۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
تعداد بازدید: ۶۷۶۸۸۳
شهرنشینی سرنوشت گریزناپذیر تمام مردم در امروز و فردا شده‌است. این سرنوشت و نتایج نامعلوم آن موجب شده نگران عوارض شهرنشینی کلانشهر کرمانشاه باشیم چرا که تمام مردم شهرمان راهی جز شهرنشینی ندارند.
کد خبر: ۷۸۹۲
 
هوای شهرمان هر روز روبه آلوده شدن بیشتر است!/اشتغال و ازدواج در کرمانشاه به یک معضل اجتماعی بزرگ تبدیل شده است!
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دکتر حامدخان اردلان عضو کمیته تخصصی ژئوتکنیک سازمان مهندسی ایران در گفتگو با اردشیر اردلان خبرنگار سرویس اجتماعی خطوط گفت: ما مردم کرمانشاه در سده ای زندگی می‌کنیم که شهرنشینی به اوج می رسد. ما یک تمدن شهرنشینی گریزناپذیر را به عنوان اصلی ترین میراث خود برای آیندگان باقی خواهیم گذاشت. در همین شهر، فرزندان کرمانشاه باید درس بخوانند، حرفه بیاموزند، کار کنند، زندگی تشکیل بدهند، فرزندانشان را بپرورانند و ادامه حیات "کورده واری" بر خاک کرمانشاه را به نسل بعدی بسپارند. 

مناسب ترین فضا برای زندگی یک خانواده آپارتمان های ۵۰ متری و یا نهایتاً ۷۵ متری است؛ اما به دلیل گرانی سرسام آور زمین و مصالح ساختمانی در ساخت و ساز همین مسکن های لانه زنبوری هم ناتوان هستیم.

این اصلی ترین میراث ما یعنی زندگی کردن در کرمانشاه چه مشخصاتی خواهد داشت و آیا می تواند حداقل رفاه و آسودگی خاطر را برای فرزندانمان تامین کند؟ فرزندان ما در خانه های جادار سکونت خواهند داشت؟ از فضای سبز کافی و هوای پاکیزه استفاده خواهند کرد؟ وسایل رفت و آمدشان مهیا خواهد بود؟ از لحاظ آموزش و پرورش و بهداشت کمبودی نخواهند داشت؟ زندگی آنها با استرس و تشنج دائمی اعصاب همراه نخواهد بود؟ بیکاری، فقر و ... آزارشان نخواهد داد؟
وی افزود: واقعیت آنست که هم اکنون  از حل مشکل مسکن در کرمانشاه عاجز مانده ایم. به این نتیجه رسیده ایم مناسب ترین فضا برای زندگی یک خانواده آپارتمان های ۵۰ متری و یا نهایتاً ۷۵ متری است؛ اما به دلیل گرانی سرسام آور زمین و مصالح ساختمانی در ساخت و ساز همین مسکن های لانه زنبوری هم ناتوان هستیم و عمق فاجعه آنجاست که حفظ وضعیت موجود سرمایه و امکانات غیرقابل وصفی می خواهد که در توان نبوده و امیدی به آن نیست تا در همین وضعیتی که هستیم و مطلوب هم نیست، باقی بمانیم. و نیازی هم نیست که آمار و ارقام ارائه دهیم که ساخت واحدهای مسکونی بسته به نیاز امروز کرمانشاه چه سرمایه و امکاناتی لازم دارد؟
 

اشتغال و ازدواج در کرمانشاه نسبت به کل کشور به یک معضل اجتماعی بزرگ تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به رفاه حداقلی شهرنشینی مردم کرمانشاه اظهار داشت: در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ زندگی می‌کنیم، اما در اطراف کرمانشاه فضای سبز آنچنانی باقی نمانده است و هوای شهرمان هر روز روبه آلوده شدن بیشتر است. هر روز تعداد بیشتری وسیله نقلیه خصوصی و یا شاید هم عمومی بکار می‌گیریم اما رفت و آمد در شهر هر روز بیشتر از روز پیش آزارمان می دهد. در آموزش و پرورش و آموزش عالی و فراهم آوردن امکانات بهداشتی هر سال با مشکلات پیچیده تری از سال قبل مواجه می شویم. اشتغال و ازدواج در کرمانشاه نسبت به کل کشور به یک معضل اجتماعی بزرگ تبدیل شده است و استرس و ناهنجاری روانی بصورت جزئی از زندگی عده زیادی از مردم درآمده است. فرهنگ، عادات، رفتارها و بینش های ما دستخوش تغییرات بنیادین با نتایج نامعلوم شده است و عادت کرده ایم از کنار کارهای گوناگون به آسانی بگذریم. شهرمان

کرمانشاه را از هر طرف گسترش می دهیم بدون آنکه به حفظ تعادل بین ظرفیت های منابع طبیعی ( مثلا منابع آب) با نیازهای ناشی از چنین گسترشی، اندک توجهی کرده باشیم؟

