنستان کنسولگری
ارسال نظر
آخرین اخبار