به سویی می رود که غول آسا و بی ضابطه رشد می یابد. برج های بزرگ ساخته می‌شود، فضای سبز نابود می گردد و برای گذران امورات هر چه دم دست باشد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ساختمان سازی استاندارد واحدی را رعایت نکردیم و نمی کنیم. نه به خطرات وقوع تکرار زلزله دیگری توجه داریم، و نه در استفاده از نوع مصالح و نقشه های ساختمانی تابع قواعد مشخصی هستیم. تجهیزات خدماتی و رفاهی برای ساختمان های جدید حسب سلیقه، یا بر اساس سودجویی مطلق انتخاب می‌شود. پی کنی می‌کنیم تا بنیاد ساختمان جدید را بریزیم امّا آوار شدن ساختمان های همجوار بر سر کارگران و ساکنان خانه های مجاور هر لحظه یحتمل فروریختن است از بس که این کار غیر استاندارد انجام می‌شود. ساختمان می‌سازیم، امّا به دلیل عدم رعایت حداقل ضوابط، و استفاده نکردن از مصالح ساختمانی مرغوب، بیم آن می رود بناها در همان مرحله ساخت فرو ریزد یا مدتی پس از آنکه کسانی در آن ساکن شدند، خدای ناخواسته فاجعه ای رخ دهد. ساختمان های متعدد، با ده ها و گاه نزدیک صدها واحد مسکونی یا تجاری می سازیم بی آنکه برای دفع فاضلاب آن تمهیدات اصولی و کافی اندیشیده باشیم. کرمانشاه را از هر طرف گسترش می دهیم. بدونه آنکه به حفظ تعادل بین ظرفیت های منابع طبیعی ( مثلا منابع آب) با نیازهای ناشی از چنین گسترشی، اندک توجهی کرده باشیم؟
 
 کارشناس رسمی راه و ساختمان مرکز کارشناسان رسمی قوه قضائیه در ادامه افزود: شهرنشینی سرنوشت گریز ناپذیر تمام مردم کرمانشاه در امروز و فردا است. این سرنوشت و نتایج نامعلوم آن موجب شده نگران عوارض شهرنشینی کلان شهر کرمانشاه باشیم چرا که تمام مردم کرمانشاه راهی جز شهرنشینی ندارند و چنانچه بهبود شرایط زندگی در این شهر بزرگ با شکست مواجه شود. کرمانشاه با این قدمت و عظمت دیگر مکان مناسبی برای زندگی نخواهد بود. بر همین اساس ایجاب می کند دست اندکاران پدیده "شهرنشینی" را در این

ملاحظات سیاسی و اقتصادی  و ... در گذشته و اکنون عامل رشد غیرطبیعی کرمانشاه شده است و چون هیچ نظام قدرتمندی که بتواند بر منطق رشد شهری کرمانشاه، نظارت کند، یا وجود نداشته و یا موثر نبوده، کرمانشاه گرفتار رشد بی نظم و خارج از منطق شهرسازی شده است.

دیار بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند؛ خصوصا که کرمانشاه در برخورد با پدیده کلان شهر تجربه کمی دارد و در رسیدگی به مشکلات برخاسته از زندگی شهری کوتاهی کرده اند. ما یکی از کلان شهرهای هستیم که با بی تفاوتی رشد سریع کرمانشاه را نظاره کردیم و نفهمیدیم چگونه و تحت چه شرایطی ناگهان کرمانشاه بصورت کلان شهر درآمد؟ کرمانشاه کنونی و آینده ما عموماً در منطقه ای واقع است که منابع طبیعی آن محدود و اکوسیستمان شکننده است. رشد کرمانشاه طبیعی و بر اساس تعادل بین نیاز از یک سو و وجود امکانات از سوی دیگر نبوده است. ملاحظات سیاسی و اقتصادی و ... در گذشته (و اکنون نیز) عامل رشد غیر طبیعی کرمانشاه شده است. در چنین روندی ما زمان و امکانات زیادی را از دست داده ایم که در حال حاضر به دشواری قادر به جبران آن هستیم و چون هیچ نظام قدرتمندی که بتواند بر منطق رشد شهری کرمانشاه، نظارت کند، یا وجود نداشته و یا موثر نبوده، کرمانشاه گرفتار رشد بی نظم و خارج از منطق شهرسازی شده است. اگر چه آلودگی هوا و پدیده ریزگردها در کرمانشاه به علت جغرافیای خاص آن تقریبا به صورت مسئله لاینحلی درآمده است. ( زیرا حل آن بسیار هزینه بر است) اما عدم توجه به تخریب محیط زیست که اثر ویرانگری از آلودگی دارد، غیر قابل تحمل است و قطعا وقت آن رسیده است که توجه به مسائل این چنینی در صدر اولویت ها قرار گیرند.
 
وی در پایان با بیان اینکه سیاست های اخیر در مورد برج سازی نیز به دلیل عدم رعایت تکنیک شهرسازی در زمینه ترافیک و آب و فاضلاب ( اکو ) با مشکلاتی همراه بوده است که در آینده بیشتر هم خواهد شد، هشدار داد: طی ۱۰ سال گذشته مستاجران افزایش قابل تاملی داشته اند و توسعه اجاره نشینی یعنی مردم روز به روز ناامیدتر می‌شوند. اجاره نشینی در کرمانشاه روبه افزایش است و جمعیت قابل توجهی از مردم کرمانشاه در مسکن های استیجاری سکونت دارند.
برچسب ها: استان کرمانشاه کرمانشاه اجاره آپارتمان
ارسال نظر
آخرین اخبار